مهاجر ایرانی، فناوری ویدئوهای آنلاین را فتح کرد
به گزارش شیوا مارکت، بی بی سی، هفته گذشته در برنامه The Boss که در آن رهبران تجارت های مختلف را از سراسر دنیا معرفی می نماید، سراغ یکی از چهره های ایرانی رفت. دلیل انتخاب این چهره ایرانی تاثیر شگرف او در فناوری های مربوط به ویدئوهای آنلاین است. شهرزاد رفعتی، مهاجری ایرانی است که توانسته شرکت فناوری ویدئوی اینترنتی خود را راه اندازی کند. رفعتی بنیانگذار و مدیر شرکت فناوری ویدئوی اینترنتی (BBTV)BroadbandTV است.

زمانی که شهرزاد رفعتی 13 سال داشت، تصمیم به ایجاد یک تجارت دنیای گرفت و برای تحقق آرزوهایش به مهاجرت اندیشید. وقتی شهرزاد 17 ساله شد، به والدینش نشان داد که بدون یاری آنها هم می تواند مهاجرت کند. او رانندگی یاد گرفت و با اعتماد به نفسش، پدر و مادر خود را راضی کرد تا به ونکوور برود.
سال 1996، شهرزاد با یک چمدان در حالی که زبان انگلیسی اش خیلی خوب نبود، به کانادا رسید. شهرزاد درباره چالش های ابتدایی ورودش به ونکوور می گوید: نمی توانستم آنچه را که می خواستم بگویم و فکر می کنم این عظیم ترین چالش بود، ولی من مصمم بودم در زندگی پیروز باشم.
حالا که شهرزاد 40 ساله است، همچنان در راستای پیشرفت و پیروزیت در زمینه کاری خود گام بر می دارد. او به توسعه BBTV ادامه می دهد. BBTVشرکتی است که به شرکت های مختلف در سراسر دنیا یاری می نماید تا درآمد تبلیغات خود را به وسیله فیلم های آنلاین در YouTube ، Facebook و سایر وب سایت ها یا اپلیکیشن ها تأمین نمایند.
از مشتریان مشهور شرکت BBTV که در سال 2005 توسط شهرزاد رفعتی راه اندازی شد، می توان به انجمن ملی بسکتبال، شرکت سونی، برادران وارنر و دیزنی اشاره نمود. روزنامه های کانادایی پیش بینی نموده اند که ارزش این تجارت بیش از 1 میلیارد دلار (760 میلیون پوند) است. شهرزاد رفعتی در این باره می گوید: برای کارآفرینان مهم است که تا حد ممکن عظیم فکر نمایند.
شهرزاد سال 1979 در تهران به دنیا آمد؛ در همان سال انقلاب ایران رخ داد. خانواده رفعتی تاجر بودند. مادرش شرکت پارچه و لباس را اداره می کرد و پدرش در حوزه املاک فعالیت داشت. با این همه، راستا پیشرفت خانواده رفعتی دوام نداشت. پس از انقلاب، زندگی خانواده رفعتی تغییرات زیادی کرد و به دنبال آن آغاز جنگ ایران و عراق که از سال 1980 تا 1988 ادامه داشت، دشواری هایی را برای این خانواده به همراه داشت. شهرزاد و خانواده اش برای فرار از بمباران، از شهر (پایتخت) به یک دهکده کوچک کوچ کردند.
او در خصوص نقش جنگ در زندگی و شکل گیری رویاهایش می گوید: ایران 8سال در جنگ بود و بسیاری از پیروزیت های خانواده من از آنها گرفته شده بود. می دانستم که به آینده ای متفاوت و زندگی خوب احتیاج دارم تا بتوانم تغییر ایجاد کنم. همین طرز تفکر باعث شد شهرزاد در نوجوانی تصمیم بگیرد مهاجرت کند.
شهرزاد رفعتی قدم اول مهاجرتش را با تحصیل در رشته مورد علاقه اش برداشت. او در دانشگاه بریتیش کلمبیا ونکوور برای تحصیل در رشته کامپیوتر ثبت نام کرد. او نه چیز زیادی در خصوص کامپیوتر می دانست و نه چیزی برای آغاز داشت، اما علاقه زیادی به ریاضیات و فناوری داشت. شهرزاد سال 2000 از دانشگاه بریتیش کلمبیا فارغ التحصیل شد. سپس ادامه تحصیلاتش را در دانشگاه پاریس-سوربن فرانسه گذراند. او همچنین دانش آموخته رشته مدیریت در دانشکده بازرگانی دانشگاه آکسفورد است.
رفعتی با نگاه به گذشته ادعا می نماید علاقه مند به چگونگی اخلال اپل در صنعت موسیقی و شیوه مصرف موسیقی توسط مردم با iPod player و سرویس iTunes بوده است. پس از مدتی او فهمید که ویدئو نیز به ناچار از این الگو پیروی می نماید. به همین دلیل پخش ویدئو به وسیله اینترنت موضوع انتخابی شهرزاد رفعتی شد. او می گوید: تغییر در فرایند مصرف موسیقی به وضوح نشان می داد که محتوای ویدئویی به کجا می رسد. صدا آغازگر تحول بود و برای من کاملا واضح بود که ویدئو، گزینه بعدی خواهد بود. بنابراین سال 2005، زمانی که شهرزاد رفعتی 25 سال داشت، BBTV را تأسیس کرد. جالب است بدانیم که در همان سال یوتیوب هم به دنیا آمد.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در رویداد G20، شهرزاد رفعتی را به عنوان نماینده زنان تاجر کانادایی در سال 2018 منصوب کرد.
شرکتی که رفعتی تاسیس نموده، در ابتدا یک شرکت سخت افزاری بود که یک جعبه تنظیم بالا فراوری می کرد و کاربران می توانستند فیلم های اینترنتی را در تلویزیون های خود تماشا نمایند. اما این روش در بین خریداران محبوب نیست چون مردم فقط فیلم های آنلاین را روی رایانه های خود می دیدند. 3ماه بعد از فراوری سخت افزار، شهرزاد تصمیم گرفت تمرکز شرکت را تغییر دهد.
او می گوید: شما باید سریع شکست بخورید و به سرعت از اشتباهات خود درس بگیرید.
شهرزاد برای ایجاد موضوع شرکت، همه جوانب را در نظر گرفته بود اما متوجه شد کاربران در اینترنت ویدئوها را دزدیده و آنها را در سیستم های آنلاین دیگر مانند YouTube بارگذاری می نمایند. به همین خاطر او به دنبال روشی برای حذف این مسائل بود. در نتیجه دارندگان حق چاپ، شرکت های سینمایی یا تلویزیونی به محض آنکه فیلم خود را به صورت غیرقانونی ببینند، با گزارشی به حذف سریع فیلم ها یاری می نمایند.
در آن موقع ایده عظیم شهرزاد رفعتی شکل گرفت. او به این نتیجه رسید که بهتر است نرم افزاری بسازد که به شرکت ها اجازه می دهد از تبلیغات خود در ویدئوهای پخش شده، سود ببرند.
نرم افزار BBTV محتوای ویدئویی بارگذاری شده مانند بازی های ورزشی یا کلیپ ها را ردیابی می نماید. نرم افزار BBTV این کار را به وسیله فناوری تشخیص صدا و تصویر انجام داده و سپس تبلیغات روی فیلم ها قرار می گیرد. درآمد تبلیغات نیز به شرکت ها یا ارگان های ورزشی داده می گردد. در این میان، BBTV درصدی از سود تبلیغات را دریافت می نماید.
2سال پس از تاسیس BBTV ، این شرکت توانست یکی از اولین مشتریان اصلی خود یعنی NBA را به همکاری تشویق کند. آنها تا امروز با یکدیگر کار می نمایند. شهرزاد رفعتی در خصوص آغاز انقلابی شرکتش می گوید: من در دهه دوم زندگی و بسیار عصبی بودم، اما واقعا به راهکار هایمان اعتقاد داشتم.
رفعتی برای یاری به رونق تجارتش، سرمایه گذاران زیادی را جذب کرد. حامد شهبازی، تاجر کانادایی حوزه فناوری یکی از سرمایه گذاران مهم شرکت رفعتی بود. سپس در سال 2013 گروه سرگرمی اروپایی RTL 51درصد سهام را به قیمت 36میلیون دلار خریداری کرد.
سپس RTL سهام خود را به 57.3 درصد افزایش داد، اما شهرزاد همچنان عظیم ترین سهام شخصی شرکت را در اختیار دارد. RTL داده های اقتصادی جداگانه ای را برای BBTV منتشر نمی نماید ولی بخش فعالیت های دیجیتالی که شامل شرکت کانادایی و دو تجارت دیگر است، سال گذشته 452میلیون یورو (539 میلیون دلار؛ 408 میلیون پوند) درآمد داشته است.
اکنون BBTV علاوه بر فعالیت های بسیارش، نرم افزاری را برای یاری به ساخت فیلم های آنلاین فراوری می نماید. خدمات نرم افزار جدید BBTV برای افراد و شرکت ها در دسترس است. آنطور که شرکت BBTV ادعا نموده، ویدئوهای آنها 429 میلیارد بار تماشا شده است.
استفانیا وارالی (StephaniaVaralli)، مدیر اجرایی سازمانی کانادایی به نام Women Of Influence، که به ارتقای زنان تاجر و دیگر رهبران زن یاری می نماید، درباره شهرزاد رفعتی می گوید: راز شهرزاد توانایی تکامل او در صنعت است. او چرخش دائمی خود را حفظ نموده و همین امر باعث شده از بازی جلوتر باشد.
شهرزاد به عنوان یک کارآفرین زن در صنعتی مردسالار، مورد توجه بسیاری از شبکه های خبری و شرکت های عظیم صنعت ویدئوهای آنلاین است. او درباره نگاه جنسیتی و کارآفرین زن بودن در صنعتی مردسالارانه می گوید: مجبورم سخت تر از همتایان مرد کار کنم و جای خطای کمتری دارم.
او در BBTV آرزوی خود را برای ایجاد یک تجارت دنیای برآورده نموده است. 400 کارمند در 4مرکز اصلی دارد. دفتر مرکزی BBTV در ونکوور است و دفاتر دیگر این شرکت در نیویورک، لس آنجلس و بمبئی پخش شده اند.
شهرزاد می گوید بین کارمندان زن و مرد در شرکت او، هیچ شکافی در پرداخت وجود ندارد. زنان 43درصد کل نیروی کار و 46درصد مدیران BBTV را تشکیل می دهند که این رقم بالایی برای یک شرکت فناوری است.
منبع: مجله شنبهطفره: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری