چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران، گروه بین الملل - فرهاد همتی: ژاپن و آمریکا اخیراً توافق کردند تا مذاکره در خصوص معین نهایی سهم ژاپن از هزینه های استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور را تا انتها سال 2020 میلادی به تعویق بیندازند. تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن در شرایطی است که توافق فعلی که هر پنج سال یک بار مورد مذاکره قرار می گیرد در ماه مارس 2021 (اسفند 1399) منقضی می گردد اما علل تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن چیست و اساساً پیامد اختلاف نظرهای واشنگتن و توکیو چه می تواند باشد؟

چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن

درباره دلایل تعویق مذاکرات نظامی آمریکاو ژپن می توان به چند نکته اشاره نمود:

نکته اول اینکه در ماههای اخیر مقامات نظامی دو کشور برای رسیدن به توافق جدید چند دور گفتگوهایی ر ا برگزار کردند اما در نهایت نتوانستند در خصوص تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن به توافق برسند.

نکته بعدی اینکه در حال حاضر حدود 54 هزار نظامی آمریکایی در چارچوب همکاری های امنیتی در خاک ژاپن مستقر هستند. بر اساس پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که در سال 1960 میلادی به امضا رسید و به نوعی اساس اتحاد دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل می دهد، نظامیان آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه دارند به شرایط احتاقتصادی منطقه پاسخ دهند و همچنین به این کشور در برابر حمله مسلحانه یاری نمایند.

اما سومین نکته اینکه ژاپن سالانه نزدیک به 200 میلیارد یِن (1.9 میلیارد دلار) به آمریکا پرداخت می نماید که این پرداخت شامل هزینه های ساخت پایگاه و همچنین هزینه های مربوط به جابجایی تمرینات آموزشی در خارج از مناطق پرجمعیت است. از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، دولت آمریکا خواهان افزایش پرداخت هزینه های توکیو برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی شده است و به نوشته نشریه لس آنجلس تایمز، اقدامات ترامپ در تضاد با حمایت شدیدی است که دولت او در استراتژی های امنیت ملی و دفاع ملی خود به متحدین این کشور وعده داده است.

افزون بر این، دولت ژاپن به طور موقت تصمیم گرفت تا حدود یک میلیارد و 940 میلیون دلار از لایحه بودجه سال 2021 را به هزینه استقرار این نیروها اختصاص دهد این مبلغ تقریباً معادل مبلغ اختصاص یافته سال جاری است اما واشنگتن از توکیو درخواست نموده است تا هزینه بیشتری را تقبل کند، موضوعی که با انتقاد دولتمردان توکیو نیز روبرو شده و به همین دلیل برغم چند دور مذاکرات نظامی دوطرف درباره تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن این گفتگوها به نتیجه نرسید و تا سرانجام سال 2020 میلادی به تعویق افتاد.

نکته بعدی اینکه، تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن به این معنی است که در دور جدید مذاکرات، ترامپ به عنوان عامل اختلاف انگیز میان آمریکا و ژاپن دیگر در کاخ سفید نیست و در واقع بایدن مستاجر جدید کاخ سفید خواهد بود. بعضی ناظران سیاسی معتقدند که جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا، فشار خود را به توکیو در خصوص افزایش هزینه ها کاهش می دهد زیرا او بیشتر به دنبال همکاری با متحدانش در شرق آسیا است. از منظر این کارشناسان، ادامه رویکرد یک طرفه آمریکا از سئول و توکیو برای افزایش هزینه های حضور آمریکا در منطقه، می تواند به شکاف و جهت جدایی ژاپن و کره جنوبی با امریکا منجر گردد.

و نکته آخر اینکه از آنجایی که ژاپن میخواهد پیش نویس بودجه اولیه خود برای سال اقتصادی 2021 را تا سرانجام دسامبر (11 دی 1399) به سرانجام برساند، آمریکا و ژاپن ممکن است به جای توافق 5 ساله معمول، یک قرارداد یک ساله امضا نمایند. آن هم در شرایطی که در کاخ سفید شاهد خروج مرد دیوانه از کاخ سفید و ورود بایدن به عنوان مستاجر جدید کاخ سفید خواهیم بود.

در مجموع باید گفت مذاکرات درباره تقسیم هزینه ها همواره بحث برانگیز بوده است اما شرایط کنونی بسیار نگران نماینده است. دولت آمریکا خواسته های بیش از اندازه ای دارد که می تواند موجب شکاف میان آمریکا و متحدین شرقی اش گردد. افزون بر این، شکست در مذاکرات می تواند منجر به خروج بعضی از نیروهای واشنگتن از منطقه گردد. رسانه های کره جنوبی گزارش داده اند که دولت واشنگتن تهدید به انجام چنین اقدامی نموده است اگر چه این گزارش از سوی پنتاگون رد شده است. آنچه مسلم است اینکه کاهش تعداد نظامیان آمریکایی پیش از کاهش میزان تهدید هسته ای و موشکی کره شاقتصادی نشانه ضعف خواهد بود، همچنین این امر پکن را به آرزوی خود، یعنی کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خواهد رساند.

تور مالزی: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26580

به "چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید