لزوم تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در سال 99، تحریم ها برداشته شود، بهتر می توان با کرونا مبارزه کرد

به گزارش شیوا مارکت، جهانگیری در جلسه با مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری، بر لزوم نهایی شدن سند راهبردی توسعه گردشگری تأکید کرد.

لزوم تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در سال 99، تحریم ها برداشته شود، بهتر می توان با کرونا مبارزه کرد

به گزارش ، اسحاق دنیاگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در جلسه ای با مدیران و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با اشاره به اینکه فعالان و بنگاه های مالی زیرمجموعه این وزارتخانه نظیر هتل ها، اقامتگاه ها و بخش تولید صنایع دستی بیشترین آسیب ها را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده اند، گفت: باید با اقدامات و برنامه ریزی های مناسب اجازه ندهیم بخش های دنیاگردی و صنایع دستی و زیرمجموعه های این بخش ها دچار آسیب شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش های وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی در خصوص فعالیت ها و اقدامات بخش های مختلف این وزارتخانه گفت: بخش های زیرمجموعه این دستگاه اجرایی نقش مهمی در اشتغال زایی، ارزآوری و افزایش تولید در کشور ایفا می کنند و گزارش عملکرد سال های 97 و 98 این وزارتخانه بیانگر برنامه ریزی ها و اقدامات مناسب این وزارتخانه است.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پروتکل ها و دستورالعمل هایی تدوین کرد که برای همه بخش ها لازم الاجرا است و البته این تصمیمات و پروتکل ها با تبعاتی در بخش های مختلف نیز همراه بوده است که یکی از اصلی ترین تبعات بر بخش دنیاگردی تحمیل شده و منجر به کاهش سفر ها و در نتیجه ضرر و زیان هتل ها، تور ها و آژانس های دنیاگردی شده است.

دنیاگیری در ادامه با تبریک سال جدید به همه دست اندرکاران و کارکنان وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی، گفت: یکی از تصمیمات مهم دولت برای مدیریت بیماری کرونا تعطیلی بخش های اصلی خود بوده است که به همین دلیل از 10 اسفند بخش آموزش کشور که بیش از 50 درصد بدنه دولت را تشکیل می دهد به طور کامل تعطیل شد و در سایر دستگاه های دولتی نیز حضور کارکنان به صورت یک سوم و شیفتی بود. البته بخش هایی از دولت نظیر بخش بهداشت و درمان و بخش هایی که مسئول تامین نیاز های ضروری جامعه هستند به صورت سه شیفت و شبانه روزی فعالیت دارند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت بخش های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی خاطر نشان کرد: براساس گزارش های دکتر مونسان، علیرغم اینکه سال 98 به جهت اتفاقات و حوادث، جزو سخت ترین سال ها بود، اما درآمد های ارزی این وزارتخانه بیش از 11 میلیارد دلار بوده که عددی بزرگ است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وی همچنین با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه دنیاگردی، برنامه اقدام ملی دنیاگردی و دیگر اسناد توسط وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی شرح داد: تدوین این اسناد و برنامه ها اهمیت فراوانی دارند که باید به صورت جدی دنبال شوند و در سال 99 در دولت به تصویب برسد.

دکتر دنیاگیری بر ضرورت حمایت همه نهاد ها و بخش های مختلف از جمله نظام بانکی از بنگاه های مالی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی تاکید کرد و اضافه کرد: بنگاه ها و فعالان مالی زیرمجموعه این وزارتخانه کانون مهمی برای اشتغال زایی و ارزآوری هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شیوع کرونا همه کشور ها را در بر گرفته و این بیماری به چالش بزرگ دنیای تبدیل شده است، گفت: پیش بینی های مهمی در خصوص تبعات مالی شیوع این ویروس در سراسر دنیا اجرا شده و طبیعتاً همه بخش ها و ظرفیت های مادی و معنوی کشور ما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مهمترین هنر مدیریت این است که قدرت روبروه خود را با این بیماری و عبور از شرایطی که کرونا بر ما تحمیل کرده است، بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سلامت و درمان مردم اصلی ترین و مهمترین اولویت دولت است، خاطر نشان کرد: در کنار این اولویت مهم، مسائل و تبعات مالی ناشی از کرونا نیز اولویت مهمی است که باید برای عبور از آن برنامه ریزی کنیم.

دکتر دنیاگیری اضافه کرد: نباید تسلیم شرایط پیش رو شویم و در عین حال نباید چشم خود را بر عوارض، تبعات و پیامد های ناشی از شیوع کرونا ببندیم. باید برای جبران آسیب ها و خسارات ناشی از شیوع کرونا بر بخش های مختلف مالی نظیر هتل ها، اقامتگاه ها و مراکز دنیاگردی برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تصور اینکه بتوانیم بدون هزینه و آسیب از این مقطع عبور کنیم تقریباً غیر ممکن است. همانگونه که مردم در این شرایط دچار مسائلی شده اند و هزینه می دهند، بخش خصوصی، دولت و سایر بخش ها نیز هزینه هایی را پرداخت خواهند کرد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه البته مردم از شرایط و منابع مالی دولت آگاه هستند، گفت: ما در تحریم ظالمانه ای از سوی آمریکا به سر می بریم و رییس جمهور آمریکا با نهایت پر رویی به خبرنگاران اعلام می کند که ایرانی ها برای لغو تحریم ها درخواستی به ما نداده اند. ملت ایران چه درخواستی باید بدهد؟ ملت ایران از ابتدا اعلام کرده اند که در شرایطی که همه مردم دنیا با جان خود در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، باید تحریم های ظالمانه آمریکا برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به رئیس جمهور آمریکا شرح داد: ملت ایران می گوید شما در کشور خودتان که بیش از همه درگیر این ویروس هستید و جان دادن انسان ها را در پیش روی خود می بینید، بگذارید ملت ایران از منابع درآمدی خود استفاده کند. بگذارید مردم ایران زندگی کنند و مانند سایر ملت ها برای مقابله با این ویروس خطرناک راه چاره هایی عالمانه در پیش بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران می گوید تحریم ها را بردارید تا بانک مرکزی به منابع درآمدی خود دسترسی پیدا کند و بتواند ضرورت ها و نیاز های مقابله با کرونا را تامین کند. اگر موانع را بردارید حتماً بهتر می توانیم با کرونا مبارزه کرده و این شرایط را مدیریت کنیم. شما مهمترین منبع درآمدی ایران که نفت است را به روی ملت ایران بسته اید و اجازه خرید نفت ایران را به کشور های دیگر نمی دهید.

دکتر دنیاگیری در ادامه شرح داد: با وجود شرایط سخت مالی، اما با انسجام، وحدت و هماهنگی می توانیم این شرایط را مدیریت کرده و از آن عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه ریزی های دولت برای جبران آسیب ها و خسارات بنگاه های مالی، گفت: دولت 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای بنگاه های آسیب دیده به شرط حفظ نیروی کار در نظر گرفته و 25 هزار میلیارد تومان دیگر از منابع دولتی برای کمک به اقشار آسیب پذیر تخصیص داده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور با جدیت پای کار آمده و مصمم است به بنگاه های آسیب دیده کمک کند، از پیشنهادات و راه چاره های ارائه شده از سوی نظام بانکی برای کمک به کسب و کار های آسیب دیده قدردانی کرد.

دنیاگیری در بخش پایانی سخنان خود از برنامه ریزی ها و اقدامات وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی قدردانی کرد و گفت: مدیران این وزارتخانه و سایر دستگاه های اجرایی باید با کار شبانه روزی برای دوران پس از کرونا برنامه های روشنی داشته باشند تا با تحریک تقاضا مانع از آسیب رسیدن به فعالان مالی و بنگاه های زیرمجموعه خود شود.رئیس جمهور نیز با تمام توان برای مقابله با کرونا پای کار است و در تمام ایام تعطیلات عید نوروز، روزی نبوده که چند جلسه در این خصوص برگزار نکرده باشد. باید با بکارگیری همه ظرفیت های دولت، بخش خصوصی ونهاد های مختلف به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم با سرفرازی و حداقل هزینه و آسیب این مقطع را پشت سر بگذاریم.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی نیز در این جلسه گزارشی از آخرین شرایط بخش های مختلف زیرمجموعه این وزارتخانه ارائه کرد و گفت: با وجود اینکه فعالان بخش دنیاگردی و صنایع دستی در ایام عید بیشترین درآمد را دارند، اما عید سال گذشته به دلیل سیل و عید امسال به خاطر شیوع کرونا درآمد های این بخش ها به میزان چشمگیری کاهش یافت.

علی اصغر مونسان اضافه کرد: علاوه بر سیل و کرونا، تنش های منطقه ای، برخی مسائل داخلی نیز هر کدام تاثیرات جدی بر درآمد های بخش دنیاگردی کشور تحمیل کرد و فعالان این عرصه با آسیب های جدی روبرو شده اند.

وی با اشاره به رشد ورود دنیاگردان به کشور در سال گذشته از 4 میلیون و ششصد هزار نفر به 7 میلیون و 800 هزار نفر، خاطر نشان کرد: این عدد در سال 98 به 8 میلیون و ششصد هزار دنیاگرد افزایش پیدا کرد و پیش بینی ما برای سال 99 ورود 11 میلیون دنیاگرد به کشور بود که متاسفانه شیوع کرونا اجازه تحقق این پیش بینی را نداد.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با اشاره به آمار دنیای سفر مبنی بر درآمد بیش از 11 میلیارد دلاری بخش دنیاگردی ایران خاطر نشان کرد: با احتساب اشتغال غیر مستقیم این حوزه، درآمد های بخش دنیاگردی به 33 میلیارد دلار می رسد.

علی اصغر مونسان از تدوین سند راهبردی توسعه دنیاگردی و ارائه آن برای طرح و تصویب در جلسه هیات دولت خبر داد و گفت: این سند نقشه راهی برای توسعه دنیاگردی کشور است ضمن آنکه این وزارتخانه برنامه اقدام ملی دنیاگردی را نیز با همکاری یونسکو دنبال می کند.

وی همچنین از تدوین سند برند ملی دنیاگردی با همکاری فعالان و متخصصان دانشگاهی این حوزه خبر داد و اضافه کرد: فاز اول این سند آماده شده و هم اکنون آماده رونمایی است.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با اشاره به اینکه سند های توسعه دنیاگردی منطقه ای نظیر توسه دنیاگردی شمال کشور نیز در حال تدوین است، گفت: تعیین کشور های هدف دنیاگردی از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است و برنامه ریزی هایی برای رفع موانع پیش روی ورود دنیاگردان کشور های هدف به ایران نیز از جمله اقدامات اجرا شده در این وزارتخانه است.

علی اصغر مونسان گفت: سازمان دنیای دنیاگردی سال گذشته ایران را به عنوان دومین کشور در سرعت رشد جذب دنیاگرد معرفی کرد که این جایگاه با وجود تنش ها و محدودیت های موجود جایگاهی افتخار آمیز است.

وی از افزایش واحد های بوم گردی از 400 واحد به بیش از 2400 واحد خبرداد و گفت: افزایش تنوع محصولات دنیاگردی از دیگر اقدامات اجرا شده است ضمن آنکه حجم سرمایه گذاری و تکمیل زیرساخت های بخش دنیاگردی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی همچنین گزارشی از بخش میراث فرهنگی و تعداد آثار ملی و دنیای ثبت شده ارائه کرد و گفت: در دو سال گذشته 76 موزه افتتاح شده که عمدتاً در بخش خصوصی هستند وکسب و کار های کوچک و اشتغال پایدار ایجاد کرده اند.

علی اصغر مونسان به ارائه گزارشی در خصوص استرداد اشیاء تاریخی به کشور و تعداد ثبت آثار ملی پرداخت و گزارشی نیز در خصوص بخش صنایع دستی، میزان اشتغال زایی و ارز آوری این بخش ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به دستورالعمل ها و پروتکل های مرتبط با کرونا خاطر نشان کرد: این وزارتخانه در راستای اجرای پروتکل ها، زائرسرا ها و خانه مسافر ها تعطیل کرد و ممنوعیت ایجاد کمپ های موقت نوروزی نیز از سوی این وزارتخانه به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

وزیر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی همچنین با اشاره به تعطیلی موزه ها، اماکن دنیاگردی و نمایشگاه های صنایع دستی در کشور گفت: با مجموعه اقدامات اجرا شده شاهد کاهش بیش از 90 درصد سفر های تفریحی و نوروزی هستیم که نقش مهمی در کاهش درآمد فعالان بخش دنیاگردی دارد که امیدوارم با فعال شدن بسته حمایتی دولت مانع از آسیب رسیدن به اشتغال این بخش ها باشیم.

وی همچنین خواستار امهال تسهیلات بانکی، اعطای فرصت برای پرداخت بیمه سهم کارفرمایی، اجازه تمدید زمان قرارداد با سرمایه گذاران پروژه های دنیاگردی و برنامه ریزی برای تحریک تقاضا در دوران بعد از کرونا برای جبران درآمد های از دست رفته فعالان عرصه دنیاگردی شد.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه از برنامه های نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به بنگاه های مالی که در این مدت دچار آسیب شده اند خبر داد و گفت: نظام بانکی در راستای رسالت تاریخی خود آمادگی دارد 75 هزار میلیارد تومان برای جبران آسیب ها پرداخت کند که بخشی از این مبلغ بعنوان سرمایه در گردش و بخشی برای تحریک تقاضا پس از دوران کرونا خواهد بود.

در این جلسه معاونین وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی در حوزه های مختلف صنایع دستی، دنیاگردی و میراث فرهنگی به ارائه گزارشی از مسائل و مسائل پیش رو پرداختند و پیشنهادات خود را برای جبران آسیب ها مطرح کردند.

در این جلسه همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با سه استان یزد، اصفهان و شیراز ارتباط ایجاد شد و مدیران کل میراث فرهنگی این سه استان هر کدام به ارائه گزارشی در خصوص میزان خسارات و آسیب های ناشی از کرونا در بخش دنیاگردی و صنایع دستی پرداختند.

انتهای پیام /

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18199

به "لزوم تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در سال 99، تحریم ها برداشته شود، بهتر می توان با کرونا مبارزه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری در سال 99، تحریم ها برداشته شود، بهتر می توان با کرونا مبارزه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید