هفته هجدهم بارداری - انجام سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین

به گزارش شیوا مارکت، هفته هجدهم بارداری معمولا با سونوگرافی تکمیلی همراه است. با نکات بارداری هفته به هفته، هفته های بارداری و هفته هجدهم باردرای آشنا شوید.

هفته هجدهم بارداری - انجام سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین

سرویس مادر و کودک - فرزند شما در این هفته در بسیاری از زمینه ها در حال رشد است. بیایید در خصوص رشد فرزندتان در این هفته و در طی بارداری هفته به هفته و همچنین روش های بالا بردن انرژی بیشتر بدانیم؛ همچنین راه های سفر بی خطر در بارداری را آنالیز کنیم.

بدن درحال تغییر شما در هفته هجدهم بارداری

لگد زدن جنین هر روز می تواند ضعیف تر یا شدیدتر احساس شود. ممکن است چند روز را بدون حس کردن چیزی بگذرانید و سپس ناگهان تکان ها و حرکت های شدیدی را احساس نمایید. نگران نباشید این بالا و پایین پریدن ها کاملا نرمال است. شما اکنون ممکن است حرکات فرزندتان را به خوبی احساس نمایید. این حرکت و ضربه ها به زودی شدیدتر از آنچه تا به امروز حس نموده اید خواهند شد. برای بعضی از مادران ضربه های اول حکم تائیدی بر بارداری شان و اینکه واقعا موجودی زنده در درونشان درحال رشد است را دارد. از آنجا که بسیاری از تحرکات فرزندتان هنوز آنقدر قوی نیستند که توسط شما احساس شوند، ممکن است یک روز را بدون حس کردن تکانی بگذرانید.

فرزند درحال رشد شما در هفته هجدهم بارداری

فرزند شما می تواند صدایتان را بشنود! گوش های فرزندتان در حال شکل دریافت است و نسبت به صدا حساس شده است؛ بنابراین ممکن است بخواهید برایش آوازی بخوانید یا با او صحبت کنید و یا برایش موسیقی بنوازید. همچنین تا حد امکان از صداهای بلند و ناگهانی دوری نمایید؛ زیرا ممکن است فرزندتان را وحشت زده کند. (فرزندتان با صدای شما احساس آرامش و راحتی پیدا می کند حتی بدون آنکه هنوز بتواند بفهمد چه صدایی است)

آیا شما و همسرتان با نوزاد صحبت می کنید؟ درواقع با استخوان ها و اعصابی که درون گوشش شکل گرفته اند، فرزند شما اکنون می تواند همه صداها را بشنود. از جمله جریان خون درون بند ناف، صدای شکم شما و ضربان قلب تان را. در واقع صداهای ناگهانی و بلند ممکن است وحشت زده اش کند. برای فرزندتان آواز بخوانید یا با او حرف بزنید و برایش موسیقی بگذارید. اگرچه اکنون فرزندتان نمی داند این ها چه صدایی هستند در نهایت او صدای شما را بهتر از هر صدای دیگری تشخیص خواهد داد.

مراحل رشد جنین، از لقاح تا تولد

هدایت مربوط به هفته هجدهم بارداری

متاسفانه بواسیر یک پدید ه شایع در دوران بارداری است. رگ های واریسی در مقعد ممکن است متورم شده و ایجاد ناراحتی کنند. اگر با این مشکل روبرو شدید با پزشک تان در خصوص کرم های ضد بواسیر مشورت کنید، استفاده از این کرم ها می تواند باعث تسکین شما شود. همواره مقادیر زیادی از مایعات را مصرف نمایید، با مصرف فیبر بیشتر با یبوست بارداری مقابله کنید و در هنگام مراجعه به دستشویی به خود فشار زیاد وارد نکنید.

کارهایی که در هفته هجدهم بارداری باید انجام دهید

  • ثبت نام در کلاس های CPR نوزاد، شیردهی و مراقبت از نوزاد را در نظر بگیرید.
  • جایگاه میزتان را آنالیز کنید و ببینید آیا یک حالت راست تر و یا مناسب تر برای درد کمرتان ممکن است یا خیر.
  • تصمیم نهایی را در خصوص اینکه می خواهید جنسیت فرزندتان را بدانید یا نه، بگیرید.

نگاهی از درون در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم: سونوگرافی جامع، سر فرزند (شانزده هفته پس از لقاح)

سایز جنین: طول: 12.5 تا 14 سانتی متر، فاصله تاج تا کفل؛

وزن: 149 گرم.

مرحله پیشرفت رشد جنین: گوش های فرزندتان اکنون کامل تر شده اند. اعضای چهره اش دقیق تر سرجایشان قرار گرفته اند. استخوان های نوزاد در حال محکم تر شدن هستند. چشمان نوزاد اکنون قادر به تشخیص نور هستند.

آنچه شما مشاهده می کنید: در نیمه جهت بارداری (بین 18 تا 20 هفته)، ممکن است پزشک شما در خواست انجام سونوگرافی برای معین سایز و آناتومی نوزاد را بدهد. این تصویر یک نمایش مقطعی از سر کودک را نشان می دهد. متخصص سونوگرافی، اندازه دور سر و عرض سر ( BPD) کودک را از طریق این عکس اندازه می گیرد.

معین جنسیت از روی ویار، شواهد علمی چه می گویند؟

هفته هجدهم بارداری: سونوگرافی جامع، شکم و قلب نوزاد (16 هفته پس از لقاح)

سایز جنین: طول: 12.5 تا 14 سانتی متر، فاصله تاج تا کفل؛

وزن: 149 گرم.

مرحله پیشرفت رشد جنین: اعضای چهره فرزندتان اکنون دقیق تر سرجایشان قرار گرفته اند. استخوان هایش نیز در حال محکم تر شدن هستند.

آنچه شما مشاهده می کنید: این تصویر یک نمایش مقطعی از شکم نوزاد در سطح معده را نشان می دهد. فاصله دور شکم کودک، یا همان دور شکم را می توان با این تصویر اندازه گیری نمود. یک سونوگرافی کامل و استاندارد در سه ماهه دوم بارداری شامل تصاویری از قفسه سینه، شکم و مغز نوزاد است. متخصص سونوگرافی همچنین اندازه هایی را برای معین میزان رشد جنین ثبت می کند.

هفته هجدهم بارداری: سونوگرافی جامع، استخوان های نوزاد (16 هفته پس از لقاح)

مرحله پیشرفت رشد جنین: استخوان ها و اعصاب مرتبط با شنوایی جنین درحال شکل گیری هستند. استخوان های نرم نوزاد نیز آغاز به محکم شدن نموده اند.

آنچه شما مشاهده می کنید: در این تصویر، مسئول سونوگرافی طول استخوان ران را اندازه می گیرد. با استفاده از این اندازه، می توان رشد جنین را محاسبه کرد. در تصویر سمت راست، می توانید استخوان های مربوط به هر دو پای نوزاد را مشاهده نمایید.

هفته هجدهم: فرزند دختر! (16 هفته پس از لقاح)

سایز جنین: طول: 12.5 تا 14 سانتی متر، فاصله تاج تا کفل؛

وزن: 149 گرم.

مرحله پیشرفت رشد جنین: تخمدان دختر شما کاملا شکل گرفته است.

آنچه مشاهده می کنید: یک دختر کوچولو! معین جنسیت فرزند آینده همواره کاری آسان نیست. متخصص سونوگرافی با نگاه کردن به محل میان دوپای جنین در این تصویر ، قادر به تشخیص جنسیت جنین می شود. جنین همواره در حین عکسبرداری سونوگرافی همکاری نمی کند، اما در اینجا کاملا تعیین است.

هفته هجدهم بارداری: فرزند پسر! (16 هفته پس از لقاح)

سایز جنین: طول: 12.5 تا 14 سانتی متر، فاصله تاج تا کفل؛

وزن: 149 گرم.

مرحله پیشرفت رشد جنین: اندام تناسلی مردانه همچنان در حال تکامل است.

آنچه شما مشاهده می کنید: فرزند شما پسر است! در این تصویر، جنین در حالت نشسته به نظر می رسد در حالیکه پاها را از هم باز نموده است و به همین دلیل تشخیص جنسیتش کاری نسبتا آسان است. متخصص سونوگرافی همواره قادر نیست جنسیت نوزاد را از روی تصویر مشاهده نماید (و البته تصویربرداری سونوگرافی به منظور برسی سلامت نوزاد انجام می پذیرد، نه معین جنسیت اش.). اما در این تصویر تشخیص پسر بودن جنین از روی عکس به راحتی امکان پذیر است.

آنچه در درون اتفاق می افتد: فرزند شما در هفته هجدهم بارداری

اگر این هفته سونوگرافی انجام دهید، ممکن است تصویر فرزندتان را درحالی که مشغول مکیدن انگشت شست اش است را مشاهده نمایید یا حتی با چهره ای اخمالود. اثر انگشتانش تکمیل شده اند و قلب نیز به طور کامل شکل گرفته است؛ به طوری که می توانید ساختار های مختلف قلب را در تصویر سونوگرافی مشاهده نمایید. حواس فزندتان نیز به سرعت در حال بالغ شدن است. اکنون جنین دارای جوانه های چشایی بیش از آنچه احتیاج دارد است. جنین در طولانی مدت قادر خواهد بود از گوش هایش استفاده نماید. استخوان های داخلی گوش و شبکه عصبی شنیداری مرتبط با مغزش به اندازه ای رشد یافته است که ممکن است در صورت شنیدن صداهای بلند وحشت زده شود. جنین همچنین قادر به احساس صداهایی همچون ضربان قلب شما و جریان خون در بند ناف است. اگر درون رحم نوری وجود داشت فرزندتان اکنون قادر به تشخیص آن می بود.

از آنجایی که اندام های درون شکم فرزند شما، مثل قلب و کبد به سرعت در حال رشد هستند، جنین به حالت صاف تر درون شکم قرا می گیرد تا فضا برای رشد این اندام ها بیشتر باشد. فرزند شما اکنون 200 استخوان دارد که این استخوان ها در حال محکم تر شدن هستند؛ در هنگام تولد تعداد استخوان های نوزاد به 300 عدد می رسد اما در ادامه بعضی از آنها با هم یکی می شوند، به همین دلیل است که اسکلت بندی افراد بالغ دارای 206 استخوان است. فرزند شما به بزرگی جفت (که همچنان منبع اصلی دریافت مواد غذایی و اکسیژن جنین است) می باشد. جفت همچنین نقش یک سیستم دفع مواد زائد را برای جنین ایفا نموده، مواد اضافی را به درون خون مادر منتقل می کند تا در نهایت از طریق کلیه ها و کبد تصفیه گردند.

فرزند درحال رشد شما در هفته هجدهم بارداری

در نیمه راه بارداری جایی بین هفته هجدهم تا بیستم، پزشک شما برای معین میزان رشد جنین یک سونوگرافی کامل به شما پیشنهاد می کند. برای بسیاری از خانم ها این اولین و تنها سونوگرافی در طول بارداری شان است. در هفته هجدهم، جنین به اندازه ای رشد یافته است که بتوان سونوگرافی را به صورت برون شکمی انجام داد. در یک سونوگرافی برون شکمی، ابتدا ژلی بر روی شکم شما مالیده می شود تا مبدل بتواند به آسانی بر روی شکم بلغزد. این مبدل در واقع یک ساطع کننده امواج فرا صوت است؛ با استفاده از این امواج تصویر فرزند آینده تان در درون رحم قابل مشاهده است. متخصص سونوگرافی بلا استفاده از این تصاویر به آنالیز سلامت جنین می پردازد.

لغاتی که باید در ارتباط با هفته هجدهم بارداری بدانید

جفت سرراهی: جای گیری جفت در قسمت پایینی رحم و پوشاندن بخشی از گردنه رحم جفت سرراهی می تواند باعث بروز خونریزی در زمان بارداری شود و همچنین روش تولد نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

ناهنجاری های شبکه عصبی( NTD): ناهنجاری های مربوط به ستون فقرات، از جمله اسپینا بیفیدا و ناهنجاری های مربوط به مغز جنین.

سفر در بارداری
همه چیز در خصوص سونوگراف بارداری
تپش قلب در بارداری
گفتگی عضلات پا در بارداری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24775

به "هفته هجدهم بارداری - انجام سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته هجدهم بارداری - انجام سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید