مغلطه سوپ الفبا (Alphabet Soup) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (13)

به گزارش شیوا مارکت، تعریف:مغلطه سوپ الفبا موقعی پیش می آید که گوینده از سرواژه و مخفف سازی (Acronym & Abbreviation) بیش از حد استفاده کند تا مطلع تر از حدی که هست به نظر برسد یا مخاطب را گیج کند.

مغلطه سوپ الفبا (Alphabet Soup) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (13)

معادل انگلیسی: Alphabet Soup

الگوی منطقی:

شخص اول از سرواژه و مخفف سازی زیاد استفاده می نماید.

بنابراین، شخص 1 از موضوعی که درباره اش حرف می زند مطلع است.

مثال 1:

در برنامه ریزی CGI، رابط WYSIWYG از پس PHP یا CSS برنمی آید. اگر از من وقت مشاوره بگیرید، به شما هدایت های لازم برای برنامه نویسی موثرتر را ارائه خواهم کرد.

شرح : در این مثال مشکل اصلی صرفاً استفاده زیاد از حد مخفف سازی نیست. مشکل استفاده عمدی از مخفف سازی ست تا مخاطب فکر کند گوینده در حوزه برنامه نویسی علامه دهر است. همچنین گوینده ممکن است عمداً از مخفف سازی هایی استفاده کند که می داند مخاطبش از آن ها بی اطلاع است. حس نادانی باعث می گردد مخاطب فکر کند به مشاوره احتیاج دارد، حداقل بیش از حدی که گوینده وانمود می نماید. اگر گوینده چندتا از عبارات را واضح تر بیان می کرد، شاید مخاطب می فهمید که قضیه آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست و شاید خودش بتواند با جستجوی ساده آن را حل نماید.

مثال 2:

می پرسی آیا من سخنران خوبیم؟ خب بذار ببینم، من یه CC, AC-B, AC-S, AC-G, CL, AL-B, AL-S و DTM دارم. خودت چی فکر می کنی؟

شرح : این مخفف سازی ها همه به سازمان آموزشی غیرانتفاعی توست مسترز اینترنشنتال (Toastmasters International) ارتباط دارند، سازمانی که هدفش ترویج ارتباطات انسانی و بهبود مهارت ّهای سخنرانی است. بسیاری از این جوایز مخصوص مهارت مدیریت هستند، نه سخنرانی، ولی مخاطب عادی از این جزئیات بی اطلاع است. ضمناً، دستیابی به این جوایز یعنی انجام دادن کار مورداحتیاج برای رسیدن بهشان، نه لزوماً برخورداری از مهارت سخنرانی بالا.

استثنا: عبارت استفاده بیش از حد از سرواژه و مخفف سازی به شدت موقعیت محور است. در برخی موقعیت ها و برای برخی از مخاطبین، استفاده از سرواژه و مخفف سازی کاملاً موجه است.

هدایت: اگر کسی زیاد از سرواژه و مخفف سازی استفاده کرد، فوراً فرض را بر این نگیرید که از این کار نیت بدی دارد. برخی مواقع، آدم ها، خصوصاً کسانی که در یک رشته خاص تخصص بالایی دارند، خودشان متوجه نیستند که در زمینه استفاده از سرواژه و مخفف سازی شورش را درآورده اند.

منابع:

مغلطه ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5556

به "مغلطه سوپ الفبا (Alphabet Soup) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (13)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه سوپ الفبا (Alphabet Soup) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (13)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید