سرانجام مرحله سوم مرمت چاپارخانه ارمیان میامی

به گزارش شیوا مارکت، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: مرحله سوم مرمت چاپارخانه ارمیان انجام شد.

سرانجام مرحله سوم مرمت چاپارخانه ارمیان میامی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، سیدمحمدصادق رضویان افزود: مرحله سوم مرمت این اثر تاریخی با اجرای کف فرش با سنگ لاشه، آواربرداری و تخلیه نخاله و زباله ها، اجرای تاسیسات نورپردازی و اجرای کاهگل و سیمگل بدنه انجام شد.

او گفت: پیش از این نیز کار مرمت چاپارخانه روستای ارمیان با هدف حفاظت و استحکام بخشی و بازسازی این بنا اجرا شده بود.

رضویان با بیان اینکه این چاپارخانه در ادامه جاده ابریشم و جهت شاه عباسی و در حد فاصل بین دو کاروانسرای میامی و دهملا واقع شده، توضیح داد: مشابه این چاپارخانه در خارتوران نیز وجود دارد.

او با اشاره به اهمیت روستای ارمیان افزود: تعدد بناهای تاریخی و همچون وجود این چاپارخانه در روستای ارمیان نشان از اهمیت ارمیان در دوره های مختلف و از جمله در عصر صفوی دارد و نشان می دهد که این روستا در آن دوره محل تردد بسیاری از مسافران بوده است.

او در مورد کاربری چاپارخانه ها در گذشته های دور اظهار کرد: چاپارخانه ها، کارکرد امروز اداره پست را داشته و معمولا از آنها برای استراحت چاپارها و تعویض اسب های خسته با اسب های تازه نفس نیز استفاده می شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به اینکه چاپارخانه ها بین دو مقر حکومتی یا بین دو شهر و در جهتهای پرتردد تعبیه می شدند، اظهار داشت: چاپارخانه ها شامل یک جای نگهداری اسب، یک اتاق مسئول چاپارخانه و یک مال بند و… بودند.

بافت تاریخی، چنار کهنسال، بقعه ارمیای نبی، چاپارخانه و باغ ها و کوچه باغ های زیبا و… از جاذبه های روستای ارمیان میامی است.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9187

به "سرانجام مرحله سوم مرمت چاپارخانه ارمیان میامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام مرحله سوم مرمت چاپارخانه ارمیان میامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید