مادر پر کار در محاصره دوستان خودخواه

به گزارش شیوا مارکت، روزنامه بانی فیلم: در 30 آوریل 2015 بود که اعلام شد جان لوکاس و اسکات مور هنرمندان میانسال آمریکایی در تدارک ساخت یک کار کمدی- اجتماعی تازه به نام مادران بد (یا مامان های بد) پیرامون طبقه زنان و به ویژه مادران بالنسبه جوان و دردسرهای کوچک و بزرگ زندگی آنها هستند.

مادر پر کار در محاصره دوستان خودخواه

در آن موقع قرار بود لسلی مان نقش اصلی را بازی کند و این اولین فیلم ساخت بیل بلاک بعد از جدایی او از سازمان هنری بین المللی QED به شمار می آمد. کمپانی مشهور و قدیمی پارامونت حق توزیع و فروش فیلم در آمریکا و اروپا را در 8 مه 2015 اختیار کرد و چند روز بعد از آن در فستیوال معتبر کن فرانسه فیلم و امتیاز توزیع آن در سایر قاره ها به چند کمپانی دیگر واگذار شد. با این حال در اول ژوئن 2015 لسلی مان و جاد آپاتو که دومی قرار بود قصه نویس و کارگردان این فیلم باشد، به اتفاق یکدیگر از پروژه کنار کشیدند و پای شرکت جدیدتر STX به عنوان توزیع کننده مادران بد در بازارهای آمریکا به میان آمد. پس از آن هنرمندان و بازیگران دیگری به پروژه و به شخص بیل بلاک پیوستند تا این فیلم کار تولیدش را جدی تر بگیرد و به تدریج نام های متعددی مطرح شد. در نهایت فیلم از 11 ژانویه 2016 در شهر نیواورلینز آمریکا کلید خورد و در اول مارس همین سال فیلمبرداری آن به خاتمه رسید.

جای تعجب

فیلم مادران بد به قدری متمرکز بر زنان و حاوی نکات دقیق درباره این قشر است که جای تعجب دارد سازندگان اصلی آن دو مرد هستند. منظور، جان لوکاس و اسکات مور است که پیشتر هم نام شان آمد و سناریو را نوشته و به اتفاق یکدیگر کارگردانی هم نموده اند. البته این دو هنرمند چهره هایی هماهنگ و آشنا با افکار یکدیگر هستند و فیلم های دوگانه پیروز کمدی- اجتماعی The Hangover نیز دستپخت آنها بوده است.

صرف نظر از طبقه و تبار بازیگران و سازندگان مادران بد باید متذکر شد این فیلم به طبقه مرد و بهتر بگوییم پدران نیز بذل توجه می نماید و دغدغه و موضوع اصلی اش فشار روحی و بار مسوولیت شدیدی است که بر دوش والدین و چه مادر و چه پدر وجود دارد.

بدون مسخره بازی

حس دیگر فیلم مادران بد که طی شش هفته اکران در آمریکا و کانادا 89 میلیون دلار و در سایر کشورها و قاره ها بیش از دو برابر این رقم پول به بار آورده، خنده دار بودنش بدون انجام کارهای افراطی و مسخره بازی است. این فیلم برای هر مادر مصداق و واقعیت دارد و مثل تئاتر معروف حذف مادربزرگ نیست که نگاهی از سر شوخی صرف به یک مقوله جدی دارد و برعکس مادران جوامع غربی را همان گونه به نمایش می گذارد که هستند، بدون اینکه بار کمدی خود را نیز گم کند.

میلا کانیس در مرکز اتفاقات

در این فیلم میلا کانیس رل ایمی میچل یک زن 32 ساله و مادر دو فرزند را بازی می نماید که اطرافیانش در حد او نیستند و زحمات وی را به هدر می دهند. همسر او (دیوید والتون) یک مرد خودخواه با رفتارهای بچگانه و صاحب بعضی ارتباط های جنبی منفی است، رییس او در اداره (کلارک دوک) پاداش واقعی کوشش های او را نمی دهد و دوستان و همتاهای وی زنانی کم مسوولیت و خودخواه که وقتی او هر روزه بچه هایش را به مدرسه می رساند، به جای تایید حرکات او که فردی پر کار و سرشار از مسوولیت شناسی است، وی را به مسخره می گیرند. کانیس در این فیلم هم کاراکتری خنده دار است و هم احساس ترحم را نسبت به خود برمی انگیزد و این شاید بهترین نقش زندگی هنری او باشد. در نقطه مقابل او گوندولین (کریستینا اپل گیت) قرار می گیرد که رفتاری 180 درجه متفاوت با ایمی دارد. او نام دو پسر کوچکش را بلیر و گاندی گذاشته و ایمی را تهدید به این نموده است که اگر مثل او آزاد و بهتر بگوییم هرج و مرج طلب نباشد، گردنش را خواهد شکست.

بخش نهایی

ایمی به نقطه ای می رسد که باید کاری قاطع انجام بدهد. او همسر بی مسوولیت اش را از خانه بیرون می نماید و سایر زنان دور و برش مانند کیکی (کریستین بل) و کارلا (کاترین هال) را نیز جواب می گوید و بر علیه گوندولین و دستیارانش (جادا پینکت اسمیت و آنی مامولو) اعلام جنگ می نماید. به این ترتیب این کمدی دیدنی وارد بخش نهایی خود می گردد و در این راه به جای شکستن قواعد قبلی ژانر کمدی- اجتماعی به آنها سرعت و تازگی بیشتری را می بخشد.

در خط مک کارتی

در این میان، بازی تماشایی و حرفه ای کاترین هان نیز از مواردی است که به فیلم جذابیت بیشتری می بخشد و همان طور غیرمنتظره بر سایرین در فیلم سایه می اندازد که ملیسا مک کارتی 5 سال پیش در فیلم ساقدوش ها بر دیگر بازیگران تفوق یافت و به آرامی به ستاره کنونی فیلم های کمدی- اجتماعی تبدیل شد. در نهایت مادران بد مثل بعضی کارهای دیگر هالیوود درباره آدم ها و نهادهایی است که کارشان به دشواری برخورد نموده است و وظایف بدیهی خود را بد انجام می دهند و فیلم های معلم بد و بابانوئل بد نمونه های قبلی در این زمینه هستند. این روزها در غرب دائماً به مادران هشدار داده می گردد که مراقب نوع آموزش خود به بچه ها باشند وگرنه آنها در نوجوانی تبدیل به هیولاها و افرادی قاتل می شوند اما این فیلم نشان می دهد کار مادران برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار احتمالی، به سبب جامعه ای که آنها را در برگرفته، اصلاً آسان نیست.

سایر عوامل پیروزیت

سلسله مسایلی سبب شده است این فیلم که شش هفته از اکران آن در دنیا می گذرد، به رغم بودجه 20 میلیون دلاری اش به فروش قابل قبولی دست یابد که قبلاً از آن یاد کردیم و بالنسبه پیروز به نظر برسد و به جز هوش و صرافت زوج جان لوکاس و اسکات مور و بازی خوب اکثر هنرپیشه های فیلم باید ادیت حرفه ای اما ای هیکاکس و جیمز توماس و موسیقی و متن پر شتاب و شوخ وار کریستوفر لنرتز را هم در این زمینه موثر دانست. ما با فیلمی روبرو هستیم که اصول کمدی موقعیت و صندلی حساس و خطیر زنان در جوامع کنونی غربی را بسیار خوب رعایت نموده و خالقانش، به اصطلاح قواعد بازی را نیک می شناسند.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: برترین ها
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12887

به "مادر پر کار در محاصره دوستان خودخواه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادر پر کار در محاصره دوستان خودخواه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید