هوش مصنوعی سلیقه ذهنی را درک می نماید؟!
به گزارش شیوا مارکت، این پژوهش نشان می دهد که ما با مرتبط کردن یک شبکه عصبی مصنوعی با پاسخ های مغز، قابلیت ایجاد تصاویری را داریم که با سلیقه شخصی افراد همخوانی دارد.

این پژوهش ممکن است به رایانه ها این امکان را بدهد که سلیقه های ذهنی را بیاموزند و درک نمایند
یک سامانه هوش مصنوعی طراحی شده است که می تواند بر اساس سلیقه افراد در آنچه آن را جذاب می خوانند، تصاویری را فراوری کند. محققان دانشگاه هلسینکی و دانشگاه کپنهاگ روی این موضوع تحقیق می کردند که آیا یک رایانه می تواند ویژگی های چهره ای را که از دید یک نفر جذاب است، تشخیص دهد یا نه؟
در این آنالیز، سیگنال های مغزی شرکت نمایندگان گردآوری شد و بر اساس مقایسه با ارتباطات فرد در اپلیکیشن دوست یابی تیندر (Tinder)، با یک رابط مغز-رایانه (که جور بودن افراد با هم را پیدا می نماید) ترکیب شد.
شبیه به همان اپلیکیشن محبوب دوست یابی، در اینجا چهره های فراوری سامانه ایجاد شبکه عصبی (GAN) به کاربران نشان داده می گردد، اما به جای کشیدن انگشت بر روی صفحه لمسی به سمت چپ یا راست، در زمانی که پاسخ مغز آن ها با سیگنال های الکتریکی به یاری دستگاه الکتروسفالوگراف کنترل می گردد، آن ها باید به خود چهره توجه نمایند.سپس سامانه مغز-رایانه می تواند نظر فرد درباره جذاب بودن دیگران را بر اساس آن تصاویر درک و با ادغام داده های به دست آمده از چهره های قبلی، چهره ای کاملا جدید ایجاد کند.
پژوهشگران سپس به منظور آزمودن این که آیا این الگو کار می نماید یا نه، برای هر شرکت نماینده یک پرتره یا اصطلاحا نقاشی از صورت جدید فراوری کردند و دریافتند که تصاویر جدید به میزان 80 درصد با سلیقه کاربر همخوانی دارد.
میخاییل اشپاپه، استاد و پژوهشگر ارشد از بخش روانشناسی و گفتاردرمانی دانشگاه هلسینکی، می گوید: این پژوهش نشان می دهد که ما با مرتبط کردن یک شبکه عصبی مصنوعی با پاسخ های مغز، قابلیت ایجاد تصاویری را داریم که با سلیقه شخصی افراد همخوانی دارد.
پیروزیت در ارزیابی مقوله جذابیت، بسیار قابل توجه و مهم است، زیرا این مسئله یک ویژگی محرک روانشناسی انگیزه است.
رویکرد رایانه ای تا به امروز در طبقه بندی تصاویر بر اساس الگو های عینی بسیار پیروز عمل نموده است. با افزودن پاسخ های مغزی، ما نشان می دهیم که می توان بر پایه ویژگی های روانشناختی از جمله سلیقه شخصی، تصاویر را شناسایی و فراوری کرد.
این پژوهش ممکن است به رایانه ها این امکان را بدهد که سلیقه های ذهنی را بیاموزند و درک نمایند. مسئله ای که احتمالا می تواند در سایر موضوعات پژوهشی، سازوکار تصمیم گیری و همچنین سوگیری های ضمنی یا رفتار های قالبی و کلیشه ای را نیز شناسایی کند.
اشپاپه می گوید: در مطالعات قبلی، ما الگو هایی را طراحی کردیم که می توانستند ویژگی های ساده نقاشی های صورت را تشخیص دهند و کنترل نمایند؛ ویژگی هایی از قبیل رنگ مو یا احساسات. هرچند افراد بر سر این که چه کسی بلوند است و چه کسی لبخند می زند توافق دارند، مسئله جذابیت یک موضوع چالش برانگیزتر برای تحقیق است.
زیرا این موضوع با فرهنگ و فاکتور های روانشناختی درهم آمیخته و مرتبط است. فاکتور هایی که احتمالا نقشی ناخودآگاهانه در سلیقه های شخصی و فردی ما بازی می نمایند؛ برای مثال، ما اغلب به سختی می توانیم شرح دهیم که چه چیزی دقیقا یک چیز یا یک شخص را زیبا می نماید. زیبایی، در نوع نگاه بیننده است.
منبع: ایندیپندنت
منبع: فرادیدسبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید