نیشابور، دارنده رتبه دوم استانی در شمار بازدید از اماکن تاریخی

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور با اشاره به پتانسیل های موجود در این شهرستان گفت: نیشابور، در بازدید از اماکن تاریخی رتبه دوم استان را داراست و به عنوان منطقه نمونه بین المللی انتخاب گردیده است، ماندگاری مسافر پیش از این به علت کمبود فضای مناسب پایین بوده است اما هم اکنون یک هتل چهار ستاره به بهره برداری رسیده است.

نیشابور، دارنده رتبه دوم استانی در شمار بازدید از اماکن تاریخی

به گزارش خبرنگاران، محمد اسماعیل اعتمادی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور، اظهار کرد: ما در بازدید از اماکن تاریخی رتبه دوم استان را با حدود 6میلیون بازدید داریم. 450 اثر تاریخی و فرهنگی در شهر وجود دارد که 125 اثر از این تعداد ثبت ملی گردیده اند.

وی ادامه داد: هیج شهری در کشور وجود ندارد که مانند نیشابور در آن کاوش باستان شناسی صورت بگیرد همچنین ما بزرگ ترین عرصه تاریخی کشور را داریم. 450 کارگاه و 4000 هنرمند مشغول فعالیت در آن ها هستند. نیشابور به عنوان منطقه نمونه بین المللی انتخاب شد که به غیر از نیشابور تنها یک شهر دیگر که رامسر است به این درجه رسیده است، اکو توریسم نیشابور با 20 منطقه، حرف اول را در استان می زند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور اضافه نمود: ماندگاری مسافر در نیشابور از یک روز بیشتر نمی شد و این به علت کمبود مکان برای اسکان مسافران بود، خوشبختانه پروژه هتل چهار ستاره امیران به اتمام رسید و در هفته دولت افتتاح می گردد که ظرفیت خوبی را ایجاد می نماید،60 میلیارد تومان تسهیلات ساخت این بنا بوده که 200 اشتغال مستقیم را ایجاد می نماید، معماری این هتل کاملاً سنتی و اصیل است، دو لابی مجزا، آمفی تئاتر150 نفره، تالار مراسم 700 نفره، دو طبقه پارکینگ، سه واحد رستوران و 150 تخت از مزیت های این هتل است.

اعتمادی گفت: 23 مورد واحد بوم گردی را در دستور کار داریم که با 11 مورد آن موافقت گردیده است. فاز نخست موزه صحرایی شادیاخ در هفته دولت افتتاح می گردد که مسیر دسترسی آن است و حدود 50 درصد آن ساخته گردیده؛ در سال 96 ما 1میلیارد و 300میلیون تومان اعتبار عمرانی دولتی دریافت کردیم که برای 9 پروژه تخصیص پیدا کرد، مانند مرمت ابنیه مانند آرامگاه های عطار، خیام و کمال الملک؛ 100 میلیون تومان اعتبار برای موزه افلاک نما نیز جذب گردیده است. آمار ورودی ما در بازدید از عطار 43970و خیام45000می باشد به علاوه 97 توریست خارجی که این آمار از ابتدای سال تا کنون است.

وی در رابطه با مرمت بناها گفت: مرمت آثار تاریخی هیچ گاه به اتمام نمی رسد به دلیل فرسوده بودن بدنه مصالح؛ به عنوان مثال آرامگاه خیام بنای فلزی است و انبساط و انقباض این بنا را احتیاجمند مرمت می نماید. در رابطه با حفاری ها باید گفت که یگان حفاظتی ما هرروز و هرشب گشت دارند، حفاری هایی که انجام گردیده مربوط به سال های گذشته می باشد البته ما انکار نمی کنیم که شاید در این مدت حفاری اتفاق افتاده باشد اما سخت پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور درباره موزه نیشابور هم گفت: ما کوشیدیم تا در ایام نوروز افتتاح گردد اما نشد این موزه تا مهر بازگشایی می گردد. در خصوص حفاظت از ابنیه تاریخی نیز ما احتیاج به همکاری چندین دستگاه مانند دادگستری و شهرداری و اداره ارشاد و نیروی انتظامی داریم ما به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم و این موضوع احتیاج به عزم جدی دارد.

اعتمادی توضیح داد: قرار بوده شهرداری در قبال تملک باغ امین اسلامی، مرکز تجاری و ایجاد خیابان را در دستور کار خود قرار دهد که میراث فرهنگی مانع شد و به همین دلیل مرکز تجاری نیمه تمام است و یک لج و لجبازی در این باره اتفاق افتاده است. تمام مبالغ فروش بلیط در آرامگاه های عطار و خیام به خزانه دولت می رود و مجدد باید بازگردد که بیش از 50 درصد آن برای هزینه شدن در خود شهر بازگشته و این قانون قانونی کلی است.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 326

به "نیشابور، دارنده رتبه دوم استانی در شمار بازدید از اماکن تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیشابور، دارنده رتبه دوم استانی در شمار بازدید از اماکن تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید