معرفی کامل جاذبه های دهلی

به گزارش شیوا مارکت، جاذبه های دهلی

پایتخت هند یعنی شهر دهلی اولین مقصدی است که هنگامی که برای دیدن هند سفر می کنید، با آن روبرو می شوید. شاید برخی از گردشگران فقط در فرودگاه دهلی بمانند و مقصد دیگری را انتخاب نمایند اما بیشتر افراد برای دیدن جاذبه های دهلی وارد این شهر می شوند. در سفر به دهلی خود لیستی از جاذبه های این شهر را با خود داشته باشید تا بدون دردسر و به راحتی بتوانید مقصدهای بازدید خود را انتخاب کنید. در مجله گردشگری خبرنگاران سعی می کنیم تا از میان 55 جاذبه درون شهر دهلی، مهم ترین آن ها را به شما معرفی کنیم.

معرفی کامل جاذبه های دهلی

دروازه هند | India Gate

بنایی تاریخی و فرهنگی است. دروازه هند در واقع طاق پیروزی است که در بیشتر شهرهای جهان مشابه آن را می بینید. با این تفاوت که تزئینات روی طاق هندی بوده و این بنا امروزه در مرکز شهر دهلی نو به نمادی از شهر دهلی تبدیل شده است. این بنا به سربازان هندی که در جنگ جهانی اول کشته شدند، تقدیم شده است. اینجا اولین مکانی است که بیشتر تورهای هند گردشگران را به دیدنش می آورند. ساخت دروازه هند که طراحی معماری به نام ادوارد لوتینز (Edward Lutyens) بود، حدود 10 سال طول کشید. ارتفاع طاق این بنا، 42 متر است و حتما دیدن آن را در لیست خود قرار دهید.

  • آدرس: Rajpath, India Gate, New Delhi, Delhi 110001, India

راشتراپاتی بهاوان | Rashtrapati Bhawan

با بنایی تاریخی و فرهنگی در میان جاذبه های دهلی روبرو هستید. بنایی که تمام مردم شهر آن را می شناسند و به کاخ نایب السلطنه هند مشهور است. در حال حاضر این کاخ به عنوان خانه رئیس جمهور هند استفاده می شود. طراح این بنا با طراح دروازه هند یکی بوده و ساخت آن از سال 1911 آغاز شد و پس از گذشت 19 سال به خاتمه رسید. در غرب این بنا، باغی بسیار زیبا به سبک مغولی ساخته اند که برای بازدید عموم باز است. می توانید در تورهای بازدید این کاخ و باغ آن شرکت کنید.

  • آدرس: Rashtrapati Bhawan, Presidents Estate, New Delhi, Delhi 110004, India

قلعه سرخ | Red Fort (Lal Qila)

از جاذبه های دهلی است که در دسته بناهای تاریخی و فرهنگی قرار می گیرد. بنایی عظیم که از همان ابتدا به خاطر رنگ سنگ هایی که دارد توجه شما را به خود جلب می نماید. قلعه سرخ یا لال کیلا قلعه و استحکامی بوده که 2 کیلومتر را در بر گرفته و 18 متر از دیوارهای باروهای آن رو به رودخانه و 33 متر از نمای دیواره های استحکامی آن رو به شهر است. این بنا که توسط شاه جهان در سال 1638 ساخت آن آغاز شده بود، تا سال 1648 ادامه یافت و در نهایت با تزئینات معماری ایرانی، هندی و اروپایی به یکی از شاهکارهای معماری تبدیل شد. درون این بنا فضاهایی مانند سالن انتظار، خانه درام، فضای سفید رنگ مرمرینی برای مهمانان خصوصی، مسجد مروارید، کاخ رنگ ها و حمام سلطنتی را می توانید ببینید.

  • آدرس: Netaji Subhash Marg, Lal Qila, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India

مسجد جامع

از بناهای مذهبی و جاذبه های دهلی که معماری دیدنی و منحصر به فردی دارد، مسجد جامع دهلی است. این بنای تاریخی که در منطقه دهلی قدیم قرار گرفته یکی از شاهکارهای معماری در انتهای امپراطوری شاه جهان و بزرگترین مسجد در هند است. حیاط این مسجد می تواند جمعیتی در حدود 2500 نفر را در خود جای دهد. ساخت و ساز این بنا در سال 1644 آغاز شد و در سال 1658 خاتمه گرفت. از نکات جالبی که در خصوص این بنا وجود دارد، کار کردن همزمان 5000 نفر هنرمند در ساخت آن است. مسجد جامع دهلی 3 دروازه ورودی، 4 گلدسته و 2 مناره دارد که همگی از سنگ های مرمر قرمز رنگ ساخته شده است. ارتفاع مناره های این مسجد 40 متر است.

  • آدرس: Jama Masjid Rd, Jama Masjid, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India

جانتار مانتار | Jantar Mantar

از بناهای تاریخی و فرهنگی که نشان دهنده پیشرفت علم ستاره شناسی هندیان در سال های 1725 بوده، بنای دیدنی جانتار مانتار است. برای دیدن این بنا باید ابتدا به محله کونات پلیس (Connaught Place) و خیابان سانساد مارگ (Sansad Marg) بروید. این بنا یکی از دو بنای مشاهده ستارگان بود که ماهاراجا جی سینق دوم (Maharaja Jai Singh) پادشاه جیپور ساخته شد. این رصد خانه با ابزارهای سنگ تراشی نجومی که دارد می تواند راستا حرکت جهان و ستارگان را اندازه بگیرد.

  • آدرس: Connaught Place, Sansad Marg, New Delhi, Delhi 110001, India

قطب منار | Qutub Minar

قطب منار از دیگر جاذبه های دهلی بو ده که به عنوان بلندترین مناره آجری جهان شناخته می شود، چرا که ارتفاعی به اندازه 72.5 متر دارد. این مناره به دست اولین حکمران مسلمان دهلی یعنی قطب الدین ایبک در سال 1193 ساخته شد. جالب اینجاست که این بنای مرتفع تنها یک طبقه پایه دارد و در طول زمان به این تک مناره بخش ها و ساختمان های دیگری اضافه شد. پسر شمس الدین التوتمیش حدود 3 برج را به این منازه اضافه کرد. اهمیت این بنا بیشتر به این دلیل است که قطب منار اولین بنایی است که در دوران اسلامی هند ساخته شده و نمونه شاخص چنین تزئیناتی است. اطراف آن هم اکنون پر از چندین سازه باستانی وجود دارد که در کل به آن، مجموعه قطب گفته می شود.

  • آدرس: Mehrauli, New Delhi, Delhi 110030, India

بیجای ماندال | Bijay Mandal

از دیگر بناهای تاریخی و فرهنگی که در دهلی نو قرار گرفته، بنایی به نام بیجای ماندال است. بنایی ساخته شده از سنگ لاشه قرمز رنگ و گنبدهایی بزرگ! بیشتر گردشگرانی که به دیدن این بنا می آیند، نمی دانند که به چه بنای تاریخی و با چه قدمتی نگاه می نمایند. در واقع هنوز باستان شناسان نتوانسته اند که کشف دقیقی از تاریخ درست این بنا داشته باشند و نمی دانند که در میان سنگ ها و دیواره های این بنا، چه خاطراتی نهفته است. برخی از منابع بیان نموده اند که در زمان پادشاهی به نام محمد بن توقلاق شبستان هزار ستون آن ساخته شده است و کل مجموعه احتمالا یکی از چهار بخش و ایالات شهر دهلی در گذشته بوده است.

  • آدرس: Begumpur, New Delhi, Delhi 110016, India

بنای لوتوس | Bahai (Lotus)

یکی از بناهای مدرن و جاذبه های دهلی بنایی است که به خاطر ظاهری که دارد بسیار معروف است. شکل این بنا که شبیه گل لوتوس بوده، توسط معماری ایرانی-کانادایی به نام فریبرز صهبا در سال 1986 طراحی شده و 27 سازه سقفی گلبرگی سفید دارد. جدای از ماهیت مذهبی این بنا، شکل بنا و محیط پیرامون آن، اینجا را به یکی از پربازدید ترین جاذبه های شهر دهلی تبدیل نموده است. این بنا جاذبه های معماری بسیاری را به دست آورده و در بسیاری از مجلات و روزنامه ها مورد توجه قرار گرفته است.

  • آدرس: Lotus Temple Rd, Bahapur, Shambhu Dayal Bagh, Kalkaji, New Delhi, Delhi 110019, India

مسجد سونهری | Sunehri Masjid

مسجدی در میان جاذبه های دهلی قرار گرفته است که تنها مکانی مذهبی برای عبادت نیست. در دوران باستان، کشور هند اغلب توسط دیگر حاکمان و دیگر سرزمین ها مورد غارت قرار می گرفت و نه تنها ثروت آن غارت می شد بلکه خونریزی های بسیاری هم رخ می داد. این ماجراها و داستان ها یک پادشاه آن دوره را بر آن داشت که مسجدی بسازد و توضیح چنین حوادثی را در آن بازگو کند. این مسجد که توسط روشن-اود داولا ظفر خان (Roshan-ud Daula Zafar Khan) در منطقه چاندی چوک هند ساخته شده در میان گردشگران بسیار معروف است.

  • آدرس: 1841, Main Chandni Chowk Road, New Delhi, Delhi 110006, India

مرکز ملی ایندیرا گاندی | Indira Gandhi National Centre

هنر بخش اجتناب ناپذیر طبیعت بشری است و شاید تنها فعالیتی باشد که آزادی بیان را در خالص ترین شکل آن ارائه می دهد. مرکز ملی و هنری ایندیرا گاندی یک مرکز دولتی است که برای حفظ آثار هنری و ارتقای هنر در این کشور بنا شده است. این بنا در یادبود مادر ایندیرا گاندی در 24 مارس 1987 و توسط رئیس جمهور وقت یعنی راجیو گاندی ساخته شده است.

  • آدرس: 11, Man Singh Rd, near Andhra Bhavan, Rajpath Area, Central Secretariat, New Delhi, Delhi 110011, India

مسجد جمالی کمالی | Jamali Kamali Mosque

دوباره در میان جاذبه های دهلی به سراغ بنایی مذهبی و البته تاریخی آمده ایم. هنگامی که به دیدن این مسجد تاریخی می آیید، نمی توانید از تماشای ساختار جذاب و مرموز این مسجد چشم بردارید. اگر به یکی از پارک های هندی در مهراولی (Mehrauli) بروید، با بنایی قرمز رنگ به نام مسجد جمالی کمالی و مقبره ای باستانی روبرو می شوید. نام این مسجد نشان دهنده نام دو نفری است که این مسجد وقف آن ها شده و به نامشان ساخته شده است. یکی از این افراد شیخ جمالی کامبو (Shaikh Jamali Kamboh) و دیگری دوست او، شخصی به نام کمالی بوده است. بنای مسجد در قرن شانزدهم و از سنگ های لاشه قرمز و مرمر ساخته شده است.

  • آدرس: Mehrauli Archaeological Park, New Delhi, New Delhi, India

لال کوت | Lal Kot

لال کوت که به معنی قلعه قرمز هم هست در واقع استحکامات و برج و باروهای تاریخی و باستانی در دهلی هستند که در جنوب دهلی برای دفاع در مقابل دشمنان ساخته شده اند. این قلعه را اولین قلعه دهلی می دانند که با سنگ های قرمز رنگ ساخته شده است. اگر می خواهید با تاریخ دهلی بیشتر آشنا شوید، در ادامه بازدید از جاذبه های دهلی حتما به دیدن این سازه های عجیب بروید. این سازه دفاعی که در نوع خود جزو اولین سازه های دهلی است، توسط شخصی به نام آنانگپال اول حکمران تومار (Anangpal I) در حدود سال 731 میلادی ساخته شده است. این سازه که طاق هایی از سنگ های مثلثی شکل یکپارچه دارد، طولی به اندازه 2.25 کیلومتر را در بر گرفته است. نام دیگر آن کویلا رای پیتورا (Quila Rai Pithora) است. هر چند که در نقاط بسیاری می توانید به دیدن این استحکامات بروید اما نام یک منطقه بازدید از لال کوت را برایتان بازگو می کنیم.

  • آدرس: Press Enclave Marg | Near Lado Sarai, New Delhi 110002, India

یادبود موتینی | Mutiny Memorial

یکی از بناهای تاریخی و یادبود هند که اشاره به یک قرن پیش دارد، بنای یادبود موتینی از جاذبه های دهلی است. در آن موقع هنگامی که هند تحت استعمار بریتانیا و در حال مشاخصه برای استقلال خود بود، اولین درگیری رخ داد و سربازان بسیاری جان خود را از دست دادند. برای اینکه مردم قهرمانی و فداکاری اولین سربازان کشته شده برای استقلال هند را از یاد نبرند چنین بنایی ساخته شد.

  • آدرس: Kamla Nehru Ridge, Civil Lines, Delhi, 110007, India

مسجد آرام و کمتر شناخته شده بیگم پوری | Begumpuri Masjid

از آنجایی که دهلی در طول قرن ها شاهد حکمرانی افراد با عقاید متفاوتی بوده است، تنوع بناهای مذهبی در آن بسیار است. همچنین هر پادشاه مسلمانی که به دهلی حکمرانی می کرد، برای خود مسجدی می ساخت. مسجد بیگم پوری مسجدی در روستایی باستانی در جنوب دهلی است که به دوران حکومت توقلاق باز می شود. این مسجد که در قرن چهاردهم ساخته شده، یکی از هفت مسجدی است که توسط نخست وزیر آن دوران فیروز شاه توقلاق، خان جهان جونان شاه ساخته شده است.

  • آدرس: Begumpur Village Malviya Nagar Near Mata Mandir, New Delhi, Delhi 110017, India

گرودوارا بانگلا صاحب | Gurudwara Bangla Sahib

در ادامه این بنا پیشنهاد می دهیم که در میان جاذبه های دهلی به دیدن گرودوارا بانگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib) هم بروید. این بنا هم در دهلی نو قرار گرفته و یکی از دیدنی ترین مکان های دهلی است. بنای سفید رنگ آن با گنبدهایی طلایی که بازتابی در حوض بزرگ کناری پیدا نموده اند، فضایی بسیار دیدنی و جذاب به وجود آورده اند.

  • آدرس: Hanuman Road Area, Connaught Place, New Delhi, Delhi 110001, India

بنای گورودوارا سیس گنج صاحب | Gurudwara Sis Ganj Sahib

اینجا آرامگاه و مکان مقدسی از فردی جنگجو و مقتدر در طول تاریخ هند است. این بنای مذهبی برای مردم هندی بسیار با احترام بوده و نشان دهنده محبت و اعتقاد شده است. بازدید از بنای سفید رنگ این بنا و آشنایی با یکی دیگر از مذاهب هند را از دست ندهید. یادتان باشد که اینجا با هفتاد و دو ملت روبرو هستیم.

  • آدرس: Chandni Chowk Rd, Maliwara, Chatta Pratap, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India

منبع: mapsofindia.com

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7803

به "معرفی کامل جاذبه های دهلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل جاذبه های دهلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید