واکنش تهیه کننده برادران لیلا به شایعات و نقدها

به گزارش شیوا مارکت، جواد نوروزبیگی تهیه کننده برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی به تشریح آخرین شرایط این فیلم سینمایی برای اکران عمومی پرداخت.

واکنش تهیه کننده برادران لیلا به شایعات و نقدها

جواد نوروزبیگی تهیه نماینده فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی در مصاحبه با مهر درباره شرایط تقاضای این فیلم برای دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی گفت: زمانی که فیلم هنوز آماده نبود و هنوز کارهای نهایی آن به جای مانده بود، به صورت خیلی اتفاقی و در حاشیه حضور سعید روستایی در جشنواره سزار، بخش هایی از فیلم از سوی کمپانی والت پانچ دیده شد و آن ها تمایل اولیه خود را برای کار بر روی این فیلم ابراز کردند. طبق مشورتی که در آن مقطع داشتیم، احساس کردیم تا زمانی که فیلم نهایی می گردد و این کمپانی هم روی آن کار می نماید، ما می توانیم پروانه نمایش را دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: در فرایند اجرایی اما مشکلاتی به وجود آمد که فیلم دیرتر از مقطعی که لازم بود آماده شد و در این فاصله فیلم برای حضور در جشنواره کن پذیرفته شد. به عنوان تهیه نماینده ای که همیشه برمبنای قانون حرکت نموده ام، هرگز نمی پذیرفتم که فیلم به صورت غیرقانونی در جشنواره ای حضور داشته باشد. به همین علت بلافاصله از سازمان سینمایی درخواست جلسه برای دریافت پروانه نمایش کردیم. در همان مقطع فیلم به وسیله مسئولان ارشاد دیده شد و در جریان فیلم قرار گرفتند.

فیلم با تعامل سازمان سینمایی راهی کن شد

نوروزبیگی تأکید کرد: در تمام این مراحل سازمان سینمایی همراهی کاملی با ما داشت چراکه فیلم پروانه ساخت هم دریافت نموده بود و از آنجایی که موقعیت پیش آمده برای فیلم به واسطه پذیرش در جشنواره کن، به نوعی افتخار برای سینمای ایران بود، تصمیم گرفتیم با تعامل کامل فیلم را به جشنواره بفرستیم.

تهیه نماینده برادران لیلا درباره نظرات اصلاحی سازمان سینمایی برای صدور پروانه نمایش این فیلم هم شرح داد: طبیعتاً در فرآیند صدور هر مجوزی، چه برای ساخت فیلمنامه و چه برای اکران، همیشه ما با نظرات متفاوتی روبرو هستیم که دو طرف موظفیم درباره اش صحبت کنیم. هم ما باید دوستان سازمان سینمایی را قانع کنیم و هم دوستان سازمان سینمایی باید ما را قانع نمایند. درباره فیلم برادران لیلا هم در حال حاضر در مرحله مصاحبه هستیم. فیلمی که هم فیلمسازش هواداران و علاقمندان خاص خود را دارد و هم سازمان سینمایی علاقمند است که از آن حمایت کند تا به مرحله اکران برسد.

وی اضافه کرد: اینکه در این شرایط فیلمی از جمهوری اسلامی ایران به بخش مسابقه جشنواره فیلم کن راه پیدا کرد، اتفاق مبارکی برای کلیت سینمای ایران بود و در ادامه هم این فیلم برکات خود را برای سینما به همراه خواهد داشت. مگر در هر سال چند فیلم ایرانی داریم که بتواند چنین شأن و جایگاهی به کلیت سینمای ایران بدهد.

آنچه درباره عدم صدور پروانه نمایش منتشرشده صرفاً برآورد است

نوروزبیگی درباره همراهی سازمان سینمایی در زمینه اعمال اصلاحات فیلم هم شرح داد: ما تا به امروز جلسات متعددی با هم داشته و کار را همراه با هم پیش برده ایم. سعید روستایی، من و مسئولان سازمان سینمایی حدود 20 روز پیش و قبل از اکران فیلم در جشنواره کن، تبادل نظرهایی درباره فیلم داشته ایم و خیلی از یکدیگر دور نبوده ایم. به نظرم شرایط فیلم از سوی هر دو طرف قابل تعامل است و در مرحله مذاکره نهایی درباره آن هستیم. تا به امروز هیچ مرجعی به ما اعلام ننموده است که به فیلم پروانه نمایش داده نمی گردد و آنچه در بعضی رسانه ها مطرح شده، صرفاً برآورد است. اگر قرار بر اعلام این موضوع باشد حتماً باید به بنده و یا سعید روستایی این اعلام صورت بگیرد.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر پخش نماینده فیلم برادران لیلا درباره برنامه ریزی برای اکران عمومی آن هم گفت: نمی توان به علت بی انضباطی احتمالی من به عنوان تهیه نماینده، مردم را از تماشای یک فیلم خوب محروم کرد. سازمان سینمایی هم چنین تفکری ندارد و فیلمی که پروانه ساخت برای آن صادر شده حتماً پروانه نمایش هم دریافت خواهد نمود.

نوروزبیگی توضیح داد: در تمام این سال ها شرایط حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی به همین شکل بوده و بعد از پذیرش فیلم، برای دریافت پروانه نمایش آن اقدام می شده است. در دوره نو اعلام کردند شرایط تغییر نموده و فیلم ها موظف هستند قبل از هر گونه حضور بین المللی، برای پروانه نمایش اقدام نمایند. از آنجایی که ماجراهای مربوط به فیلم برادران لیلا مربوط به دوران تغییر دولت ها بوده، امیدواریم از این مرحله عبور کنیم. با شناختی که از مدیران سازمان سینمایی دارم بعید می دانم با فیلمی که به خارج از کشور رفته و جایزه هم گرفته است چنین رفتاری داشته باشند که بخواهند کل فیلم را آرشیو نمایند.

تهیه نماینده برادران لیلا درباره اظهارنظر سعید روستایی مبنی بر تن ندادن به اصلاحات فیلم برای اکران عمومی هم گفت: آقای روستایی در این فیلم علاوه بر نویسنده و کارگردان، در کنار بنده یکی از تهیه نمایندگان فیلم هم محسوب می گردد و از موضع تهیه نمایندگی چنین اظهارنظری داشته اما زمانی که به ایران بیاید حتماً پای میز مذاکره حاضر می گردد تا با تعامل این فیلم که سرمایه گذار خصوصی هم پای آن هست، به اکران برسد.

مخاطبان سینما امروز منتظر تماشای این فیلم هستند و در شرایطی که سینما احتیاج به چنین فیلم هایی دارد نباید فیلم تنبیه گردد، شاید شخص جواد نوروزبیگی یا سعید روستایی به واسطه اشتباه، احتمالاً احتیاج به تنبیه فردی داشته باشند اما سینما نباید از این فیلم محروم گردد. اگر اشتباهی در فرآیند کاری من اجرا شده است، اشتباه فردی بوده و نباید به گونه ای رفتار کنیم که فیلم از سوی مردم نادیده بماند. در این زمینه هم تا به امروز هیچ ابلاغ و اعلامی به ما صورت نگرفته است. سازمان سینمایی هم قائل به عدم نمایش فیلم نیست.

رفتارهای شخصی در حاشیه کن ربطی به فیلم ندارد

نوروزبیگی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تذکر رئیس سازمان سینمایی درباره بعضی رفتارهای خارج از عرف از سوی عوامل برادران لیلا در حاشیه حضور در جشنواره کن و احتمال تأثیر این حواشی بر شرایط اکران فیلم هم تأکید کرد: رفتار شخصی افراد ارتباطی با فیلم ندارد. این رفتارها و اظهارنظرها طبیعتاً شخصی محسوب می گردد و به کلیت فیلم ارتباطی ندارد. نظر و عمل شخصی افراد است که خود نیز باید نسبت به آن جوابگو باشند.

وی با اشاره به اکران شدن فیلم هایی همانند مجبوریم و عنکبوت با نظر مسئولان سینمایی فعلی ادامه داد: مدیران فعلی سازمان سینمایی با سینماگران همراه هستند تا سینما فعال باشد. اتفاقات بین المللی و جهانی هم برای سینمای ایران همیشه حائز اهمیت بوده است. در جشنواره کن سال جاری هم دو فیلم با مجوز رسمی جمهوری اسلامی حضور داشته و این جای شکرگزاری دارد. امیدواریم در این شرایط برادران لیلا بدون مشکل به اکران عمومی برسد.

نوروزبیگی در سرانجام درباره شایعه حضورش به عنوان تهیه نماینده در مراحل مقدماتی ساخت فیلم عنکبوت مقدس هم ضمن تکذیب این خبر تأکید کرد: من در همان مقطع تهیه نماینده فیلم سینمایی عنکبوت بودم که مجوز هم برای آن دریافت نموده بودیم. عوامل این فیلم تازه همان زمان می خواستند برای دریافت مجوز اقدام نمایند و بنده هیچ گاه پای کار آن پروژه نبودم.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29908

به "واکنش تهیه کننده برادران لیلا به شایعات و نقدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تهیه کننده برادران لیلا به شایعات و نقدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید