نانوزیست حسگری ارزان برای تشخیص آلودگی مواد غذایی ساخته شد

به گزارش شیوا مارکت، پژوهشگران نانوزیست حسگری ساختند که با استفاده از آن می توان آفت کش ها و مواد خطرناک را در مواد غذایی شناسایی کرد. این حسگر مقادیر بسیار کمتر از حد استاندارد را نیز شناسایی می نماید.

نانوزیست حسگری ارزان برای تشخیص آلودگی مواد غذایی ساخته شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، گرافن ماده ای با خواص بسیار شگفت انگیز است که می تواند انقلابی در صنایع ایجاد کند. این ماده در حوزه های مختلف از الکترونیک تا حسگر و باتری قابل استفاده است. به تازگی یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی آیوا پیروز به ساخت حسگری با استفاده از گرافن شده است. این حسگر قادر است ترکیبات اورگانوفسفات را شناسایی کند، ماده ای که در آفت کش ها استفاده می گردد. این حسگر می تواند در سطحی 40 برابر کمتر از میزان توصیه شده توسط آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا این ترکیبات را شناسایی کند.

جاناتان کلاسون از محققان این پروژه می گوید: این حسگر به گونه ای طراحی شده که بتواند پاتوژن ها را در تجهیزات فراوریکننده مواد غذایی شناسایی کند و مانع از آلودگی آن ها گردد. این حسگر قادر است تا برای رصد بیماری های مربوط به دام، پیش از اینکه بیماری به مرحله پیشرفته برسد، استفاده گردد. این روش می تواند قواعد بازی را در حوزه حسگری تغییر دهد و منجر به ساخت حسگر هایی با حساسیت بالا و قیمت کم گردد.

برای ساخت این حسگر از لیتوگرافی بدون ماسک جوهرافشان نمکی (SIIML) استفاده شده است، فرآیندی که در آن از چاپگر جوهرافشان برای فراوری مدار گرافنی استفاده می گردد؛ بنابراین محققان این پروژه از این روش برای فراوری ارزان قیمت مدار استفاده کردند. روی سطح مدار می توان آنزیم های حساس به آفت کش قرار داد تا حساسیت فرآیند تشخیص آفت افزایش یابد. این پروژه با حمایت اقتصادی موسسه ملی غذا و کشاورزی و بودجه 573 هزار دلاری اجرا شده است.

نتیجه این پروژه، حسگری است که قادر به شناسایی مقدار بسیار کم در حد 0.6 نانومتر از ترکیبات آلاینده است؛ این در حالی است که استاندارد موردنظر EPA 24 نانومتر و در کانادا 170 نانومتر است.

محققان این پروژه معتقدند که این حسگر شبیه به تست های نواری برای تشخیص دیابت است بنابراین می توان مواد آلاینده را به سرعت تشخیص داد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14291

به "نانوزیست حسگری ارزان برای تشخیص آلودگی مواد غذایی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوزیست حسگری ارزان برای تشخیص آلودگی مواد غذایی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید