کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوان سازی

به گزارش شیوا مارکت، در این مقاله، قصد داریم به شما بگوییم کلاژن سازی پوست چیست، چگونه کلاژن باعث می شود پوست جوان تر به نظر برسد و چه روش هایی برای افزایش تولید کلاژن وجود دارد. با ما همراه باشید.

کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوان سازی

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی ساختاری است که به عنوان بلوک های سازنده استخوان، دندان، عضلات، پوست و سایر بافت های همبند عمل می کند. همچنین این پروتئین فراوان ترین پروتئین در بدن است که بیش از یک سوم کل پروتئین های بدن را تشکیل می دهد. کلاژن غنی از گلی سین، پرولین و هیدروکسی پرولین است؛ اسیدآمینه هایی که به تولید کلاژن جدید در بدن کمک می کنند.

تقریباً 28 نوع کلاژن مختلف وجود دارد که شامل نوع I، II و III هستند. کلاژن های نوع I و نوع III ساختار پوست، عضلات و رباط ها را می سازند درحالی که کلاژن نوع II در غضروف و چشم یافت می شود.

پودر پروتئین کلاژن، کلاژنی است که هیدرولیز شده است. فرآیند هیدرولاسیون، آمینواسیدهای موجود در کلاژن را به مولکول های کوچک تری تبدیل می کند که بدن بتواند به راحتی آن ها را جذب کند.

کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوانی

کلاژن تقریباً 80 درصد پوست را تشکیل می دهد و در لایه میانی پوست که درم نام دارد یافت می شود. کلاژن به کمک پروتئین دیگری به نام الاستین، پوست را تقویت کرده و مانع از چروک شدن آن می شود.

هر چه سن بالاتر رود، تولید کلاژن کاهش می یابد و این اتفاق سریع تر ازآنچه فکرش را بکنید رخ می دهد. پس از 25 سالگی، ما کلاژن بیشتری را از دست می دهیم؛ به همین دلیل است که کم کم شروع به دیدن چین وچروک ها می کنیم. پس از سن 25 سالگی، سالانه یک درصد از کلاژن بدن خود را از دست می دهیم.

چه عواملی باعث افت کلاژن در بدن می شود؟

به غیر از افزایش سن، قرار دریافت در معرض نور و سیگار کشیدن در این فرایند موثر هستند. نور اشعه ماورا بنفش (UV) و دود تنباکو، آنزیم هایی را فعال می کنند که فیبرهای کلاژن را از تخریب می کند.

آلن داتنر متخصص پوست و نویسنده کتاب پوست درخشان می گوید: این عوامل کلاژن و بافت الاستیک را تخریب می کنند. مصرف پپتیدهای کلاژن به صورت خوراکی، به شکل قرص یا پودر، روشی آسان و ساده برای کلاژن سازی پوست و افزایش کلاژن در بدن شماست.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های کلاژن باعث بهبود حالت الاستیک پوست، کاهش چین وچروک پوست، افزایش هیدراتاسیون پوست و افزایش تراکم فیبروبلاست ها می شوند.

خواندن این مطلب نیز توصیه می شود: آبرسانی پوست به کمک 9 راهکار قابل دسترس

بهترین روش برای کلاژن سازی پوست

1. خوردن غذاهایی که مواد طبیعی در آن ها زیاد است

تغذیه عاملی کلیدی برای سلامت پوست و درنتیجه حفظ ظاهر آن است. منابع غنی از کلاژن عبارت اند از:

  • قلمه.
  • ماهی سالمون و مرغ.
  • زرده تخم مرغ.

ایده خوبی است که کلاژن خود را از منابع مختلف دریافت کنید. به این ترتیب می دانید که ترکیبی از انواع مختلف را دریافت می کنید. برای مثال، گوشت گاو غنی از کلاژن نوع I و نوع III است که پوست، استخوان ها و روده را تقویت می کند، درحالی که ماهی تنها از کلاژن نوع I تشکیل شده است. از طرف دیگر، مرغ غنی از کلاژن نوع II است.

2. استفاده از مکمل پپتید کلاژن برای کلاژن سازی پوست

پودر پروتئین کلاژن عمدتاً از پوست، استخوان و غضروف گاو و ماهی ساخته شده است. یک یا دو قاشق پودر را به سوپ یا آب اضافه کنید. پودری را انتخاب کنید که از ماهی آزاد وحشی یا گاوهای بدون هورمون تشکیل شده باشد. شما همچنین می توانید از ژلاتین نیز استفاده کنید؛ کلاژنی که حرارت داده شده است.

3. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C نقشی حیاتی در کلاژن سازی پوست ایفا می کند. فیبروبلاست های پوست برای سنتز کلاژن و برای تنظیم تعادل کلاژن/الاستین در درم، وابستگی مطلقی به ویتامین C دارند.

برای دریافت ویتامین C بیشتر، مقدار زیادی از سبزیجات پخته شده مانند سبزیجات، اسفناج و کلم بروکلی را مصرف کنید. شما همچنین می توانید برای کلاژن سازی پوست، روزانه از مکمل های حاوی 1000 تا 2000 میلی گرم ویتامین C استفاده کنید.

4. استفاده از سرم ویتامین C

اعمال ویتامین C به پوست نیز می تواند کلاژن ایجاد کند. مطالعه ای نشان داد که استفاده از کرم با غلظت 5٪ ویتامین، پوست را ضخیم تر کرده و چین وچروک های عمیق را کاهش می دهد. در مطالعه دیگری نشان داده شد که ترکیب ویتامین C با رتینول، کلاژن بیشتری را به پوست می رساند و تا حدودی آسیب خورشید را در زنان یائسه کاهش می دهد.

5. انجام میکرونیدلینگ و کلاژن سازی پوست

میکرونیدلینگ روشی پوستی است که در آن از سوزن های کوچک استفاده می شود تا حفره های کوچکی را در لایه های بالای پوست ایجاد کنند.

میکرونیدلینگ کلاژن را مختل کرده و بدن را تحریک می کند تا الیاف کلاژن جدیدتر و جوان تری را شکل دهد. میکرونیدلینگ باعث تحریک فرایند طبیعی زخم در بدن می شود و منجر به جابجایی سلول و پیشگیری از علائم پیری می شود.

مطالعه ای نشان داد که نزدیک به 100 درصد از بیماران مبتلا به زخم های عمیق صورت، تنها پس از سه جلسه میکرونیدلینگ بهبود قابل توجهی داشتند.

انتظار می رود این روش با مقدار کمی خونریزی و قرمزی در ناحیه موردنظر همراه باشد.

برخی از افراد میکرونیدلینگ را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب می کنند که در این روش برای تحریک رشد، خون خودتان را به پوستتان تزریق می کنند. دکتر نمونه ای از خون شما را برداشته، سپس پلاسما را که غنی از فاکتورهای رشد است جدا می کند. پلاسما قبل و بعد از میکرونیدلینگ به پوست شما تزریق می شود تا فاکتورهای رشد ناشی از پانکراس را تحریک کند. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که ترکیب میکرونیدلینگ و PRP، زخم های آکنه را بیشتر از میکرونیدلینگ به تنهایی بهبود می بخشد.

شما همچنین می توانید با استفاده از یک درمارولر - غلتک کوچکی با سوزن های زیبا که روی صورت خود رول می دهید، یک رویکرد ملایم تر را در خانه امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که درمارولرهای بدون نسخه کارایی درمارولرهای حرفه ای را در کلاژن سازی پوست ندارند؛ به این معنی که شما نتایج مشابهی نخواهید داشت.

هنگام خرید یک درمارولر خانگی به منظور کلاژن سازی پوست، مطمئن شوید که این شرکت ابزارهای خود را با تابش گاما، یک فرآیند استریلیزاسیون که باعث می شود آن ها بدون آلودگی باشند به بازار عرضه می کند.

برگرفته از: bulletproof.com

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23199

به "کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید