همدان کشوری امن و با فرهنگ غنی در راه ابریشم، تا دو سال آینده یکی از آتار فاخر همدان در یونسکو به ثبت جهانی می رسد

به گزارش شیوا مارکت، مهم ترین دستاورد های اجلاس راه ابریشم برای همدان یافتن فرصتی برای نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به مردم دنیا است.

همدان کشوری امن و با فرهنگ غنی در راه ابریشم، تا دو سال آینده یکی از آتار فاخر همدان در یونسکو به ثبت جهانی می رسد

به گزارش خبرنگار از ، اجلاس جهانی راه ابریشم که از یکم مهرماه با حضور میهمانان خارجی از چندین کشور جهان به میزبانی همدان شروع شد، هفتم مهرماه به کار خود انتها داد. در این گزارش می خواهیم نگاهی داشته باشیم برقبل از برگزاری و چگونگی برگزارشدن این همایش و باز خورد آن، که در این همایش چه گذشت و آیا با برگزاری این همایش امیدی برای رسیدن همدان به اوج گردشگری و مالی ورفع مسائل خواهد شد؟

شروع فصل پاییز همدان در حالی رقم خورد که این شهر با میزبانی از ششمین کنفرانس بین المللی راه ابریشم گام های خود را برای معرفی آثار تاریخی و گردشگری برای ثبت جهانی محکم تر برداشت.

کنفرانس راه ابریشم از اول تا هفتم مهر ماه به میزبانی همدان برگزار گردید و کارگاه گفت وگوی بین مذاهب، گفت وگوی فرهنگی، دومین کنفرانس بین المللی معنویت در راستا جاده ابریشم و کنفرانس سالانه رابط های ملی از جمله برنامه هایی بود که در قالب کنفرانس بین المللی راه ابریشم اجرا شد.

همچنین جشنواره صلح نوشته های جاده ابریشم و مجمع شهرداران شهر های محور جاده ابریشم از دیگر برنامه های جانبی این کنفرانس بود.

باید گفت، همدان با داشتن مدنیت سه هزار و 300 ساله و یک هزار و 800 جاذبه گردشگری همچنان در حسرت ثبت آثار جهانی است و کوشش مدیران همدان برای معرفی آثار ارزشمند این شهر به میهمانان شرکت کننده در اجلاس و کمسیون ملی یونسکو بیشتر از گذشته نمایان شد.

ششمین کنفرانس بین المللی ثبت های زنجیره ای در راستا جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در حالی با کوشش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار گردید که ثبت جهانی آثار همدان هدف اصلی از میزبانی این رویداد بین المللی بود.

با توجه به اینکه کشور های راه ابریشم ظرفیت های بسیاری برای انجام کار های بزرگ دارند می توان گفت، کشور هایی که در راستا راه ابریشم قرار دارند دارای ظرفیت های بسیاری برای انجام کار های بزرگ و پیوند در حوزه های مالی و فرهنگی و دینی هستند چرا که همدان به عنوان یکی از شهر های مدعی، در راستا جاده ابریشم و شهری اثرگذار در این جاده مطرح است؛ و اما... پیش از برگزاری اجلاس مسئولان استان همدان دلایل و اهداف خود را از قبول این میزبانی در نشست های خبری و مصاحبه با رسانه های مختلف بیان نمودند.

درحالی که شهردار همدان تیرماه امسال از برگزاری اجلاس سران جاده ابریشم در همدان اطلاع داده بود و رسانه ها نیز از برگزاری اجلاس جهانی جاده ابریشم در همدان اطلاع دادند، این اجلاس جهانی سران، اما به نشست کمیته هماهنگی معرف میراث برای ثبت زنجیره ای در کشور های جاده ابریشم سقوط کرد.

در تاریخ 26 تیرماه در آیین اختتامیه جشنواره ایده های برتر شهری در حوزه گردشگری، عباس صوفی شهردار همدان به طور رسمی بیان نمود سازمان یونسکو سال گذشته همدان را به عنوان میزبان نشست سران جاده ابریشم انتخاب نموده است و این نشست مهر ماه امسال با حضور 25 کشور جهان در همدان برگزار خواهد شد.

در نشست خبری اجلاس جهانی جاده ابریشم نیز که در اواخر شهریور برگزار گردید معاون عمرانی استاندار همدان هم از حضور رئیس یونسکو در این اجلاس اطلاع داد و در بنر افتتاحیه این اجلاس که روز یکم مهرماه در سالن همایش های استانداری همدان برگزار گردید از این مراسم به عنوان افتتاحیه نشست های جهانی راه ابریشم در همدان یاد شده بود.

اما در این افتتاحیه که بر اساس وعده معاون عمرانی استاندار همدان قرار بود با حضور مدیرکل یونسکو برگزار گردد، نه تنها رئیس یونسکو بلکه هیچ یک از سران کشور های جاده ابریشم نیز حضور نداشتند و معروف ترین میهمانان خارجی این مراسم معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو و رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران بود. ضمن آنکه تعداد کشور های شرکت کننده نیز از 25 میهمان به نمایندگان 14 کشور کاهش یافته بود.

اجلاس سران جاده ابریشم یا نشست کارشناسان میراث فرهنگی

آنچه در همدان با عنوان اجلاس جهانی جاده ابریشم برگزارشد، ششمین نشست کمیته هماهنگی معرفی میراث برای ثبت زنجیره ای در کشور های جاده ابریشم بود و به جای سران کشور های جاده ابریشم، کارشناسان میراث فرهنگی از 14 کشور واقع در راستا جاده ابریشم حضور داشتند و برای چگونگی ثبت میراث آنهم نه ثبت جهانی بلکه ثبت در جاده ابریشم که برخلاف ثبت جهانی سهمیه هم ندارد به تبادل و نظر و بحث و تبادل نظر پرداختند.

اجلاس سران جاده ابریشم چند سالی است که با همت چین به منظور احیای جاده ابریشم و استفاده از ظرفیت های کشور های راه ابریشم برای توسعه تبادلات مالی و تجاری با حضور روسای جمهور کشور های عضو برگزار می گردد.

در کنار اجلاس سران، نشست های تخصصی نیز به میزبانی کشور های عضو همه ساله برگزار می گردد و شهرهای قزوین و تبریز نیز میزبان نشست های شهرداران شهر های جاده ابریشم و بازرگان جاده ابریشم بوده اند و حالا میزبانی از ششمین نشست کمیته هماهنگی معرفی آثار برای ثبت زنجیره ای در کشور های جاده ابریشم به همدان رسید.

بی میلی دیگر شهر های کشور برای قبول میزبانی راه ابریشم

در حالی همدان این میزبانی را پذیرفت که هیچ شهر دیگری در کشور خواستار میزبانی از این نشست نبود؛ در صورتی که در جلسه هم اندیشی آنالیز برپایی ششمین کنفرانس بین المللی ثبت های زنجیره ای در راستا جاده ابریشم که در تاریخ 5 تیرماه امسال برگزار گردید، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به میزبانی بعضی کشور ها مانند چین، اسپانیا، عمان و ازبکستان از کنفرانس ملی راه ابریشم و دشواری در دریافت میزبانی این رویداد تاکید نموده بود: در داخل کشور همت برای دریافت این میزبانی ها وجود ندارد.

همچنین همدان در حالی میزبانی از این نشست را قبول کرد و نیز در حالی مدیران استان از جمله شهردار همدان از این میزبانی به عنوان اجلاس سران جاده ابریشم یاد کردند که در یکی دیگر از جلسات هماهنگی که در تاریخ بیست و پنجم مرداد ماه 98 با حضور مدیرکل یونسکو در ایران و شهردار همدان برگزار گردید ویتان فتوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اذعان کرد: جلسه هماهنگ کننده ثبت مشترک در کشور های جاده ابریشم برنامه اصلی ما در همدان است.

همچنین بر اساس صحبت های امیر روشن، سرپرست گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو قرار بود در کنار این دو برنامه جانبی، مجمع شهرداران شهر های محور جاده ابریشم هم در همدان برگزار گردد، اما از قرار معلوم برگزاری این مجمع نیز لغو شد.

500 میلیون تومان هزینه مدیریت شهری برای یک نشست

بر اساس درخواست شهردار همدان از شورای اسلامی شهر 500 میلیون تومان هزینه به شهرداری همدان برای برگزاری این اجلاس تحمیل می گردد.

ضمن آنکه این مبلغ آن طور که رئیس شورای اسلامی شهر عنوان نموده است صرفا هزینه بلیت رفت و برگشت میهمانان اجلاس است و ما بقی هزینه ها را در سایر موارد استانداری همدان و یونسکو متحمل شده اند.

به نظر می رسد با توجه به مسائل استان و شهر همدان در مسائلی، چون بیکاری و عدم تحقق وعده های مدیریت شهری در انجام طرح های شهری، برگزاری نشست کمیته راهبردی معرفی میراث برای ثبت زنجیره ای کشور های راستا جاده ابریشم تحت عنوان اجلاس سران جاده ابریشم راهی برای بازی با افکار عمومی و پوشاندن ضعف های موجود است.

حالا جای سوال است بهتر نبود این هزینه کلان به جای میزبانی با عنوان یک اجلاس بزرگ با حضور چند کارشناس میراث فرهنگی از کشور های عضو جاده ابریشم، ختم به خیر می شد؟

به گفته شهردار همدان عباس صوفی روزی کشور های واقع در راستا جاده ابریشم یک سازمان متشکل و بزرگ را با اهداف بزرگ تشکیل می دهند. اما آنچه از مجموع سخنان مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث فرهنگی یونسکو و معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری اجلاس جهانی جاده ابریشم و صحبت های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این اجلاس می توان برداشت کرد این است که حتی با میزبانی اجلاس جهانی جاده ابریشم نمی توان خیلی به ثبت جهانی آثار باستانی و طبیعی استان همدان امیدوار و دلگرم بود.

جنگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در نشست خبری اجلاس راه ابریشم هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که میزبانی همدان چه امتیازی برای ثبت آثار جهانی این شهر در بر دارد گفت:این میزبانی امتیاز ویژه ای برای این شهر در ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی اش ندارد و همه 16 کشور عضو امتیاز برابری دارند و آثار همه 16 کشور به صورت یکسان آنالیز می گردد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت این معاون به شکلی امیدواری حاضران در نشست را به یاس و ناامیدی تبدیل کرد.

و اما برای بازبینی و بازخورد این اجلاس و اینکه آیا می توان به آینده همدان با توجه به برگزاری این اجلاس خوش بین بود یا خیر با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به تبادل نظر نشستیم.

معرفی زمینه های مبادلات فرهنگی و گردشگری

مالمیر با اشاره به اینکه راه ابریشم به دلیل قدمت بالا و عبور از کشور های مختلف یکی از جاذبه های گردشگری جهان به شمار می رود افزود: اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت ها استان بود.

او ادامه داد: حضور معاون آسیا و اقیانوسیه و اعضای یونسکو و سایر میهمانان این همایش در همدان در معرفی آثار تاریخی و طبیعی این خطه به جهانیان تاثیر بسزایی داشت.

مالمیر گفت: اجلاس راه ابریشم موضوع تخصصی بود و به این دلیل معاون ذی ربط اقیانوسیه در این اجلاس حضور داشت واین نشست با حضور او برگزار گردید.

این مسئول افزود در این نشست بر این که استان همدان جزو مهمترین شهر های راستاراه ابریشم تاکید شد.

او با بیان اینکه اجلاس جهانی راه ابریشم نخستین بار در ایران و به میزبانی همدان برگزار گردید، بیان نمود: میزبانی این نشست در همدان به درخواست مدیران و دستگاه اجرایی مربوطه بود چرا که کشور ما بخصوص همدان یکی از کهن ترین کشور هایی است که در این راستاقرار گرفته و اولویت نخست میزبانی این نشست بیشتر با همدان بود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان ابراز داشت: این رویداد با شایستگی وخوب برگزار گردید، اما نکته مهم اینجا بود با انعکاس اخبار به وسیله رسانه ها در این خصوص موجب شد همدان ما بیشتر به جهان وکشور های حاشیه راه ابریشم معرفی گردد و این خود نقطه مثبتی برای ثبت جهانی آثار ما خواهد بود.

مالمیر گفت: آورده اجلاس بزرگ راه ابریشم ثبت جهانی یکی از آثار فاخر تاریخی همدان شد که استان این آمادگی را دارد تمام امکانات و زمینه ها را برای انجام کار مهیا سازد.

او افزود: امروزه با توجه به اهمیت شناخت بیشتر فرهنگ ها، آداب و سنن متمایز و متنوع جوامع مختلف و جذابیت آن برای گردشگران، جاده ابریشم می تواند یکی از جذاب ترین راستا های گردشگری در کنار سایر ظرفیت های مالی آن محسوب گردد و برگزاری چنین نشست هایی برای احیا و معرفی این جاده بسیار حائز اهمیت است.

مالمیر در ادامه سخنانش با بیان اینکه در نشست جهانی راه ابریشم به موضوعات مختلف مالی، گردشگری، تبادلات فرهنگی و تبادلات دینی پرداخته شد، اظهارداشت: این نشست نشان داد کشور هایی که در امتداد راه ابریشم قرار دارند دارای ظرفیت های بسیار برای انجام کار های بزرگ و پیوند در حوزه های مالی و فرهنگی هستند.

با شهردار همدان هم به تبادل نظر نشستیم.

اجلاس راه ابریشم فرصتی بکر برای ثبت آثار تاریخی همدان در یونسکو بود

عباس صوفی گفت: میزبانی از این اجلاس همانند میزبانی از اجلاس کشور های عضو سازمان همکاری آسیا و اجلاس سازمان جهانی گردشگری که در سال 2018 در همدان برگزار گردید می تواند بیش از گذشته همدان را در کانون توجه کشور های جهان به ویژه کشور های آسیایی قرار دهد.

او با اشاره به اینکه امروزه همدان به عنوان پایلوت فرهنگی در کشور و حتی جهان شناخته می گردد، گفت: زیرساخت های گردشگری شهر همدان شرایط خوبی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

صوفی با اشاره به اینکه شهر همدان در سال های اخیر با میزبانی از چند اجلاس بین المللی آوازه خود را بیش از گذشته در جهان طنین انداز نموده است گفت: میزبانی از اجلاس جاده ابریشم نیز موجب می گردد تا نگاه جهان یک بار دیگر به همدان معطوف گردد.

او با تاکید بر آن که همدان نتوانسته به حق خود در ثبت جهانی آثار تاریخی اش در یونسکو برسد ادامه داد: از اجلاس جاده ابریشم که با حضور مسئولان یونسکو برگزار گردید باید بهترین بهره را ببریم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم از دیگر مسوولانی است که با او درباره اجلاس راه ابریشم گفت و گو کردیم .

چند آثار فاخر همدان در ردیف ثبت جهانی

کامران گردان با اشاره به اینکه با برگزاری اجلاس راه ابریشم چند آثار فاخر همدان از جمله تپه هگمتانه، غار علیصدر و قنات قاسم آباد در ردیف موقت ثبت جهانی قرار دریافتد، گفت: با پیگیری های صورت گرفته قرار است تا دو سال آینده یکی از این آثار به ثبت جهانی برسد.

او ادامه داد: یکی از نکته های برگزاری این همایش در این بود که قرار شد نمایندگی دفتر یونسکو به همدان داده گردد وهم اکنون هم در حال پیگیری این موضوع هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این زمینه گفت: آثار این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد و کوشش می کنیم این هدف زودتر از دوسال تحقق یابد.

کامران گردان گفت: اکنون چند شهر کشورمان به عنوان شهر خلاق معرفی شده اند و انتظار داریم همدان نیز با توجه به ظرفیت های موجود به این مهم دست یابد.

او بیان نمود: همدان در سال های اخیر با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به این سوال که با شرایط بد مالی که پیش رو داریم همچنین معضل بیکاری آیا 500 میلیون هزینه صرف بلیت رفت و برگشت میهمانان خارجی کار درستی بوده یا خیر؟ افزود: هزینه رفت و برگشت میهمانان خارجی بر عهده سازمان یونسکو بود و این میزان اعتبار صرف اقامت ، هزینه سالن ها وپذیرایی بوده است.

او با بیان اینکه میهمانان خارجی شهر همدان را به عنوان یک شهر قدیمی و متروکه آن هم با قدمت تاریخی تصور می کردند ادامه داد: اما با برگزاری این اجلاس و بازدید از این شهر و اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی نظرشان تغییر کرد بطوری که چند کشور آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در همدان بیان نمودند.

گردان در انتها از برگزاری همایش بزرگ سرمایه گذاری در همدان هم اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری این همایش بتوانیم برای رشد مالی این شهر به شکل شایسته و مطلوب بهره مند شویم.

و اما کلام آخر؛ امید واریم روزی کشور های واقع در راستا جاده ابریشم یک سازمان متشکل و بزرگ را با اهداف بزرگ تشکیل دهند چرا که داشتن جهانی مسالمت آمیز و افزایش درک و تعامل دینی و فرهنگی در جهان می تواند علاوه بر رشد مالی و گردشگری بر یاد گیری فرهنگ ها و مذاهب دینی به مردم نقش بسزایی داشته باشد، همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که برگزاری اینگونه همایش ها اگر با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده انجام گردد و اهداف همایش نزد برگزار کنندگان به صورت تعیین تعیین گردد، می توان به بهترین نحو از آن ها در راستای منافع استان و کشور بهره گرفت، در غیر این صورت چه بسیار برنامه ها و همایش ها و اجلاس هایی که برگزار و برای آن ها کلی هزینه می گردد، اما متاسفانه خروجی عینی و تعیینی ندارد؛ بنابراین باید منافع ما در اینگونه برنامه ها کاملا تعیین و قابل دسترس باشد.

ج

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12128

به "همدان کشوری امن و با فرهنگ غنی در راه ابریشم، تا دو سال آینده یکی از آتار فاخر همدان در یونسکو به ثبت جهانی می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان کشوری امن و با فرهنگ غنی در راه ابریشم، تا دو سال آینده یکی از آتار فاخر همدان در یونسکو به ثبت جهانی می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید