مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به ثبت رسید

به گزارش شیوا مارکت، به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند طبیعی مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر واقع در منطقه الموت غربی به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.

مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به ثبت رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ثبتی مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر بخش الموت غربی مورد آنالیز نهاده شد که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این آثار ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حضرتی با اشاره به ویژگی های این آثار ارزشمند طبیعی استان اظهار کرد: ارس های کهنسال روستای تلاتر با میانگین سنی 1000 تا 1200 سال در نزدیکی این روستا و بر روی تپه ای که بقعه امامزاده افضل تلاتر در آنجا واقع شده قرار دارند، بیش از 20 اصله ارس در این محدوده برای ثبت شناسایی شده است و به دلیل آب و هوای مطلوب منطقه اکثر آنها سالم و از شرایط مناسبی برخوردارند.

او توضیح داد: آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و مشخص عرصه و حریم آنها بر عهده این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آثار گردد، ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت چنار کهنسال روستای زیاران آبیک، درخت داغداغان کهنسال روستای پررود و چنارهای کهنسال روستای جوینک در الموت غربی به ثبت رسیدند و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به 37 عدد افزایش یافت.

درخت ارس از نظر آبخیزداری دارای اهمیت بالایی بوده و می تواند در مناطق کم آب و خشک نیز رشد کند. این گونه قادر است پس از 5 تا 6 ماه بدون احتیاج به آب، فصل خشک را تحمل نماید. صبر و مقاومت در برابر خشکی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از 3 هزار متری از سطح دریا و سرسبزی از ویژگی های این درخت بوده که توسعه کاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاک را در کشور کاهش می دهد.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9526

به "مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه ارس های کهنسال روستای تلاتر در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید