شروع پنجمین دور کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه پاکستان، کنفرانس دوروزه قلب آسیا -روند استانبول، که در سطح وزاری کشورها برگزار می گردد امروز 8 دسامبر(17 آذر) در اسلام آباد پایتخت پاکستان شروع به کار کرد.

شروع پنجمین دور کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد

وزارت خارجه پاکستان اعلام نموده که در این نشست از نمایندگان دوازده کشور عضو، شانزده کشور حمایت کننده و دوازده سازمان منطقه ای و بین المللی دعوت شده است.

در این اجلاس مسائل منطقه به ویژه افغانستان و برقراری امنیت در این کشور مورد آنالیز قرار می گیرد.

علاوه بر افغانستان، هند، تاجیکستان، آمریکا و چین نمایندگان دیگر کشورهای منطقه نیز در این اجلاس شرکت دارند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان امروز دوشنبه این اجلاس را افتتاح کرد و مراسم افتتاحیه با سخنرانی سرتاج عزیر مشاور امور خارجی نوازشریف (درواقع وزیر خارجه این کشور) شروع شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، سشما سورج وزیر خارجه هند و ریچارد اولسن نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در این اجلاس حضور دارند.

گفتنی است که اولین دور نشست وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا (روند استانبول) نخستین بار در سال 2011 در شهر استانبول ترکیه شروع به کار کرد.

در این سال وزاری خارجه 14 کشور آسیای مرکزی، شرق میانه و جنوب آسیا مشتمل بر افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی گردهم آمدند و در خصوص امنیت و همکاری های منطقه ای برای ثبات در افغانستان این روند را شروع کردند.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند و 12 سازمان منطقه ای و بین المللی نیز از این روند پشتیبانی نموده اند.

دومین نشست درسال 2012 در کابل افغانستان، سومین دور در 2013 در آلماتی قرقیزستان، و چهارمین نشست این روند، سال گذشته در شهر پکن چین برگزار گردید.

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11821

به "شروع پنجمین دور کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پنجمین دور کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید