چرا تلویزیون های پلاسما از بازار غیب شدند؟

به گزارش شیوا مارکت، تلویزیون های پلاسما یک زمانی به شدت سر و صدا به پا نموده بودند اما با وجود کیفیت تصویر خوبی که در آن دوران ارائه می دادند، در حال حاضر، دیگر تلویزیون های پلاسما در سطح بازار یافت نمی شوند. واقعا چرا تلویزیون های پلاسما به یکباره از حوزه فناوری کنار گذاشته شدند؟ در این یادداشت ضمن آنالیز این موضوع و دلیل ناپدید شدن این مدل تلویزیون ها، به شما یاری می کنیم که اگر قصد خرید یک تلویزیون پلاسما را در سر داشته اید، به جای این نوع تلویزیون چه محصول دیگری را می توانید بخرید.

چرا تلویزیون های پلاسما از بازار غیب شدند؟

چگونه یک تلویزیون پلاسما کار می نماید؟

قبل از این که در رابطه با این موضوع حرف بزنیم که چرا سازندگان چند سالی است که علاقه ای به فراوری تلویزیون پلاسما ندارند، ابتدا درباره مکانیسم کار تلویزیون های پلاسما صحبت می کنیم.

محصولات پلاسما برای نمایش تصویر، گازهایی را منتشر می نمایند که وقتی با الکتریسیته شارژ می شوند، از خود نور منتشر می نمایند. بیشتر این نورها، جزء نورهای فرا بنفش طبقه بندی می شوند که به صورت پیش فرض نامرئی هستند. با این حال وقتی این نورها به سلول های فسفر می خورند، به نور مرئی تبدیل شده و تصاویری را که روی پنل صفحه نمایش پخش می گردد از این طریق ساخته می گردد. هر پیکسل در تلویزیون پلاسما، شامل سه سلول فسفر است؛ قرمز، سبز و آبی. این رنگ های اصلی در ترکیب با یکدیگر کوشش می نمایند تا رنگ های مشخصی که احتیاج است در تلویزیون پخش گردد را خلق نمایند.

بنابراین، محصولات پلاسما، خودشان نورهای خاصی را تابش نموده و احتیاجی به نور پس زمینه نداشته اند. این مسئله باعث شده تا محصولات پلاسما رجحان نسبت کنتراست داشته باشند و این تلویزیون ها می توانستند بعضی از پیکسل ها را زمانی که احتیاج به رنگ سیاه بود خاموش نمایند. کیفیت تصاویر در این نوع تلویزیون ها در آن دوران به شدت عالی بود.

از طرفی دیگر، تلویزیون های پلاسما زمان پاسخ بسیار سریع، نرخ تازه سازی بسیار بالا و زاویه تماشای به شدت معرکه ای را ارائه می دادند. تمامی این ویژگی ها موجب شد تا محصولات پلاسما ارزش خرید بسیار بالایی نزد مشتری داشته باشند.

تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 55XYU715 سایز 55 اینچ

18,515,000

18,100,000

تومان

تلویزیون ال ای دی هوشمند دوو مدل DSL-50S7000EUM سایز 50 اینچ

14,010,000

تومان

خرید تلویزیون از خبرنگاران

مشاهده همه

مشکل کجا بود؟

با وجود این که محصولات پلاسما چند نکته مثبت داشته، این نوع تلویزیون ها فرسنگ ها از یک محصول بی نقص فاصله داشته اند. برای مثال، صفحات این نوع تلویزیون، روشنایی آن چنان زیادی نداشته و به همین سبب این نوع تلویزیون بیشتر برای فضاهای تاریک مناسب بود. برترین تلویزیون های پلاسما در برترین حالت 100 نیت روشنایی را در یک تست پنجره 10٪ ارائه می دهد. در مقایسه، تلویزیون ها با نور پس زمینه LED به شدت مدرن می تواند بالغ بر 1000 نیت روشنایی داشته باشند.

محصولات پلاسما بعلاوه مستعد حفظ موقت و دائمی تصویر یا پدیده سوختن بودند. با این حال، حداقل این مشکل با توجه به دوره تکامل فناوری پلاسما کمتر شد. از دیگر مسائل محصولات پلاسما، مصرف برق و از طرفی دیگر فراوری گرما بود. این تلویزیون ها به برق زیادی برای کار احتیاج داشتند و بعلاوه فن های داخلی متعددی در این تلویزیون ها باید تعبیه می شد تا دستگاه خنک باقی بماند. ایراد آخر این نوع محصولات در این مسئله نهفته بود محصولات پلاسما با این که نسبت به تلویزیون های CRT سبک تر و نازک تر بودند، همچنان این تلویزیون ها سنگین و ضخیم محسوب می شدند.

با وجود نقاط منفی موجود در محصولات پلاسما، همچنان خریدارانی پیدا می شدند تا محصولات پلاسما را تهیه نمایند؛ چراکه این نوع تلویزیون ها در مقایسه با تلویزیون های LCD با نور پس زمینه معایب مشابهی داشته اند که برای مثال می توان به مصرف برق زیاد و ضخامت پنل تلویزیون اشاره نمود.

با ظهور نور پس زمینه LED همه چیز تغییر کرد. تلویزیون های LCD با نور پس زمینه LED، بعدها به تلویزیون های LED مشهور شدند. تلویزیون های LED از لحاظ ابعاد صفحه نازک تر بوده و مصرف برق کمتری هم داشته اند. البته، نمونه های ابتدایی از تلویزیون LED در مقایسه با محصولات پلاسما از لحاظ کیفیت تصویر و زوایای صفحه ضعیف تر بودند اما باید اعتراف کرد که معایب تلویزیون های پلاسما نسبت به مزیت های دیگر باعث نمی شد تا مشتری به سمت خرید تلویزیون های پلاسما علاقه و رغبتی نشان دهد.

آخرین ضربه به تابوتِ محصولات پلاسما، ظهور تلویزیون های OLED و 4K در سطح بازار بود. سازنده های تلویزیون پلاسما متوجه شدند که ساخت تلویزیون های پلاسما 4K به وقت و سرمایه به شدت زیادی احتیاج دارد و واقعا برای سازنده ها این نوع سرمایه گذاری صرف مالی نداشت. از طرفی دیگر، تلویزیون های OLED بیشتر مزیت های موجود در محصولات پلاسما را بدون هیچ مشکل دیگری به مشتری ارائه می دهند.

در سال 2014 بود که سازندگان و کمپانی های مطرح فراوری تلویزیون رسما ساخت محصولات پلاسما را رها نموده و صرفا روی ساخت تلویزیون های LED و OLED تمرکز کردند؛ دو نوع فناوری مجذوب کننده و هیجان انگیزی که هنوز بعد از این همه سال توانسته نظر مثبت مخاطبین را در پی داشته باشد.

تلوزیون ال ای دی تی سی ال مدل 43D3200 سایز 43 اینچ

8,380,000 تومان

مشاهده و خرید

برترین جایگزین ها نسبت به تلویزیون های پلاسما

تلویزیون های OLED به نوعی دنباله روی معنویِ محصولات پلاسما محسوب می شوند و مزیت های بسیار حائز اهمیتی را در پی دارند. برای مثال، تلویزیون های OLED پیکسل های خود-منتشرنماینده ای شبیه به محصولات پلاسما دارند. بنابراین، این محصولات می توانند یک نسبت کنتراست نزدیک به بی نهایت را داشته باشند؛ چیزی که روی محصولات پلاسما اصلا امکان پذیر نبود. در حالی که محصولات پلاسما می توانند سیاهی عمیقی را با خاموش کردن بعضی پیکسل های خاص فراوری نمایند، همواره یک میزان شارژ در پلاسما وجود دارد که موجب می گردد تا بعضی پیکسل های به جای مانده، حالت درخشان داشته باشند. در نتیجه، یک تلویزیون پلاسما نمی تواند رنگ سیاه بی نقص و کاملی را فراوری کند.

تلویزیون های OLED شبیه به محصولات پلاسما زوایای تماشای عالی و زمان پاسخ سریعی را ارائه می دهند. بعلاوه، محصولات OLED روشنایی به مراتب بیشتر و ابعاد صفحه نازک تری را دارند.

متاسفانه، پدیده سوختگی در تلویزیون های OLED هم یک نقطه منفی مهم تلقی می شوند. اگرچه، به علت پیشرفت های حائز اهمیت فناوری OLED و وسایل محافظت نماینده مختلف در تلویزیون ها، عامل سوختگی دیگر یک مشکل بسیار بزرگ برای خریداران تلویزیون تلقی نمی گردد.

روی هم رفته، اگر شما قصد داشته اید تا یک تلویزیون پلاسما را بخرید، تلویزیون های OLED برترین گزینه های پیش رو برای خرید محسوب شده و به مراتب بهتر از محصولات پلاسما هستند. با این اوصاف، تلویزیون های OLED گران قیمت تر از تلویزیون های LED به شمار می روند. به همین علت، اگر شما بودجه محدودی را در اختیار دارید، شما می توانید تلویزیون LCD را به جای یک محصول OLED یا LED بخرید. برخلافِ تلویزیون های LCD در زمان عرضه محصولات پلاسما، تلویزیون های LCD مدرن، نسبت کنتراست بهتری را با توجه به نور پس زمینه Mini-LED و فناوری Full-array local dimming ارائه داده و زمان پاسخ سریعی را دارا هستند.

تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 55XYU715 سایز 55 اینچ

18,515,000

18,100,000

تومان

تلویزیون ال ای دی هوشمند دوو مدل DSL-50S7000EUM سایز 50 اینچ

14,010,000

تومان

خرید تلویزیون از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: howtogeek

سوال و جواب های رایج درباره تلویزیون های پلاسما

آیا خرید تلویزیون های پلاسما بهتر است یا تلویزیون های LCD؟

قطعا خرید تلویزیون های LCD به علت کیفیت ساخت بهتر و تنوع بیشتر پیشنهاد می گردد.

آیا تلویزیون های پلاسما دوام زیادی دارند؟

از آنجایی که این دسته از محصولات بر مبنای انتشار گاز در پنل کار می نمایند، به علت فراوری گرمای زیاد دوام آنچنان زیادی نخواهند داشت.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30014

به "چرا تلویزیون های پلاسما از بازار غیب شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تلویزیون های پلاسما از بازار غیب شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید