مقرون به صرفه ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت

به گزارش شیوا مارکت، مهاجرت به قصد اقامت در کشوری دیگر، هزینه های مختلفی دارد. اما از لحاظ مالی، مقرون به صرفه ترین کشورها برای مهاجرت، چه کشورهایی هستند؟ مهاجرت به کشوری دیگر، یک چالش اساسی و تغییر بزرگ در زندگی هر فرد است. حرکت در مسیری تازه که با هدف ایجاد تغییرات مثبت و دستیابی به شرایط بهتر در کشور مقصد انجام می گیرد. در سالیان اخیر افراد زیادی از کشورهای خاورمیانه و نیز ایران به قصد اقامت در کشورهای دیگر، ترک وطن نموده و از راه های مختلف بسوی این منطقه ها رهسپار شده اند.

مقرون به صرفه ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت

با این وجود، مهاجرت به هر قیمتی اقدامی پر ریسک و عمدتاً دردسرساز است. برای اقامت در کشورهای دیگر برترین مسیر، انجام اقدامات رسمی و دریافت اقامت قانونی است. فرایندی نسبتاً پیچیده و طولانی که قطعاً هزینه ها و مخارج مختلفی را برای متقاضیان به همراه دارد. با وجود تمام این مخارج، نتیجه دریافت اقامت قانونی، مهاجرت آسان به اروپا و سایر نقاط پر تقاضای جهان خواهد بود.

برای مهاجرت باید چه هزینه هایی را پرداخت؟ چه معیارها و شاخص هایی برای محاسبه مخارج مهاجرت و اقامت وجود دارد؟ و کم هزینه ترین کشورها برای اقامت، چه کشورهایی هستند؟ طبیعتاً این سئوالات و بسیاری از پرسش های از این دست، همگی پیرامون مهاجرت و اقدام به دریافت شهروندی کشوری دیگر شکل می گیرند. پس بی مناسبت نیست که پیش از معرفی ارزان ترین کشورها برای مهاجرت، شاخص ها و معیارهای اساسی و مهم در برآورد مخارج و امکانات یک کشور به قصد سکونت را بشناسیم. تا خاتمه این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

شاخص ها و معیارهای انتخاب ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

علت اصلی مهاجرت، بهبود شرایط مالی و زندگی در محیطی با شرایط اجتماعی بهتر و خدمات رفاهی مناسب است. در واقع هدف از مهاجرت، ارتقاء سطح کیفی و رفاهی زندگی است. برای رسیدن به این هدف باید تمامی جوانب و حواشی امر را در نظر گرفت. مهم ترین عامل در مشخص و انتخاب مقصد، آنالیز هزینه های مهاجرت و کیفیت شاخص های اساسی زندگی در مقصد است. هزینه های مهاجرت به دو بخش تقسیم می گردد. بخش نخست مربوط به مخارج مراحل و فرایند اقدامات قانونی جهت دریافت مدارک لازم و هزینه های سفر است. بخش دوم نیز مربوط به مخارج زندگی و هزینه های مختلف در کشور مقصد است. ارزان ترین کشورها برای مهاجرت بر اساس هزینه های بخش دوم مورد آنالیز قرار می گیرند.

طبیعی است که برای مهاجرت، مخارج اصلی زندگی در مقاصد احتمالی مورد آنالیز قرار بگیرد. می توان هزینه های اساسی را مربوط به خوراک، پوشاک، مسکن، انرژی، حمل و نقل و خدمات درمانی، رفاهی و تفریحی دانست. این عوامل ارتباط مستقیمی با شرایط مالی و سطح زندگی در کشور مقصد دارد. بنابر اعلام سازمان Go Rating Banks؛ هزینه های سالانه زندگی در هر کشور بر اساس این شاخص ها و بر حسب میانگین عایدی مشخص می گردد: قدرت خرید، قیمت مصرف نماینده، اجاره بها و مواد غذایی. شاخص های مهم و تأثیرگذار دیگری برای انتخاب ارزان ترین کشورها برای مهاجرت نقش دارند.

یکی از مهم ترین این ملاک ها، هزینه ی تحصیلات بچه ها و اعضای خانواده است. هزینه های درمان و بخش بهداشت و خدمات بیمه ای کشور مقصد، دیگر عامل حائز اهمیت است. مالیات بر عایدی نیز یکی از معیارهای اساسی در انتخاب کشور مناسب مهاجرت است. با در نظر گرفتن تمام این مشخصه ها، فهرست جالبی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت شکل می گیرد. تماشا نام بعضی از کشورها در این فهرست غافلگیر نماینده و جالب توجه است. در ادامه نگاهی به بعضی از این کشورها خواهیم داشت.

مهاجرت به ترکیه | ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

اصلی ترین و برترین روش برای مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت دائم ترکیه، خرید ملک است. علاوه بر خرید ملک، اقامت تحصیلی هم یکی از برترین روش ها برای اخذ اقامت ترکیه است. دانشگاه های مهم ترکیه به وسیله آزمون دانشجو می پذیرند. اما ورود به بعضی از دانشگاه های ترکیه هم بدون آزمون امکان پذیر است.

گران ترین شهر ترکیه استانبول و ارزان ترین شهر این کشور شانلی اوفه است. با سرمایه گذاری 250 هزار دلار در ترکیه می توان پس از سه ماه پاسپورت معتبر ترکیه را دریافت کرد. میانگین هزینه ماهیانه در این کشور 350 تا 400 دلار است. این باعث می گردد تا ترکیه یکی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت باشد.

مهاجرت به بلغارستان

بلغارستان یکی از زیباترین کشورهای منطقه بالکان در جنوب شرقی اروپا است. این کشور با قدمت در شمال ترکیه و غرب دریای سیاه واقع شده است. رشد منفی جمعیت در این کشور، سبب شده تا فرصت های خوبی برای مهاجرت در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. سرمایه گذاری و اقامت تحصیلی، برترین و اصلی ترین راه دریافت اقامت دائم بلغارستان است.

وارنا و صوفیه، شهرهای مهم بلغارستان هستند. واحد پول بلغارستان لو است که حدود دو لو معادل یک یورو می گردد. هزینه ماهیانه در بلغارستان حدود 600 و اجاره بها در این کشور حدود 360 لو است. با احتساب عایدی میانگین حدود هزار لو در ماه می توان بلغارستان را یکی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت در نظر گرفت.

مهاجرت به مجارستان

مجارستان کشوری زیبا در اروپای مرکزی است که بعلت ایجاد شرایطی مناسب برای أخذ اقامت آسان، مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت قرار گرفته است. این کشور دارای دانشگاه های خوبی برای تحصیل است و علاوه بر آن، پردیس بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان در شهرهای مختلف این کشور دایر است. در کنار اقامت تحصیلی، مجارستان شرایط مناسبی برای دریافت ویزای کاری دارد. بعلاوه با سرمایه گذاری مبلغ 75 هزار یورو می توان اقامت دائم مجارستان را دریافت کرد. در کنار مرکز این کشور، بوداپست، می توان از شهرهای میشکولتس، دبرتسن و سگد بعنوان شهرهای مهم مجارستان یاد کرد.

کشور مجارستان در منطقه کشورهای تحت پیمان شنگن واقع شده است. همین موضوع اهمیت ویژه ای به اقامت در این کشور می دهد. میانگین هزینه های زندگی در ماه حدود 570 دلار مجارستان است. بعلاوه میانگین اجاره بها در این کشور حدود 300 یورو عنوان شده است. با در نظر گرفتن امکانات و شرایط مناسب در کنار هزینه های زندگی، مجارستان یکی از برترین گزینه ها در فهرست ارزان ترین کشورها برای مهاجرت است.

مهاجرت به اسلوونی | ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

اسلوونی کشوری جوان و تازه استقلال یافته در اروپای مرکزی است که در سال 1999 از یوگسلاوی مستقل شده است. معروفیت اسلوونی طبیعت زیبا و حیرت انگیز آن است که گردشگران بسیاری را به این کشور می خواند. لیوبلیانا مرکز اسلوونی است. اما بلِد مهم ترین شهر مهاجرپذیر این کشور است که حدود 60 کیلومتر با مرکز فاصله دارد. این شهر بعلت زیبایی و جاذبه های طبیعی خود در کنار تنوع گونه های جانوری، مقصد گردشگری مهم و پرمخاطبی بحساب می آید. علت مهاجرت بالا به این شهر هم شرایط مالی مناسب آن و محیط زیبای آن است.

میانگین 600 یورو هزینه های ماهانه، 350 یورو اجاره بها که با احتساب عایدی میانگین بیش از هزار یورو در ماه محاسبه شده است؛ اسلوونی را به یکی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تبدیل نموده است.

مهاجرت به پرتغال

پرتغال از قدیمی ترین و زیباترین کشورهای قاره اروپا است. این کشور تماشای در جنوب غربی اروپا واقع شده و از قدیمی ترین اعضای پیمان شنگن است. آب و هوای معتدل و مطبوع، سواحل زیبا، پیشینه غنی فرهنگی و سبک زندگی آرام، پرتغال را به یکی از برترین کشورهای جهان تبدیل نموده است. برترین راه برای مهاجرت به پرتغال و دریافت اقامت این کشور، اقامت تحصیلی است. کشور پرتغال دارای دانشگاه های قدیمی و معتبری است. بسیاری از مهاجران، شهر لیسبون، مرکز این کشور را برای اقامت در نظر می گیرند. با این وجود نباید از شهر زیبای براگا هم غافل شد.

اجاره بها در شهرهای بزرگ پرتغال بطور میانگین حدود 450 یورو و در براگا حدود 300 یورو است. حدود صد یورو هزینه های ماهیانه در بخش خدمات است. میانگین در آمد حدود هزار یورو است. با در نظر گرفتن تمامی جوانب، پرتغال یکی از زیباترین کشورها برای اقامت و از برترین گزینه های فهرست ارزان ترین کشورها برای مهاجرت به شمار می رود.

مهاجرت به ایتالیا | ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

کشور چکمه ای قاره اروپا یکی از زیباترین و محبوب ترین نقاط جهان و از پر بازدیدنماینده ترین مقاصد گردشگری جهان است. دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان است و همچنان پذیرای دانشجویان در ایتالیا است. اقامت تحصیلی، یکی از نوترین راه ها برای دریافت آسان اقامت ایتالیا است. هزینه زندگی در تمامی منطقه ها ایتالیا یکسان نیست و زندگی در شهرهای بزرگ ایتالیا بسیار گران است. با این حال بخشی از نقاط ایتالیا جزء ارزان ترین نقاط جهان برای مهاجرت هستند. خصوصا اگر به طبیعت و تاریخ غنی و منحصربفرد ایتالیا علاقمند باشند.

میانگین هزینه های ماهیانه حدود 700 یورو و اجاره بهای آپارتمان 500 یورو می باشد. مبلغ اجاره در منطقه ها خارج از مرکز شهر حدود 400 یورو است. این هزینه ها با در آمد ماهیانه 1500 یورو، همخوانی دارد. یکی از زیباترین و برترین نقاط برای اقامت در ایتالیا منطقه ابروزو است. منطقه ای در توسکانی با طبیعت شگفت انگیز و نزدیک فلورانس. در جستجوی ارزان ترین کشورها برای مهاجرت می توان روی اقامت در پسکارای ایتالیا حساب ویژه ای باز کرد!

مهاجرت به فرانسه

فرانسه یکی از پنج کشور برتر اتحادیه اروپا در زمینه کیفیت زندگی و ارائه خدمات است. این کشور زیبا و قدیمی، برخلاف بسیاری از قدرت های اروپایی شرایط بسیار خوبی برای أخذ اقامت دارد. از راه های مختلفی می توان برای مهاجرت به فرانسه و دریافت اقامت دائم آن اقدام کرد. سریع ترین و مطمئن ترین راه، سرمایه گذاری است. با این حال، تأمین مبالغ بالای این موضوع برای بسیاری از متقاضیان امکان پذیر نیست.

برترین راه برای دریافت اقامت دائم فرانسه، تحصیلات است. این کشور شرایط خوبی برای تحصیل ارزان دارد. پس از اخذ مدرک، با ورود به بازار کار این کشور می توان با پذیرش قوانین مهاجرتی، شهروند فرانسه شد. اگرچه پاریس بعنوان مرکز فرانسه یکی از گران ترین شهرهای جهان است، منطقه ها زیبای متنوع و متعددی برای اقامت در فرانسه وجود دارد. میانگین هزینه های ماهیانه حدود هزار یورو با سطح عایدیی حدود 1600 یورو در ماه، فرانسه را به یکی از برترین انتخاب ها در فهرست ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تبدیل می نماید.

مهاجرت به آلمان | ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

آلمان قدرتمندترین و مهم ترین کشور اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف اقتصاد، صنعت و تکنولوژی است. کشور نظم و کیفیت که بسیاری از متخصصان و نخبگان کشورهای مختلف جهان را ترغیب به مهاجرت به این سرزمین می نماید. برای مهاجرت به آلمان می توان به وسیله تحصیلی و کاری اقدام کرد. آلمان جزء برترین کشورهای دانشگاهی جهان است که متقاضیان اقامت در آلمان می توانند برای تحصیل و پژوهش به این کشور مهاجرت نمایند. فرصت های شغلی مختلف در عرصه های علمی، فناوری، پزشکی و خدمات؛ زمینه بسیار خوبی برای مهاجرت به آلمان فراهم آورده است.

ثبات مالی و نرخ پایین تورم، شرایط مطلوبی برای زندگی در آلمان ایجاد نموده است. میانگین هزینه های ماهیانه در آلمان حدود هزار یورو است. با در نظر گرفتن میانگین عایدی ماهیانه حدود 2500 یورو می توان آلمان را برترین گزینه در میان ارزان ترین کشورها برای مهاجرت دانست.

مهاجرت به نیوزیلند

زلاند نو یا نیوزیلند، مجمع الجزایر دور افتاده در اقیانوس آرام و واقع در دو هزار کیلومتری استرالیا است. این کشور متشکل از هفتصد جزیره است که نژادهای آلمانی، هلندی، اتریشی، سوییسی، ایتالیایی و صرب بافت غالب جمعیتی آن را تشکیل می دهند. مرکز این کشور، ولینگتون و بزرگترین شهر آن آوکلند است. هر دو این شهرها همیشه در بین برترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارند. نیوزلند پاک ترین کشور جهان در زمینه فساد مالی است. این جزیره زیبا و منحصربفرد با طبیعت و گونه های جانوری خود، یکی از برترین کشورهای جهان برای مهاجرت است.

میانگین هزینه های زندگی و خدمات در نیوزیلند حدود 800 یورو است. میانگین اجاره بها در این کشور حدود 750 یورو و در آمد ماهیانه در نیوزیلند حدود 2500 یورو است. با دقت در این ارقام می توان متوجه شد که علت انتخاب نیوزیلند بعنوان یکی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت چیست؟

مهاجرت به مکزیک | ارزان ترین کشورها برای مهاجرت

مکزیک یکی از برترین کشورهای در حال توسعه جهان است. کشوری با قدمت و دارای فرهنگی منحصربفرد و چند ملیتی که همسایگی آن با بزرگترین اقتصاد جهان، ایالات متحده آمریکا، شرایط ویژه ای برای آن ایجاد نموده است. مکزیک کشوری شاد و پویا است که طی سالیان اخیر مسیر پیشرفت را با شتاب قابل توجهی طی می نماید. برای مهاجرت به مکزیک و دریافت اقامت دائم این کشور، شرایط بسیار آسان و مناسب است. از ابتدا می توان درخواست اقامت دائم مکزیک را ارسال نمود. شرایط برای اخذ پذیرش تحصیلی در مکزیک بسیار مناسب است. بویژه که برای تحصیل در مراکز علمی و آموزشی مکزیک احتیاج به تسلط بر زبان اسپانیایی وجود ندارد.

نزدیکی به ایالات متحده، افراد زیادی را به سرمایه گذاری در مکزیک ترغیب می نماید. برترین راه برای اخذ اقامت دائم این کشور هم سرمایه گذاری در بخش های مختلف است. هزینه های ماهیانه در این کشور حدود 500 دلار است. بسته به شهر و منطقه محل سکونت، میانگین اجاره در مکزیک از 300 تا 500 دلار متغیر است. عایدی ماهیانه این کشور حدود 1700 دلار است. با لحاظ کردن تمام این امکانات؛ می توان گفت مکزیک عضو نو فهرست ارزان ترین کشورها برای مهاجرت است.

سخن خاتمهی

در انتخاب و معرفی کشورهای این فهرست، عوامل مختلفی دخیل بوده اند. صِرفِ پایین بودن هزینه های زندگی در یک کشور، علت انتخاب آن برای مهاجرت نیست. بر اساس معیارهایی که به آن ها اشاره شد؛ فاکتورهایی همانند امنیت اجتماعی و سیاسی، ثبات و شکوفایی مالی، خدمات رفاهی و درمانی و اشتغال از مهم ترین معیارها برای انتخاب مقصد مهاجرت هستند. در کنار این عوامل، در نظر گرفتن سطح در آمدها و مخارج؛ باعث می گردد تا نام یک کشور در فهرست مقاصد به صرفه و مناسب مهاجرت قرار بگیرد. هر کشوری شهرهای گران و ارزان دارد که در این مورد باید نقطه تعادل و محل مناسب را پیدا کرد.

شرایط صدور ویزای بیشتر کشورهای اروپایی مشابه است. اصلی ترین عوامل در صدور مجوز ورود عبارتند از: کشور محل اقامت فعلی، کشورهایی که قبلاً به آن ها سفر شده، مدت اقامت مورد نظر و حیطه کاری فرد متقاضی در مقصد. تمام این عوامل در کنار معیارهایی که پیشتر به آن ها اشاره شد؛ در انتخاب مقصد مهاجرت نقشی حیاتی دارند. در تکمیل این فهرست می توان به کشورهایی مانند فنلاند، نروژ، اسپانیا، کرواسی و یونان بعنوان بعضی دیگر از برترین و ارزان ترین کشورها برای مهاجرت اشاره نمود.

مطالب مرتبط:

شرایط مهاجرت به هلند برای ایرانیان در سال 2021

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در سال 2022

شرایط و قوانین مهاجرت به اسپانیا در سال 2022

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30142

به "مقرون به صرفه ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقرون به صرفه ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید