فعالان حوزه گردشگری چه نظری درباره تعطیلات دارند؟

به گزارش شیوا مارکت، مریم سمائی:طرح ساماندهی تعطیلات در ایران از چند سال پیش مطرح شد اما هنوز نتایج اثربخشی از این بحث ها به دست نیامده و پرونده ساماندهی تعطیلات همچنان باز است.

فعالان حوزه گردشگری چه نظری درباره تعطیلات دارند؟

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل مناسبت های مختلف مذهبی، ملی و فرهنگی روزهای تعطیل زیادی دارد. تعطیلات نوروز طولانی ترین تعطیلات کشور است که فرصت خوبی برای سفر کردن فراهم می نماید اما برخی از کارشناسان معتقدند که اگر تعطیلات نوروزی کوتاه تر شده و روزهای آن در طول سال پخش گردد یاری بیشتری به رونق گردشگری خواهد نمود. احمد خرم طوسی، یکی از فعالان حوزه گردشگری نگاه متفاوتی در این باره دارد. گفت وگوی خبرنگاران درنگ با او را در ادامه می خوانید.

  • به نظر شما تقسیم تعطیلات نوروزی می تواند موجب رونق گردشگری داخلی گردد؟

مسئله اصلی ما در بحث گردشگری توسعه زیرساخت های آن است نه پرداختن به مسائل ثانویه ای مانند تقسیم تعطیلات نوروزی در طول سال. متأسفانه نگاه ما به سفر یک نگاه تجاری و لاکچری است به همین دلیل سفر یک موضوع شیک تلقی می گردد که کاملا نگاه غلطی است. الان در بسیاری از کشورهای جهان سفرهای کوچکی داریم که در تعطیلات کوتاه آخر هفته اتفاق می افتد اما این موضوع در کشور ما کمتر دیده می گردد.

به نظر من تقسیم تعطیلات نوروزی زمانی موجب رونق گردشگری می گردد که سایر زیرساخت ها فراهم گردد. در شرایطی که هنوز خدمات ارائه شده به مسافر ضعیف است و رقابتی بین واحدهای گردشگری وجود ندارد تقسیم تعطیلات نوروزی نتیجه بخش نیست. در تابستان بخش عمده ای از وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش و دانش آموزان تعطیل هستند اما آمارهای گردشگری چندان تغییر نمی نماید بنابراین اینطور محک زدن ها درست نیست.

  • اگر تعطیلات نوروز تقسیم گردد امکان سفر به همه شهرهای کشور فراهم می گردد به عنوان مثال اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم سفر به شهرهای جنوب بیشتر خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟

شاید از یک منظر بتوان گفت که این حرف درست است اما مشکل اصلی ما در گردشگری نداشتن زیرساخت های ضروری است. ما برای رشد صنعت گردشگری نباید آیین و سنت خود را فدا کنیم بلکه باید مسائل پیش روی آن را رفع کنیم. در عین حال می توان پیشنهادهای بهتری برای رونق گردشگری داد که نیازی به بر هم زدن عید باستانی کشور نباشد.

  • چند نمونه از عواملی که موجب رونق صنعت گردشگری در کشور می گردد را نام می برید؟

اقامت ارزان قیمت، ارائه خدمات خوب، تقویت سیستم رستوران داری، تقویت سیستم حمل ونقل و... ازجمله عواملی هستند که اگر محقق شوند افراد برای سفر کردن ترغیب می شوند. اگر مردم بدانند که می توانند طی یک روز و نیم از 5جاذبه گردشگری کیش دیدن نمایند و از امکانات اقامتی، غذایی و حمل ونقلی خوبی با قیمتی مناسب برخوردار باشند به طور حتم از سفر به این شهر استقبال می نمایند و میزان سفر به کیش افزایش می یابد اما هم اکنون سفر به این شهر بیش از 4، 5میلیون تومان هزینه دارد که گردشگر سعی می نماید به جای هزینه کردن در این شهر به شهری خارج از کشور برود.

  • هم اکنون چه مسائلی را پیش روی صنعت گردشگری می بینید؟

در کشور ما زیرساخت های صنعت گردشگری بسیار ضعیف است و نمی توان با اطمینان سفر کرد. به عنوان مثال سیستم یکپارچه ای برای رزرو بلیت، هتل، بهره مندی از امکانات و... وجود ندارد و هیچ مرجعی به طبقه بندی نقاط مختلف از جمله رستوران ها، مراکز دیدنی و... نپرداخته است. همچنین خدماتی که از سوی آژانس ها گفته می گردد لزوما توسط گردشگر دریافت نمی گردد و محلی هم برای پیگیری او و احیانا شکایت وجود ندارد.

یک گردشگر خارجی وقتی خدمات تعهد شده را دریافت نمی نماید سریعا موضوع را پیگیری نموده و خسارت می گیرد اما در کشور ما جایی برای احقاق حق نیست. وقتی پرواز هواپیما با ساعت ها تأخیر انجام می گردد صدای مسافر به جایی نمی رسد و خسارت را هم نمی تواند دریافت کند. به همین دلیل سفرها در کشور ما معمولا شخصی صورت می گیرد که این موضوع هم رونق گردشگری را به دنبال ندارد.

وقتی فردی با خودروی شخصی خود به ویلایش در شمال می رود چه یاریی به رونق مالی گردشگری می نماید؟ او فقط از جاده استفاده نموده است. من مهم ترین مشکل صنعت گردشگری را فراهم نبودن زیرساخت ها می دانم و معتقدم که تا زمانی که صنعت گردشگری روی ریل اصلی خود قرار نگیرد رونق نخواهد یافت.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6575

به "فعالان حوزه گردشگری چه نظری درباره تعطیلات دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان حوزه گردشگری چه نظری درباره تعطیلات دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید