کاراته ایران بدون توقف تا توکیو

به گزارش شیوا مارکت، کاراته ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر جهان در ادامه نتایج درخشان سال های اخیر در اولین و شاید آخرین فرصت حضور این رشته در المپیک، به دنبال نمایشی پرافتخار در توکیو است.

کاراته ایران بدون توقف تا توکیو

به گزارش خبرنگاران، رشته ورزشی کاراته برای نخستین بار در طول فعالیت خود قرار است در رقابت های المپیک حضور داشته باشد؛ رشته ای پرطرفدار در جهان که بسیاری از کارشناسان معتقدند باید خیلی زودتر از این ها وارد المپیک می شد.

اما این تصمیم خوب و دیرهنگام IOC که رضایت طرفداران این رشته در جهان را در پی داشت، با خبر عدم موافقت با حضور کاراته در المپیک 2024 پاریس، رنگ باخت و باعث ناراحتی شدید ورزشکاران و علاقه مندان کاراته در سطح جهان شد.

با وجودی که فرانسه به عنوان میزبان المپیک 2024 خود یکی از قدرت های برتر جهان در این رشته است، مشخص نیست چرا میزبان این رقابت ها از حضور کاراته در المپیک 2024 حمایت نکرده است، در جاییکه رشته هایی به مراتب کم طرفدارتر از کاراته در المپیک حضور دارند یا قرار است اضافه شوند، بسیاری از کارشناسان جلوگیری از ادامه حضور کاراته در المپیک را تصمیمی غیرکارشناسی، غلط و اجحاف در حق این رشته می دانند، هر چند فدراسیون جهانی کاراته نیز بیکار ننشسته و با ایجاد کمپین و همچنین جمع آوری مدارک مستند سعی در جلب نظر کمیته بین المللی المپیک و فرانسه به عنوان میزبان دور بعد بازی های المپیک دارد.

کاراته چشم و چراغ کاروان ایران در توکیو

کاراته ایران اینک جزو قدرت های برتر جهان است، کشوری قابل احترام و قدرتمند در کاراته که سال هاست در رقابت های بین المللی جزو مدعیان اصلی به شمار می رود و حالا در اولین دوره حضور در المپیک در کنار کشتی و حتی بالاتر از تکواندو از امیدهای اصلی مدال آوری برای ورزش ایران در توکیو محسوب می شود.

عملکرد درخشان کاراته ایران با هدایت شهرام هروی

تیم ملی کاراته مردان ایران تحت هدایت سید شهرام هروی مربی پیروز و کاربلد کاراته ایران و جهان، سال هاست در رویدادهای آسیایی و جهانی افتخار آفرینی می کند، قهرمانی در رقابت های تیمی جهان در سال های 2014، 2016 و 2018 با سرمربیگری هروی نشان از توانایی های فنی این مربی خوش فکر و بی حاشیه دارد. حالا هروی و شاگردانش سخت ترین آزمون خود را این بار در توکیو و رویدادی مهم به نام المپیک در پیش دارند.

قطعی شدن دو سهمیه المپیک برای مردان و یک سهمیه برای بانوان ایران

در المپیک توکیو 3 وزن 67-، 75- و 75+ کیلوگرم مردان و 55-، 61- و 61+ زنان حضور دارند تا در هر بخش 5 وزن معمول با ادغام یکدیگر به 3 وزن کاهش پیدا کنند.

اما تیم ملی کاراته مردان ایران با درخشش در رقابت های متوالی و سخت لیگ جهانی در سال 98 در نهایت دو سهمیه المپیک از طریق رنکینگ را برای خود قطعی کرد. بهمن عسگری ستاره تیم ملی ایران و دارنده مدال طلای جهان 2018 با قدرت پیروز به کسب سهمیه وزن 75- کیلوگرم برای ایران شد. سجاد گنج زاده و ذبیح الله پورشیب نیز با قرار دریافت در رده های بالای وزن المپیکی 75+ کیلوگرم، هر دو پیروز به کسب سهمیه المپیک شده اند اما رقابت های لیگ جهانی لیسبون پرتغال در سال جدید به عنوان رویداد خاتمهی مشخص می کند کدام یک در رنکینگ بالاتر از دیگری قرار می گیرد و مسافر توکیو می شود.

در وزن 67- کیلوگرم نیز امیر مهدی زاده قرار است به رقابت های پاریس به عنوان آخرین فرصت برای جامانده های المپیک از طریق رنکینگ اعزام شود تا در صورت پیروزیت، شاگردان هروی با 3 سهمیه کامل راهی توکیو شوند، هر چند هنوز شرایط و زمان برگزاری رقابت های پاریس با توجه به شیوع کرونا قطعی نشده است.

اما کاراته بانوان ایران نیز پیروز به کسب سهمیه با ارزش المپیک توسط حمیده عباسعلی در اسفند سال 98 شد. عباسعلی در رقابت های لیگ جهانی کاراته وان اتریش با صعود به فینال در رتبه یک رنکینگ قرار گرفت و مسافر توکیو در وزن 68+ کیلوگرم شد. عباسعلی در ثانیه های خاتمهی فینال مقابل حریف ایتالیایی دچار آسیب دیدگی شدید و پارگی رباط صلیبی شد اما با این حال حریف را شکست داد و به مدال طلای کاراته وان اتریش رسید. عباسعلی بلافاصله راهی آلمان شد و جراحی کرد، در حالیکه برخی نگرانی ها بابت رسیدن او به المپیک وجود داشت، شیوع کرونا المپیک توکیو را یک سال به تعویق انداخت تا عباسعلی نیز با خیالی آسوده و کسب بهبودی کامل به دنبال افتخارآفرینی در توکیو باشد.

در دو وزن دیگر زنان نیز، سارا بهمنیار و رزیتا علیپور با قرار دریافت در جایگاه ششم رنکینگ شانس زیادی برای رسیدن به المپیک دارند، ضمن اینکه یک شانس دیگر نیز در رقابت های گزینشی پاریس برای یک کننده ایران وجود دارد.

بانوان ایران در بخش کاتا نیز شانس کسب سهمیه المپیک را دارند و فاطمه صادقی، باقری و مهسا افسانه با داشتن رنکینگ خوب می توانند یک سهمیه را از آن ایران کنند.

ایران در هر دو بخش مردان و زنان شایستگی کسب افتخار در المپیک و مدال آوری برای ورزش ایران را خواهد داشت.

شرایط کنندگان ایران در رنکینگ المپیک:

وزن 67- کیلوگرم مردان: مجید حسن نیا در رده 23 و هامون درفشی پور در رده 34 شانسی برای رسیدن به سهمیه المپیک نداشتند.

وزن 75- کیلوگرم مردان: بهمن عسگری با 9262 امتیاز قاطعانه در صدر قرار گرفته است تا مسافر المپیک شود. نفر دوم رنکینگ لوییجی بوسا از ایتالیا با 7740 امتیاز قرار گرفته است.

وزن 75+ کیلوگرم: ذبیح الله پورشیب با 9225 امتیاز در رده دوم و سجاد گنج زاده با 8617 امتیاز در رده سوم جای دارد تا کار برای کسب سهمیه از میان یکی از این دو نفر به مرحله خاتمهی در لیسبون پرتغال کشیده شود. در این میان نتایج رقبای پورشیب و گنج زاده در رقابت های اروپایی نیز اهمیت زیادی دارد.

بخش بانوان:

وزن 55- کیلوگرم بانوان: سارا بهمنیار با 5647 امتیاز در رده ششم رنکینگ تا حد زیادی المپیکی است اما نتیجه نهایی در رقابت های لیگ جهانی لیسبون پرتغال رقم خواهد خورد. طراوت خاکسار نیز در رده نهم جای دارد.

وزن 61- کیلوگرم بانوان: رزیتا علیپور با 5107 امتیاز در رده ششم رنکینگ جای دارد تا او نیز شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک داشته باشد.

وزن 61+ کیلوگرم: حمیده عباسعلی با 6997 امتیاز و قرار دریافت در رده دوم رنکینگ پیروز به کسب سهمیه المپیک توکیو شده است. عباسعلی در رنکینگ جهانی وزن 68+ کیلوگرم نیز در جایگاه نخست قرار گرفته است.

کاتای مردان و زنان: ابوالفضل شهر جردی با قرار دریافت در رده سی و یکم رنکینگ کاتای مردان نتوانست به سهمیه المپیک از طریق رنکینگ برسد تا تنها از طریق رقابت های گزینشی به عنوان آخرین شانس به فکر کسب سهمیه باشد. فاطمه صادقی نیز در بخش کاتای زنان در رده 12 رنکینگ قرار گرفته است تا او نیز به دنبال کسب سهمیه از طریق رقابت های گزینشی باشد.

نتایج قابل قبول کاراته ایران در استانبول

پس از تعطیلی یک ساله تمامی رقابت های بین المللی به دلیل شیوع کرونا، تیم های ملی کاراته مردان و زنان ایران اوخر اسفند 99 راهی نخستین مرحله لیگ جهانی کاراته وان 2021 در استانبول ترکیه شدند.

هر چند این رقابت ها با حذف ناباورانه بهمن عسگری چهره المپیکی کاراته ایران و نفر اول رنکینگ همراه بود، اما ذبیح الله پور شیب در 84- و سجاد گنج زاده در 84+ کیلوگرم به مدال طلا رسیدند و علی اصغر آسیابری نیز برنز گرفت.

در بخش زنان نیز تیم ملی کاراته ایران بدون حمیده عباسعلی راهی استانبول شد و در خاتمه با مدال نقره رزیتا علیپور و برنز سارا بهمنیار دو امید کسب سهمیه المپیک برای ایران نتیجه نسبتا خوبی گرفت. در خاتمه این رقابت ها تیم ملی مردان ایران با دو طلا و یک برنز بهترین عملکرد را در میان تیم های شرکت کننده داشت و تیم زنان نیز با یک نقره و یک برنز در جایگاه ششمی ایستاد.

کاراته ایران در توکیو بالاتر از کشتی می ایستد؟

کاراته برای اولین و شاید برای آخرین بار قرار است در المپیک حضور داشته باشد، بسیاری معتقدند کاراته ایران در بهترین شرایط ممکن قرار گرفته است و حتی می تواند به مدال هایی خوشرنگ تر از کشتی به عنوان ورزش اول ایران در ادوار المپیک برسد.

بهمن عسگری، ذبیح الله پورشیب یا سجاد گنج زاده و حمیده عباسعلی در کنار دیگر ملی پوشانی که به المپیک برسند، بارها شایستگی های خود را در میادین جهانی اثبات کرده اند و همین کارنامه درخشان است که مردم را به پیروزیت کاراته ایران در المپیک دلگرم می کند.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28861

به "کاراته ایران بدون توقف تا توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاراته ایران بدون توقف تا توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید