مراقبت های طبیعت گردی

به گزارش شیوا مارکت، 1. رودخانه ها خطرناک اند!

بیماری هایی که از آن به عنوان بیماری های محیطی یاد می کنیم، آن دسته از بیماری هایی هستند که خطرات طبیعت را هم شامل می شوند. یکی از این خطرات ناشی از محیط های طبیعی شامل غرق شدگی یا شبه غرق شدگی است که از جمله مواردی به شمار می رود که در فصول گرم بیشتر شاهد آن هستیم.

مراقبت های طبیعت گردی

صرف این که آب رودخانه کم عمق است، نمی توان تن به آب زد. مهارت های عبور از رودخانه و روش عبور از آب رودخانه موضوعاتی است که باید جدی بگیرید. شنا در رودخانه با استخر کاملاً متفاوت است. همیشه به یاد داشته باشید که به علت گل و لای، شما کف رودخانه را نمی بینید و هر لحظه خطر در کمین شما است. جریان تند آب نیز، عامل دیگر خطرناک بودن رودخانه است.

2. هر گیاهی خوراکی نیست

در فصولی که هوا برای روییدن انواع و اقسام گیاهان مناسب تر است، بیشتر شاهد مسمومیت ها خصوصاً در مکان هایی مثل جنگل ها هستیم. بسیاری از گیاهان در ظاهر ممکن است شبیه به هم باشند، پس هر گیاهی را امتحان نکنید. تصور اینکه گیاهی که در جنگل روییده، سالمتر است، مطمئناً اشتباه است. بسیاری از گیاهان که ظاهراً خوراکی هستند (مخصوصاً قارچ ها)، علاوه بر خوراکی نبودن، سمی نیز هستند. نکته دیگر اینکه علاوه بر خوراکی نبودن، لمس بسیاری از گیاهان در طبیعت خطرناک است، مانند گیاه گزنه که تاول هایی در حد سوختگی درجه دو ایجاد می نماید.

  • از خوردن میوه های جنگلی نیز بپرهیزید، یک فرد عادی یک توت فرنگی سمی را از غیر سمی تشخیص نمی دهد.

3. مواجهه با حادثه

در مواجهه با فرد حادثه دیده، قبل از هر اقدامی، باید از نیروهای امدادرسانی یاری بگیریم. اگر طبیعت شما در نزدیکی شهر یا روستایی است، بهترین کار تماس با اورژانس است، در غیر این صورت، باید از دیگر نیروها نظیر امداد کوهستان، هلال احمر و... یاری بخواهید. تا قبل از رسیدن نیروهای امداد، سعی کنید تا حدی که آگاهی دارید، اقدامات اولیه را برای مصدوم انجام دهید. اگر نسبت به آسیب پیش آمده اطلاعاتی ندارید، هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. گاهی اوقات جابجا کردن مصدوم، حادثه بزرگ تری می آفریند.

4. اول به ایمنی خودتان فکر کنید

برای یاری به فردی که آسیب دیده، قبل از هر چیز باید ایمنی خود را به عنوان یاری رسان در نظر داشته باشید. اگر تصور می کنید که در صورت ورود به منطقه حادثه، ممکن است خودتان آسیب دیده و قربانی دوم باشید، به هیچ عنوان نباید واردشده و فقط از نیروهای امدادگر یا نیروهای یاریی محلی درخواست یاری کنید. توصیه می کنیم زمانی که مارگزیدگی اتفاق می افتد، اگر احساس می کنید که هنوز در منطقه حادثه امکان گزیدگی برای خودتان وجود دارد تا زمانی که ایمنی خودتان محرز نشده، به محل حادثه وارد نشوید. در خصوص غرق شدگی ها هم همین طور است؛ فقط زمانی برای نجات وارد آب شوید که اطمینان دارید می توانید از عهده این کار برآیید؛ وگرنه قربانی بعدی ممکن است خود شما باشید.

5. در هنگام گزیدگی

باید بدانید برش محل گزیدگی و انجام عمل ساکشن با استفاده از مکیدن توسط دهان در علم امروز جهان منسوخ شده و دیگر برای اقدام اولیه در مواقع گزیدگی از این روش استفاده نمی نمایند. در زمان گزیدگی اصلی ترین کاری که افراد حاضر در محل برای فرد قربانی گزیدگی می توانند انجام دهند این است که اندام آسیب دیده را کمی پایین تر از سطح بدن قرار دهند و با یک بانداژ نه چندان محکم ببندند؛ در حدی که نبض رگ پایین تر از اندام گزیده شده را احساس نمایند. برای مثال اگر ساعد فرد دچار آسیب گزیدگی شده. باید با بانداژ کشی طوری ببندید که نبض قسمت پایین دست را احساس نموده و شریان بسته نگردد. به یاد داشته باشید رساندن فرد قربانی به مرکز درمان باید در اولویت قرار گیرد و هرچه سریع تر فرد را به بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید.

6. جعبه یاری های اولیه را از قلم نیاندازید

در طبیعت ضروری است که یک جعبه کوچک یاری های اولیه هم برای سفر در نظر بگیرید. این جزء ابتدایی ترین اقداماتی است که باید برای پیشگیری یا مواجهه با انواع خطرات در نظر گرفته گردد. از آنجا که مهم ترین کاری که برای افراد آسیب دیده می توان انجام داد، کنترل خونریزی و تنفس مصدوم است؛ بنابراین وسایل مربوط به این کارها را باید همراه داشته باشند؛ وسایلی که بتواند یک خونریزی حاد را کنترل کند.

  • از ضروری ترین وسایل می توان به پارچه سفید تمیز و بلند برای بستن محل آسیب دیده، گاز استریل، مواد ضدعفونی نماینده مثل بتادین، چسب زخم، باند کشی و این نوع وسایل ساده و اولیه اشاره نمود.
  • توجه داشته باشید در جعبه یاری های اولیه خود، داروهایی را قرار ندهید که احتیاج به استفاده مداوم دارند. جعبه یاری های اولیه جهت دارو و تجهیزات اولیه هستند و برای درمان طولانی مدت، باید به درمانگاه بروید.

7. مراقب حیوانات و جانوران باشید

اگر از مارها می ترسید، این مطلب را بخوانید! از دیگر خطراتی که ممکن است در طبیعت و کمپینگ در دل طبیعت به حد زیادی وجود داشته باشد، گزیدگی توسط انواع حشرات یا گونه های مختلف مارهاست. توجه داشته باشید حتی در اندک فاصله ای از شهرها خصوصاً در نواحی گرمسیر، تنوع زیستی مارهای سمی در ایران بسیار زیاد است. در کوهپایه های اصلی کشور یعنی البرز و زاگرس انواع افعی ها زیست می نمایند که مواجهه یا گزیدگی این حیوانات و هم چنین حشرات برای انسان بسیار خطرناک و حتی گاهی مرگ آور است.

  • قبل از سفر خود، اندکی راجع به منطقه و حیوانات آن محیط تحقیق کنید. دانستن زیستگاه ها، دانستن نوع مقابله با آن ها و هم چنین شناخت ساده این جانوران، از بسیاری از حادثه ها جلوگیری می نماید.

8. بیش ازحد کنجکاوی نکنید

به دلیل شناخت نداشتن از انواع مختلف گونه های گیاهی و جانوری که در سراسر نقاط ایران وجود دارد و گاهی بسیار شبیه هم هستند، کمی احتیاط کنید. باید بگوییم گیاهان زیادی وجود دارند که گونه های سمی و غیر سمی آن بسیار شبیه هم بوده و فقط کسانی می توانند نوع سمی آن را تشخیص دهند که اطلاعات کافی در این زمینه دارند. رعایت این نکات می تواند تا حد زیادی از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کند.

9. هواشناس باشید

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر طبیعتگردان است، تغییرات آب و هوایی است. قبل از سفر حتما آب و هوای منطقه مورد نظرتان را از سایت های هواشناسی رصد کنید. در طبیعت نیز همیشه به تغییراتی که در بالای سر شما اتفاق می افتد توجه کنید. آشنا بودن با انواع ابر ها، شما را برای تصمیم گیری بهتر، یاری خواهد نمود.

10. گوش به زنگ باشید

همیشه و حتی در کم خطرترین مکان ها و وسایل تفریح و گردشگری، حواس تان به خطرات ممکن باشد حتی زمانی که می خواهید در حاشیه جاده استراحت کوتاهی داشته باشد یا زمانی که قرار است اتراق کوتاه چندساعته در طبیعت یا کنار رودخانه ها داشته باشید و... همیشه در نظر بگیرید که ممکن است خطر وجود داشته باشد و بی محابا وارد طبیعت نشوید.

منبع: برترین ها

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14153

به "مراقبت های طبیعت گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های طبیعت گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید