فرودگاه جدید استانبول جایگزین فرودگاه آتاتورک شد
به گزارش شیوا مارکت، فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Yeni Havalimani) که پس از تکمیل شدن و آغازِ کارش، بزرگترین فرودگاه دنیا خواهد بود، جایگزین فرودگاه آتاترک شد. این فرودگاه پس از فرودگاه صبیحه گوکچن و آتاترک، سومین فرودگاه بین المللی استانبول است و کد یاتا (IATA) فرودگاه آتاترک را از آن خود نموده است.
برای دسترسی به اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول به سایت رسمی این فرودگاه مراجعه و برای دسترسی به نقشه فرودگاه جدید استانبول برروی لینک کلیک کنید.
در این مقاله به متداولترین سئوالات درباره فرودگاه جدید استانبول پاسخ خواهیم داد:
- فرودگاه جدید استانبول کجاست؟
- آیا فرودگاه جدید استانبول ایستگاه مترو دارد؟
- راه های دسترسی به فرودگاه جدید استانبول چیست؟
- امکانات فرودگاه جدید استانبول چیست؟
در تقاطع اروپا و آسیا، ترکیه از فرودگاهی رونمایی نموده است که امید دارد روزی بهترین فرودگاه دنیا را به زانو درآورد.
این فرودگاه که در حال حاضر به فرودگاه جدید استانبول، در حاشیه عظیمترین شهر ترکیه، معروف است، در 29 اکتبر 2018 افتتاح بی سر و صدای خود در نود و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را جشن گرفت و به طور محدود میزبان بعضی پروازها بود. با این حال، فرودگاه عظیم استانبول حالا تقریبا به بهره برداری رسیده و از بیشتر پروازهای دنیا میزبانی می نماید.
فرودگاه عظیم استانبول در حاشیه دریای سیاه، در سال اول افتتاح ظرفیت جابجایی سالانه 90 میلیون مسافر را دارد و با افتتاح فاز دوم آن، این ظرفیت به 150 میلیون مسافر می رسد. اما زمانی که فرودگاه عظیم استانبول در سال 2030 کامل گردد، می تواند 200 میلیون مسافر را در سال جابجا کند.
در مقام مقایسه، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا که شلوغ ترین فرودگاه دنیا است، در طول سال ظرفیت جابجایی حدودا 100 میلیون مسافر را دارد.
1. فرودگاه جدید استانبول کجاست؟
این فرودگاه تقریبا 50 دقیقه با مرکز شهر استانبول و میدان تقسیم فاصله دارد و در بخش شاقتصادی منطقه آرناووت کوی (Arnavutköy) واقع شده است.
2. آیا فرودگاه جدید استانبول ایستگاه مترو دارد؟
در حال حاضر خط مترویی برای این راستا تاسیس نشده است. البته دو خط ریلی هالک و گایرت تپه به مقصد فرودگاه جدید در حال تکمیل شدن است که در آینده نزدیک مسافران می توانند از این خطوط ریلی برای رفت و آمد استفاده نمایند. خط متروی زیرزمینی فرودگاه نیز به مسافران این امکان را می دهد تا در مدت 25 دقیقه خود را از مرکز شهر استانبول به فرودگاه جدید آن برسانند.
3. راه های دسترسی به فرودگاه جدید استانبول چیست؟
مسافران می توانند از وسایل نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس یا شاتل های فرودگاهی برای دسترسی به این فرودگاه استفاده نمایند.
مسافران راستا 50 کیلومتری فرودگاه تا شهر را با تاکسی در مدت 60 دقیقه طی می نمایند. قیمت تاکسی های فرودگاهی استانبول در حدود 200 لیر، معادل 30 یورو، هستند.
4. امکانات فرودگاه جدید استانبول چیست؟
این فرودگاه پس از تکمیل شدن شامل 4 ترمینال به مساحت 1.4 میلیون مترمربع، 165 پل حمل مسافر، 3 ساختمان فنی، 8 برج مراقبت، 6 باند فرود، 16 باند تاکسی هواپیما (راستای که هواپیما پیش از پرواز و برای گرم شدن موتورهای خود در آن حرکت می نماید) و 6.5 میلیون مترمربع فضا برای 500 هواپیما، پارکینگ هایی که حدود 250 هزار اتومبیل را در خود جای می دهد و ظرفیت سالانه حدود 200 میلیون مسافر خواهد بود.
از جمله امکانات دیگر این فرودگاه، سالن VIP، هتل، رستوران، پارکینگ های فضای باز و بسته وسیع، بیمارستان و امکاناتی در مورد حمل و نقل بار و تسهیل در انتقال مسافر است.
فرودگاه استانبول هم اکنون 114 گیت، 40,000 فضای پارکینگ، 20,000 جایگاه و 228 باجه کنترل پاسپورت دارد. این فرودگاه با امضای تفاهم نامه ای با شرکت هتل های کپسولی یوتل (Yotel)، میخواهد عظیمترین هتل فرودگاهی اروپا با 451 اتاق را افتتاح کند.
فرودگاه جدید استانبول که 76.5 میلیون مترمربع مساحت دارد، به اندازه شهر لستر انگلیس وسعت دارد. پس از فرصت اندکی که به سازنده برای ساخت فاز اول این فرودگاه داده شد (حدودا 5 سال)، ترکیه حالا باید 12 سال دیگر منتظر بماند تا 4 فاز دیگر فرودگاه جدید استانبول به بهره برداری برسند.
فرودگاه جدید استانبول در زمان افتتاح تنها دو باند پرواز داشت، اما این تعداد تا سال 2030 به 6 باند خواهد رسید. 3 ترمینال فرودگاه چیزی در حدود 100,000 مترمربع مساحت فروشگاهی دارند که به اندازه تقریبا 7 زمین فوتبال برای فروش محصولات بدون عوارض است.
این بخش با الهام از تنگه معروف بسفر ساخته شده و دارای 7 بخش با تم های مختلف از جمله فشن گاردن (Fashion Garden)، فمیلی پَلِس (Family Palace) و استایل بیچ (Style Beach) برای فروش محصولات برند و مرتبط با هر تم است.
فرودگاه جدید استانبول دارای یک نوار نقاله 42 کیلومتری با ظرفیت حمل 30,000 چمدان در هر ساعت است. این نوار نقاله در کنار سیستم ذخیره سازی چمدان ها نصب شده و یاری می نماید تا وسایل مسافران سریعتر به دست آنها برسد.
این فرودگاه میخواهد به بیش از 350 مقصد دنیا پرواز داشته باشد و برای این کار با تقریبا 100 خط هوایی همکاری کند. تقریبا 120 کشوری که این فرودگاه به آنها پرواز خواهد داشت، در فاصله پروازی سه ساعته ترکیه قرار دارند.
فضای داخلی فرودگاه جدید استانبول ترکیبی از معماری ترکی و اسلامی است و برج مراقبت لاله ای شکلِ این فرودگاه توانسته در سال 2016 برنده جایزه بین المللی معماری گردد. این فرودگاه همچنین از اپلیکیشن های موبایلی و هوش مصنوعی برای کنترل مسافران استفاده می نماید، مصرف انرژی آن بهینه است و به لطف سامانه امنیتی پیشرفته با بیش از 9,000 دوربین مدار بسته، به خود می بالد.
5. چرا استانبول به یک فرودگاه جدید احتیاج دارد؟
استانبول، به عنوان یک شهر سالانه میزبان 10 میلیون جهانگرد است، اما موقعیت راهبردی آن بین اروپا و آسیا باعث شده تا فرودگاه های آن چنین ارقامی را تنها در طول چند ماه به خود ببینند.
فرودگاه آتاتورک به عنوان دروازه اصلی شهر و کشور ترکیه، در سال گذشته 63.8 میلیون ورودی به این کشور را ثبت کرد و پانزدهمین فرودگاه شلوغ دنیا نام گرفت. نام این فرودگاه حتی بالاتر از اسم های مطرحی چون جان اف کندی، فرودگاه چانگی سنگاپور و باراخاس
مادرید بود که پروازهای بسیاری به آفریقا و آسیا داشتند.
فرودگاه آتاتورک در سال 1953 افتتاح شد و در سالهای بعد در حاشیه دریای مرمره توسعه یافت. این فرودگاه بسته شد و تمامی پروازها به قطب جدید فرودگاهی ترکیه انتقال یافت. فرودگاه آتاتورک در سال 2016 صحنه یک حمله مسلحانه بود که در پی آن 42 نفر جان خود را از دست دادند.
به گفته سازندگان فرودگاه جدید استانبول، این فرودگاه به زودی تبدیل به قطب بین المللی حمل و نقل هوایی بین اروپا و آسیا خواهد شد. فرودگاه جدید استانبول را می توان نشانه ای از قدرت ترکیه قلمداد کرد.
6. فرودگاه جدید استانبول برای همه جذاب است؟
چنین پروژه هایی با این ابعاد به ندرت بدون بدنامی و رسوایی پیش می فرایند و فرودگاه 10.5 میلیارد یورویی جدید استانبول نیز به سهم خود جنجال هایی را به پا نموده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سال 2013 خاطرنشان کرد که این فرودگاه ترکیه را به سطح متفاوتی در عرصه بین المللی خواهد رساند. اما به چه قیمتی؟
اخیرا فاش شده است که در طول ساخت این فرودگاه در بعضی سالها، به طور میانگین 4 کارگر در طول هر هفته جان خود را از دست داده اند. نیهات دمیر، رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی، می گوید: عجله برای اتمام پروژه در موعد مقرر در محیطی که 36,000 نفر در آن کار می نمایند، بدون شک با حادثه همراه است.
به علاوه، کارگرانی که دست به اعتصاب زدند، از پرداخت نشدن حقوق، غذای نامناسب و جای خواب همراه با حشراتی چون ساس گلایه می کردند.
علاوه بر شرایط نامناسب کاری، منتقدان فرودگاه جدید استانبول را به خاطر نابود کردن زیستگاه های طبیعی و جنگل های شمال شهر مورد انتقاد قرار می دهند. گروهی با نام حافظان جنگل های شاقتصادی می گوید که فرودگاه جدید استانبول این جنگل ها را غرق در سیمان نموده و منجر به نابودی 1.5 میلیون درخت شده است. آنها به تالاب ها و ماسه های ساحلی آسیب زده و تنوع زیستی را به خطر انداخته اند.
از طرفی دیگر، این پروژه سالهاست که مردم استانبول را نگران نموده است. اگرچه آنها وجود چنین فرودگاهی با این ظرفیت را لازم می دانند، اما نگرانند که هزینه های سنگین ساخت آن منجر به ورشکستگی کشوری گردد که هم اکنون نیز در آستانه فروپاشی اقتصادی است.
در حال حاضر کدام خطوط هوایی به فرودگاه استانبول پرواز مستقیم دارند؟
در حال حاضر خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز، اطلس گلوبال، اونور ایر، رد وینگز ایرلاینز، سعودیا، بریتیش ایرویز، خطوط هوایی چین، امارات، اتحاد و قطر ایرویز به فرودگاه جدید استانبول پرواز مستقیم دارند.
مزایا و معایب فرودگاه جدید استانبول
وقتی که سازه های فرودگاهی در نقاط مختلف دنیا ساخته می شوند، همیشه با نقدهای مثبت و منفی فراوانی روبرو می شوند. فرودگاه جدید استانبول نیز از این قاعده مستثنا نیست و از نظر مسافران و منتقدان خوبی ها و بدی هایی دارد که چند نمونه از آنها را یادآور می شویم:
مزایا
- معماری مدرن و باشکوه
- ارزان بودن اتوبوس ها به مقصد شهر
- داشتن حس امنیت کامل
- شلوغ نبودن نسبت به فرودگاه آتاتورک
معایب
- نبود هتل های کافی در اطراف فرودگاه
- طولانی بودن مسافت بین ترمینال ها تا باند پرواز
- مسافت بسیار زیاد پیاده در داخل ترمینال ها و افزایش احتمال گم کردن پرواز
- نبود مترو یا قطار سریع السیر برای اتصال شهر به فرودگاه
منبع: گردشبانsloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو