میدان نقش جهان انتها تعیین حریم شد

به گزارش شیوا مارکت، در جلسه کمیته مشخص حرایم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حریم میدان نقش جهان، روستای تاریخی قهی و منارجنبان اصفهان با 155 اثر تاریخی مصوب شد.

میدان نقش جهان انتها تعیین حریم شد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، کمیته مشخص حرایم سازمان میراث فرهنگی با حضور تعدادی از کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان استان اصفهان برگزار شد که در این جلسه مهمترین آثار این استان پس از بررسی کارشناسان به تصویب رسید.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: مشخص حریم میدان نقش جهان با 116 اثر تاریخی پیرامون آن شامل مساجد، خانه ها، سراها، حمام ها، کاروانسراها همچون کاخ های چهل ستون، جهان نما، هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله، تیمچه های عتیقه فروش ها، نخ چیان، قزوینی ها، سراهای گلشن و دالان دراز سفید از جمله مصوبات کمیته مشخص حرایم به شمار می رود.

فرهاد نظری حریم روستای تاریخی قِهی یکی از تاریخی ترین روستاهای استان اصفهان با 38 اثر را از دیگر مصوبات کمیته مشخص حرایم ذکر کرد.

وی هرگونه ساخت وساز و عملیات اجرایی، دخل و تصرف، تفکیک عرصه، تغییر در نما یا کالبد عرصه و اعیان و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و آسیب عرصه و عیان شود را بر اساس ضوابط مشخص حریم ممنوع گفت و افزود: تنها انجام فعالیت های باستان شناسی و پژوهشی، مرمت و احیاء، ساماندهی و نظایر آن که با هدف حفظ ارزش های فرهنگی و تاریخی اثر لازم باشد پس از تهیه طرح و تصویب نهایی آن از سوی سازمان میراث فرهنگی و اجرای دقیق مفاد طرح مصوب معتبر خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، میدان نقش جهان درحالی به تازگی مشخص حریم شده است - و نه بازنگری در مشخص حریم - که این محوطه ارزشمند 37 سال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از نخستین آثار جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16494

به "میدان نقش جهان انتها تعیین حریم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان نقش جهان انتها تعیین حریم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید