پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی باید در مراحل اولیه بیماری انجام گردد

به گزارش شیوا مارکت، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) و عضو کمیته علمی هفتمین نشست استپ با شرح روش پلاسمادرمانی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا گفت: این روش باید در مراحل اولیه ابتلا به بیماری استفاده گردد.

پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی باید در مراحل اولیه بیماری انجام گردد

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، عبدالمجید چراغعلی امروز در هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی در اولین ارائه این نشست با موضوع درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته، اظهار کرد: این بیماری که کووید 19 نامیده شده است، همه جنبه های زندگی مردم را در سراسر دنیا تغییر داد.

وی اضافه نمود: این ویروس چالش دنیای برای مردم پدید آورد و نیروهای درمان را با توجه به نبود داروی معین برای درمان آن و واکسن درگیر کرد. همه دانشمندان کوشش خود را برای یافتن بهترین درمان انجام دادند و یکی از آنها درمان با پلاسمای افراد بهبودیافته بود.

چراغعلی اضافه نمود: این روش، روشی جدید نیست و در درمان بیماری های دیگر نیز به ویژه در درمان بیماری های عفونی حتی در دوره آنفلوآنزای اسپانیایی در قرن بیستم و آنفلوآنزای H1N1 و مِرس و سارس نیز استفاده شده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) ادامه داد: آنتی بادی های موجود در پلاسما به افراد بیمار تزریق شده و می ­تواند بیمار را به ویژه در مراحل اولیه بیماری درمان کند.

وی با اشاره به انتشار مقالات علمی منتشرشده در خصوص درمان بیماری های عفونی با استفاده از پلاسما گفت: پلاسمای افراد بهبودیافته مزیت خوبی دارد؛ زیرا اگر بخواهیم دارو یا واکسنی برای بیماری های نوپدید فراوری کنیم، زمان زیادی می برد؛ ولی پلاسمای افراد بهبودیافته را در اختیار داریم و می توانیم به سرعت از آن در درمان بیماران استفاده کنیم و از نظر هزینه به صرفه است.

وی تاکید نمود: ولی این پلاسما باید به سرعت در اولین مرحله بیماری به بیمار تزریق گردد و به این شکل تعداد بیماران را در بخش مراقبت های ویژه و به طور کلی بیمارستان کاهش می دهد که به معنای کاستن از هزینه ها است.

چراغعلی شرح داد: معمولا 10 یا 15 روز بعد از بهبود بیمار مبتلا به کرونا، پلاسما از وی دریافت شده و به فرد بیمار تزریق می گردد، همچنین می توان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آن را به کادر درمان تزریق کرد. این روش ابتدا در چین برای درمان بیماران مبتلا به کرونای شدید استفاده شد و حتی در این بیماران نتیجه مثبت بود، تجربیات بعدی در کره جنوبی انجام شد و بعد از انتشار مقالات آن در مجله علمی نیچر سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا، آن را یکی از راه های درمان بیماران اعلام نمود و در ادامه اتحادیه اروپا این امر را تایید کرد.

چالش های پلاسمادرمانی

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) چالش های پلاسمادرمانی را برشمرد و گفت: ابتدا باید مطمئن شویم افراد اهدا کننده به کرونا کاملا بهبود یافته اند و استفاه از پلاسمای اهداکنندگان زن که پیشتر بارداری را تجربه نموده اند ممکن نیست؛ تجهیزات مورد احتیاج برای نگهداری خون و پلاسما و تجهیزات آزمایشگاهی ویروس زدایی از خون اهدایی و همچنین به تایید مقامات بهداشتی رسیدن نیز احتیاج است.

وی اضافه نمود: در ایران این روش در چهار بیمارستان بقیةالله(عج)، لبافی نژاد، مسیح دانشوری و شهید بهشتی قم صورت گرفته است؛ زیرا بیماران زیادی در این بیمارستان ها داشته ایم و البته شرکت های خصوصی برای تامین تجهیزات یاری کردند.

چراغعلی با ارائه تصاویری از اهدای پلاسما توسط بیماران بهبودیافته گفت: ما از سی تی اسکن قفسه سینه برای اهداکنندگان استفاده می کنیم و دیگر موارد تنفسی را در نظر می گیریم. زیرا روش تشخیصی خوبی در مشخص میزان بیماری و بهبود است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) اضافه نمود: پروتکل معینی برای استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته وجود دارد و پس از طی مراحل معین ویزیت توسط پزشک و از 500 سی سی پلاسمای خون فرد استفاده می کنیم. فرد دریافت کننده حداکثر دو بار با فاصله 24 ساعت بر اساس تشخیص پزشک مربوطه پلاسما را دریافت می نماید.

چراغعلی با ارائه خلاصه ای از درمان این بیماران گفت: بر اساس مطالعات ما، داشتن تب علامت اصلی ابتلای بیماران به کرونا نبود و سی تی اسکن قفسه سینه بهتر نشان می داد که فرد به بیماری مبتلا شده و حتی آیا بهبود یافته یا خیر و در چه وضعیتی از بیماری است.

پلاسمادرمانی باید زود انجام گردد

وی با اشاره به نتایج مطالعه صورت گرفته در بهبود بیماران کرونا با پلاسمادرمانی، گفت: در میان 34 بیماری که تا 7 روز بعد از بستری شدن پلاسما دریافت نموده اند، بعد از 7 روز، 82 درصد زنده و 18 درصد درگذشته بوده اند و بعد از 30 روز، 74 درصد زنده و بهبودیافته و 15 درصد درگذشته بودند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) گفت: اما این رقم وقتی بیماران بعد از 7 روز از بستری پلاسما دریافت نموده اند، تغییر می نماید و از میان 16 بیماری که 7 روز یا بیشتر بعد از بستری پلاسما دریافت نموده اند 14 روز بعد، 50 درصد زنده و 50 درصد درگذشته و 30 روز بعد، 44 درصد زنده یا بهبودیافته و 56 درصد درگذشته اند.

وی ادامه داد: مهم ترین عامل در استفاده از پلاسما، استفاده از آن در مراحل اولیه درمان است که نتایج مثبتی دارد.

رسول دیناروند، رئیس هفتمین نشست استپ و عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی(ص) نیز در این نشست، با ارائه تاریخچه ای از نشست استپ، اظهار کرد: این نشست ها از سال 2015 و با اعطای نخستین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) آغاز شد.

وی ادامه داد: دوره های بعدی آن در دانشگاه های تهران، دانشگاه پوترای مالزی، دانشگاه سلطان قابوس عمان و دانشگاه کراچی پاکستان ادامه یافته است.

رئیس هفتمین نشست استپ اضافه نمود: امروز 12 ارائه از کشورهای مختلف، متخصصان ایرانی، چینی، پاکستانی، عراقی، آذربایجانی و بنگلادشی را خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: نشست امروز با موضوع تبادل تجربیات در حل چالش بیماری کرونا برگزار می گردد و بعد از هر ارائه، برنامه سوال و جواب از سخنرانان را داریم .

هفتمین برنامه نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی در 18 و 28 ماه مه (29 اردیبهشت و 8 خرداد) برگزار می گردد.

این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر 1398) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در دنیا و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی روز 29 اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاوردهای یکدیگر، هم افزایی توانایی ها و ظرفیت های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیروهای درمان در کشورهای اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیروهای درمان و مقامات برگزار می گردد.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می رسانند.

تا به امروز مراکز مختلفی در دنیا اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست های استپ بوده اند.

نشست های استپ با هدف ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار بنیاد مصطفی(ص) نهاده شد. طرحی که ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان دنیا اسلام، به زمینه سازی برای ایجاد هم افزایی و توسعه همکاری های علمی می پردازد و زمینه توسعه فعالیت های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد نمود.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20200

به "پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی باید در مراحل اولیه بیماری انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی باید در مراحل اولیه بیماری انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید