مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده است؟ خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، تشکیل هیئت نظارت به منظور افزایش دقت در تایید صلاحیت نامزدهای شوراها اقدام مناسب مجلس یازدهم پیرامون ساختار شوراهای شهر محسوب می گردد اما ...

مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده است؟ خبرنگاران

گروه سیاسی خبرنگاران؛ امیر قشقایی؛ هیئت نظارت بر شوراهای شهر و روستا که چند ماهی است تشکیل شده، این روزها به مرحله اجرایی پروتکل های نظارتی خود همزمان با شروع ثبت نام الکترونیکی کاندیدهای شوراها رسیده؛ پیش تر نیز سید احمد احمدی زاده، معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس، شیوع کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را علت ثبت نام الکترونیکی شوراها اعلام کرد و در ادامه اضافه کرد:همچنین به منظور آشنایی هرچه بیشتر دست اندکاران برگزاری انتخابات در زمینه برگزاری انتخاباتی سالم و قانون مند، برنامه زمان بندی آموزش تنظیم شده که این آموزش ها از یکشنبه سوم اسفند 99 به شکل حضوری همراه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و به شکل غیر حضوری و به وسیله ویدئو کنفرانس ارائه خواهد شد.

مجلس بلاتکیف در برگزاری انتخابات شوراها

جدا از ثبت نام الکترونیکی شوراها، موضوع مهم دیگری که پیش تر از سوی مجلس مطرح شد، تعویق رأی گیری شوراها به علت شرایط کرونایی کشور و همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری بود؛ که در واقع یا بحث تعویق آن مطرح بود و برگزاری آن به صورت تماماً الکترونیک؛ البته به دلیل نقدهای فراوان نسبت به این دو ایده، فعلاً تعویق انتخابات شوراها و یا الکترونیکی شدن آن منتفی است.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم با اشاره به پیشنهادی مبنی بر برگزاری انتخابات در طول سه روز جهت رعایت پروتکل های بهداشتی و امکان حضور مردم پای صندوق های رأی گفت:این شیوه برگزاری هزینه زیادی را به کشور تحمیل می نماید؛ راهکار بهتر این است که به جای افزایش روزهای برگزاری انتخابات، تعداد صندوق های رأی و حوزه های رأی گیری را افزایش دهیم که خاصیت آن با افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات در نهایت یکی است.

موضوع دیگری که هنوز درباره آن تصمیم گیری نهایی انجام نشده، برگزاری الکترونیک انتخابات شوراهاست که گویا مجلس هنوز درباره عملی شدن یا نشدن آن در تمام حوزه های انتخابیه کشور تصمیم نهایی خود را نگرفته است . البته پیش تر شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات ریاست جهموری به صورت الکترونیک گفته بود که زیرساخت ها و تضمین سلامت انتخاباتی در این باره وجود ندارد. به همین دلیل عملی کردن این شیوه برای انتخابات شوراها با مسائل جدی همراه خواهد بود.

هیئت نظارت به روزهای کاری خود نزدیک می گردد

هیئت نظارت بر شوراها که محصول مجلس یازدهم است، 23 آذر امسال تشکیل شد. طبق آن در هر دوره از انتخابات 6 نماینده داوطلب از سوی کمیسیون شوراها و 4 نماینده داوطب از سوی کمیسیون اصل90 برای رای گیری به صحن عمومی مجلس می آیند و درنهایت 3 نماینده از کمیسیون شوراها و 2 نماینده از کمیسیون اصل90 به عنوان اعضای اصلی این هیئت انتخاب می شوند.

سازوکارهیئت نظارت به این گونه است که با مشورت مجمع نمایندگان استان ها برای هراستان سه نماینده مجلس به منظور نظارت در انتخابات آن استان معین می شوند. سپس 3 نماینده منتخب برای هر شهرستان و بخش 5 نفر را انتخاب می نمایند. کاظمی رئیس هیئت نظارت در آخرین اظهارات خود از سرانجام انتخاب نماینده های استان ها اطلاع داد و گویا حالا نوبت به انتخاب 5 نماینده هربخش و شهرستان رسیده است.

در این دوره حمیدرضا کاظمی، نماینده پل دختر به عنوان رئیس، مصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران به عنوان نائب رئیس و محمدصالح جوکار، نماینده یزد به عنوان سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر شوراها انتخاب شده اند.

گلایه های شهردار پیشین تهران از ساختار شوراها

محمدباقر قالیباف که خود چند دوره شهردار تهران بوده و با سازوکار شوراها آشنا است، در نشست هیئت های عالی نظارت استانی ششمین دوره انتخابات شوراها به بیان انتقاداتی پیرامون شوراها و ضعف ساختاری آن پرداخت.

قالیباف نگاه سیاسی به شوراها و تبدیل شورای شهر به شورای شهرداری ها را از مهم ترین آفات سیاسی شدن شوراها دانست و در این باره گفت:انتخابات شوراها باید به صورت تخصصی برگزار گردد و در طی اصلاح قانون، اختیاراتی به شوراها دهیم تا از تبدیل شوراهای شهر به شوراهای شهرداری جلوگیری گردد؛. قانون شوراها نیز با مشورت کارشناسان دانشگاهی، مرکز پژوهش های مجلس و نخبگان باید اصلاح گردد.

رئیس مجلس در ادامه توضیح داد:یکی از مهمترین رسالت های مجلس یازدهم، تفکیک امور محلی از ملی است که در این رابطه باید طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها تهیه گردد؛ زیرا منجر به اصلاح دیوان سالاری به وسیله نظام حکمرانی و تفکیک کار ملی و محلی منطبق بر قانون اساسی است.

کاظمی، رئیس هیئت نظارت نیز در این نشست از همکاری این هیئت با شورای نگهبان و وزارت کشور اطلاع داد و گفت:بر اساس قانون، نمایندگان مجلس آنالیز صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها را برعهده دارند، بر همین اساس پیگیر تشکیل جلسه مشترکی با شورای نگهبان و وزارت کشور هستیم تا پیشنهاد تجمیع معتمدین هیات نظارت و شورای نگهبان را آنالیز کنیم. کاظمی در ادامه از نقش دستگاه های مختلف در تایید صلاحیت ها سخن گفت و اضافه کرد:با توجه به هماهنگی با دستگاه های مختلف، لیست متمرکزی از استعلامات نیز در اختیار هیئت مرکزی قرار می گیرد، دو بُعد حق حاکمیت و حقوق عمومی مردم باید در تایید صلاحیت ها لحاظ گردد تا افراد سالم و فاقد پرونده تأیید شوند.

دیوان محاسبات شهری، احتیاج جدی شوراها

با توجه به اظهارات قالیباف و کاظمی مبنی بر اصلاح شوراها و عملکرد و ساختار هیئت نظارت، به نظر می رسد مجلس در موضوع نظارت بر شوراها عملکرد نسبتا مناسبی را شروع نموده اما اصلاحاتِ شوراها نباید صرفا به نظارت و تایید صلاحیت ها ختم گردد. اصلاح نظام انتخاباتی شوراها و برگزاری انتخابات آن به صورت تناسبی دیگر احتیاج این نهاد محلی است که می تواند فضای آن را از حواشی سیاسی دور کند.

درشروع به کار مجلس جدید نیز پیشنهاد تغییرالگوی انتخاباتی شوراها مطرح شد اما گویا بهارستانی ها در عملی کردن این پیشنهاد مصمم نبودند و حتی حاضر به آنالیز مجدد آن هم نشدند.

تشکیل دیوان محاسبات شهری برای نظارت اقتصادی بر امور شوراها و شهرداری ها دیگر موضوعی است که از سوی کارشناسان حوزه شهری مطرح شد و در اظهارات قالیباف نیز به چشم می خورد.

طبق قانون دیوان محاسبات کشور، امکان نظارت اقتصادی بر شوراها را ندارد به همین خاطر جای خالی نهادی برای نظارت در امور اقتصادی شوراهای شهر به شدت به چشم می آید؛ به گونه ای که فسادهای چند سال اخیر شوراها بیشتر جنبه اقتصادی داشته است.

محمدجواد تندگویان، عضو دوره چهارم شورای شهر تهران در تبادل نظر با دانشجو به لزوم تشکیل دیوان محاسبات شهری اشاره نمود و گفت:عمده مشکل ما در بحث فساد تقریبا اقتصادی است. مشکل در شهرداری ها و شوراها این است که نهاد نظارتی اقتصادی وجود ندارد. هیچ نهادی در شهرداری از نظر منابع اقتصادی، درآمد و هزینه به جایی جوابگو نیست. بنده چند بار پیشنهاد دادم که ضروری است تا دیوان محاسبات شهری تشکیل گردد؛ البته نهادهای عمومی در موضوع دیوان محاسبات مستثنی هستند و کار خودشان را می نمایند ولی شهرداری و شورای شهر که از منافع مردم بهره مند می شوند، احتیاج به دیوان محاسبات شهری دارند و یا باید سازمان جداگانه تحت عنوان دیوان محاسبات شهرداری تشکیل گردد یا یک واحد تخصصی الحاق گردد تا در این نهاد فساد رخ ندهد.

تناسبی شدن شوراها در کنار تشکیل دیوان محاسبات شهری دو احتیاج جدی در اصلاح ساختار شوراهای شهر است که پیگیری و اقدامات مجلس را برای عملی شدن می طلبد. تشکیل هیئت نظارت و دقت بیش تر در تأیید صلاحیت ها، اقدام مناسب مجلس به شمار می آید اما دیگر اصلاحات شوراها را نباید از یاد ببرد.

انتهای پیغام/

مجله سلو بلاگ: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28284

به "مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده است؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار شوراهای شهر چه اقداماتی انجام داده است؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید