معرفی راهکارهایی ساده اما مفید برای داشتن زندگی شاد

به گزارش شیوا مارکت، داشتن یک زندگی آرام و شاد یکی از مهم ترین اهداف و آرزوهایی است که افراد در طول زندگی خود همواره به دنبال آن هستند. تعریف شادی از دید انسان های مختلف با یکدیگر فرق دارد. بعضی شادی را در کمتر کار کردن و بیشتر لذت بردن زندگی خود می بینند. اما افرادی هستند که دوست دارند فعال تر باشند و شادی را در کوشش کردن و رسیدن به اهداف خود می بینند. برای رسیدن به شادی قرار نیست کار خاصی انجام دهید! همین که بتوانید آرامش روانی خود را حفظ کنید و به کارهایی که به آن علاقه مندید بپردازید، شاد خواهید بود. برای رسیدن به این مرحله کافیست تنها چند نکته ساده را در زندگی خود رعایت نمایید. با خبرنگاران همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.

معرفی راهکارهایی ساده اما مفید برای داشتن زندگی شاد

برنامه ریزی کنید!

اولین قدم برای داشتن یک زندگی شاد، برنامه ریزی برای کارها و فعالیت های روزانه تان است. قطعا کارهای زیادی در روز دارید که باید آن ها را به اتمام برسانید اما فرصت شما محدود است و نمی توانید به موقع همه آن ها را انجام دهید. از این رو، دچار استرس و نگرانی شده و در نهایت آرامش خود را از دست خواهید داد. برای حفظ آرامش و رسیدگی بهتر به کارهایتان، ضروری است یک برنامه ریزی دقیق برای فعالیت هایتان داشته و آن ها را الویت بندی نمایید. برای آغاز ابتدا میز کار خود را مرتب کنید و سپس برنامه تان را بر روی یک کاغذ بنویسید.

وقت شناس باشید!

اگر قرار ملاقاتی دارید و باید در ساعت تعیینی در مکان مورد نظر حاضر باشید، بهتر است به موقع حرکت کنید تا استرس دیر رسیدن را نداشته باشید. وقتی زودتر حرکت کنید در طول جهت کاملا آرام هستید و می توانید تا رسیدن به مقصد کمی استراحت کنید. وقت شناس بودن به دوری از استرس و آرامش شما یاری زیادی می نماید!

الویت بندی فعالیت ها

کارهای خود را الویت بندی کنید. آن دسته از فعالیت هایی که انجام آن ها برای شما الویت بیشتری دارد را شناسایی نموده و در ابتدای برنامه خود بنویسید. کارهای غیر مفید را به راحتی کنار بگذارید و از انجام آن ها بپرهیزید. الویت بندی سبب شده تا امور شما منظم تر صورت گیرند و وقتتان را برای انجام کارهای غیرضروری هدر ندهید.

کارهای خود را به سرانجام برسانید!

هیچ گاه کاری را نیمه کاره رها نکنید و ادامه انجام آن را به زمان دیگر موکول نکنید. این کار باعث می گردد تا کارهای نیمه کاره شما روی هم تلمبار شده و تبدیل به کوهی از کارهای انجام نشده شوند. بهترین زمان برای تمام کردن کارهای نیمه کاره همین الان است. پس تصمیم بگیرید و کارهای نیمه تمام خود را به سرانجام برسانید.

قانون دو دقیقه ای

انجام بعضی از کارها تنها 2 دقیقه از وقت شما را می گیرد. بهتر است این کارها را همان لحظه انجام دهید و به وقت دیگری موکول نکنید به عنوان مثال فرض کنید ایمیلی برای شما ارسال شده است و ضروری است که به آن جواب دهید. این کار تنها چند دقیقه از زمان شما را می گیرد. پس بهتر است همان موقع جواب ایمیل را ارسال نموده و آن را از لیست کارهایی که باید انجام دهید، حذف نمایید.

تست ده ساله!

خیلی از موارد در زندگی تان پیش می آید که ممکن است باعث ناراحتی و بهم ریختن روحیه تان گردد. در این موارد از تست 10 ساله بهره ببرید. از خودتان بپرسید این مسئله در 10 سال بعد چه اهمیتی برای شما خواهد داشت؟ اگر تاثیری در زندگی تان ندارد بهتر است همین الان فراموش کنید و بابت آن هیچ نگرانی نداشته باشید.

تقویت قدرت نه گفتن!

قرار نیست همه اطرافیان خود را راضی نگه دارید! پس برای زمان خود ارزش بیشتری قائل شده و با یک برخورد مودبانه به درخواستشان نه بگویید. می توانید بگویید فعلا فرصت انجام این کار را ندارم و در یک زمان مناسب تر با شما تماس خواهم گرفت. اگر طرف مقابلتان در جایگاهی واقع شده است که نمی توانید به او نه بگویید یا برایتان خیلی سخت است، می توانید ترفندهای دیگری به کار ببرید و به نحوی او را بپیچانید به عنوان مثال اگر مدیرتان درخواست کاری را از شما دارد که در حیطه وظایفتان نیست، می توانید به او بگویید برای این کار احتیاج به 3 هفته فرصت دارم تا بتوانم آن را به درستی انجام دهم! آیا این زمان برای شما قابل قبول است؟!

فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید!

رضایت از زندگی انرژی تان را برای انجام فعالیت ها افزایش داده و شما را به هدفتان نزدیک تر می نماید. برای این که این رضایت را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم 5 دقیقه از وقت خود را به کارهایی اختصاص دهید که دوست دارید و از انجام آن لذت می برید.

تصمیم گیری هایتان را محدود کنید!

هر انسانی قدرت اراده محدودی دارد و هرچه بیشتر از آن استفاده نماید، انرژی خود را از دست داده و قدرت تصمیم گیری اش کمتر می گردد. بنابراین، پیشنهاد می کنیم بعضی از کارهایتان را به صورت روتین انجام دهید. به عنوان مثال، لازم نیست هر روز به این فکر کنید که چه غذایی بخورید یا برای رفتن به محل کارتان چه لباسی را بپوشید. برای این موارد برنامه تعیینی داشته باشید و به صورت اتوماتیک آن ها را انجام دهید. حتی بعضی از سیاستمداران بزرگ دنیا مانند باراک اوباما نیز هر روز با لباس تکراری به محل کار خود می فرایند. آن ها ترجیح می دهند انرژی و قدرت تصمیم گیری شان را برای مواد مهم تری صرف نمایند.

ذهنتان را کنترل کنید!

در طول روز ممکن است با مواردی برخورد کنید که هیچ کنترلی روی آن ندارید! به عنوان مثال فرض کنید جلسه ای دارید که باید سروقت به آن برسید، اما با ترافیک شدیدی روبرو می شوید! قطعا در این زمان کنترل اعصاب خود را از دست داده و دچار استرس و نگرانی خواهید شد. توجه داشته باشید که ترافیک دست شما نیست! پس یک نفس عمیق بکشید و در فرصتی که برایتان پیش آمده، مواردی که باید در جلسه مطرح گردد را مرور نمایید. ممکن است در طول روز با موارد بسیاری مشابه این مورد روبرو شوید. در این مواقع سعی کنید احساساتتان را تحت کنترل خود قرار داده و انرژی تان را صرف درگیری های روانی و واکنش های عصبی نکنید.

تمرین حضور ذهن!

وقتی دارید کاری را انجام می دهید ذهن خود را از همه افکار و احساسات دیگر خالی نموده و تنها بر روی انجام آن کار تمرکز کنید. استرس را از خودتان دور کنید و سعی کنید کاری که در حال اجرا آن هستید را به نحو احسن و باشور و شوق بسیار انجام دهید. برای تمرین حضور ذهن می توانید از تمرکز بر روی نفس هایتان آغاز کنید.

کاری با دیگران نداشته باشید!

بر روی اهداف و علاقه مندی های خود تمرکز کنید و ذهن خود را درگیر کارهایی که دیگران می گویند، نکنید. به عنوان مثال مقاله ای می خواهید و در آن با عنوان 100 کتاب برتر دنیا یا 100 فیلمی که باید حتما قبل از مرگ خود ببینید روبرو می شوید. بعد تصمیم می گیرید که زمانی را به تماشای این فیلم ها یا خواندن کتاب ها اختصاص دهید. با این کار شما خود را ملزم به انجام کاری نموده اید که هیچ علاقه ای به آن ندارید! آن کار را انجام می دهید، اما پس از آن دچار عذاب وجدان می شوید.

برای خودتان وقت بگذرانید!

بخشی از روز را به خودتان مختص کنید و آن را به تنهایی سپری کنید. در این زمان گوشی همراهتان را از خود دور نموده و بیشتر به خودتان فکر کنید. به این فکر کنید از زندگی چه می خواهید و برای رسیدن به آن حاضرید چه کارهایی را انجام دهید.

هدف داشته باشید!

در زندگی خود یک هدف را در نظر گرفته و در طول زمان آن را بروزرسانی نمایید. هدف خود را بشناسید و درجه اهمیت آن را تعیین کنید. وقتی اهمیت هدف خود را بدانید تمام نیروی خود را برای رسیدن به آن بکار خواهید گرفت. برای جدی تر شدن قضیه، یک بیانیه فردی صادر نموده و اهداف خود را به طور تعیین در آن بیان نمایید.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15084

به "معرفی راهکارهایی ساده اما مفید برای داشتن زندگی شاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی راهکارهایی ساده اما مفید برای داشتن زندگی شاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید