کلیسای سنت اسحاق، دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ

به گزارش شیوا مارکت، کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ

این بار به سراغ یکی از جاذبه های سنت پترزبورگ، شهر خواهر خوانده اصفهان خواهیم رفت. در یکی از زیباترین شهرهای دنیا که روزگاری پایتخت روسیه بود (سنت پترزبورگ) کلیساها متنوع و البته دیدنی ساخته شده است که توریست ها و گردشگران متعددی را به خود جلب می نمایند. اگر شما هم چمدان خود را برای پرواز روسیه بسته اید و می خواهید با تور روسیه و یا حتی به تنهایی وارد این کشور شوید، پیشنهاد می دهیم که حتما به دیدن کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ بروید. چرایی این گفته را اگر تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران بخوانید، در خواهید یافت.

کلیسای سنت اسحاق، دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ

تاریخچه کلیسا

در سال 1928 کاربری کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ به موزه تغییر یافت و اولین افتتاحیه آن با نمایش تاریخ ساختمان و معماری برگزار گشت. در طول جنگ دنیای دوم، تمام آثار موزه های شهر را به درون این کلیسا منتقل نمودند. چرا که روس ها می دانستند آلمان ها از بنای این موزه به عنوان نقطه اصلی شهر برای ردیابی استفاده می نمایند و در این بنا، ساکن می شوند. به همین دلیل این بنای تماشایی را بمباران نخواهند نمود. در سال 1931 این کلیسا میزبان بزرگترین آونگ ساعت دنیا شد. آونگی که چرخش روزانه زمین را به دور محور خود نشان می داد.

کمی به قبل تر و زمان ساخت بنا بر می گردیم. ساخت کلیسای سنت اسحاق را در سال 1818 پایه ریزی نمودند. امپراتوری الکساندر اول، ساخت این بنا را آغاز نمود و خاتمه توسط برادر جوانتر او، امپراتور نیکولاس اول در سال 1858 به خاتمه رسید. برای ساخت این بنا در میان معماران مسابقه ای برگزار گشت و در نهایت معماری به نام آگوست دو مونتقراند (Auguste de Montferrand) توانست برنده گردد. او به عنوان مدیر پروژه ساخت کلیسا منصوب گشت. انجام چنین پروژه ای برای معمار فرانسوی به حدی سخت بود که حدود 6 هفته پس از اتمام ساخت کلیسا بر اثر بیماری مرد.

در هر صورت آنچه که این معمار فرانسوی در سنت پترزبورگ روسیه به جا گذاشته است، آنچنان با ابهت و دیدنی است که حتی بسیاری از شاعران و نویسندگان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. نام این کلیسا را در بسیاری از آثار ادبیات روسیه در طی 160 سال پابرجا بودن آن، پیدا خواهید نمود. بسیاری از شاعران این بنای منحصر به فرد را می ستایند و از آن تعریف و تمجید می نمایند. یکی از نوشته ها شاعران روسی را با نام فئودور تیوتچوف (Fyodor Tyutchev) در ادامه می آوریم:

من در کناره رود نوا خیره زده ایستاده بودم و

نگاهم به ناگاه بر روی سنت اسحاق ثابت شد

گنبد طلایی آن از میان غبارهای یخ زده درخشیدن گرفته بود

معرفی محراب های کلیسا

در کل، کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ سه محراب اصلی دارد که محراب وسط از همه بزرگتر و مهم تر و باشکوه تر طراحی شده است. محراب وسطی برای سنت اسحاق دالماتیا (Saint Isaac of Dalmatia) وقف شده است. محراب شمت چپ محراب اصلی، وقف سنت الکساندر نوسکی است. همینطور محراب سمت راستی که به کارتین مقدس اختصاص یافته است. درون این کلیسای جامع یکی از گنج های روسیه واقع شده است. مجسمه بانوی تیخوین ما یکی از گنجینه های ارزشمند و دیدنی این کشور است که در اینجا نگهداری می گردد. از محراب اصلی کلیسا تنها به هنگام اجرای مراسم های مذهبی در روزهای تعطیل استفاده می گردد، در حالی که خدمات مذهبی کلیسا در سالن های دیگر آن برپا می گردد.

موزه یا کلیسا؟

هنگامی که این بنا تبدیل به کلیسای ارتدوکس شد، یکی از نظراتی که بیان گشت این بود که ممکن است، انجام مراسم های مذهبی، امکان بازدید را برای گردشگران و توریست ها کم کند. با این حال دولتمندان این شهر اعلام نمودند که همچنان امکان بازدید گردشگران وجود داشته و می توان به عنوان موزه از آن دیدن نمود.

  • نکته: در سال جدید، اداره کلیسا به عهده مسیحیان ارتدوکس خواهد افتاد که در این صورت، دیگر از پرداخت اجاره برای 49 سال معاف خواهد شد و ورود به این بنا رایگان می گردد. در این صورت، اگر چه یکی از منابع اصلی سنت پترزبورگ از بین خواهد رفت اما تمام مردم، مسیحیان و البته گردشگران می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای برای مدت 49 سال وارد کلیسا شوند.
  • هم اکنون تمام تورهایی که می خواهند برای بازدید وارد کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ شوند، می بایست مبلغ 1000 تا 3000 روبل را بسته به تعداد نفرات پرداخت نمایند.

درآمد کلیسای سنت اسحاق از بازدید گردشگران

بر طبق اتحادیه سایت موزه روسیه در سال 2016، کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ میزبان 2.3 میلیون توریست و گردشگر بود و توانست درآمدی در حدود 783 میلیون روبل (هزینه ای نزدیک به 50 میلیارد تومان) کسب کند. از این میزان درآمد حدود 100 میلیون روبل را برای مرمت و احیای بنا هزینه نمودند و 100 میلیون روبل دیگر را به عنوان عوارض و مالیات به شهرداری پرداختند.

به هر صورت این بنای تاریخی و دیدنی یکی از داراریی های دولتی است. یکی از جالبترین موضوعاتی که درباره این کلیسای جامع وجود دارد، این است که پرداخت هزینه های مرمتی این بنا زمانی آغاز شد که آن را در زمره کلیساهای ارتدوکس قرار دادند و در نتیجه توانست از پس پرداخت هزینه های روزانه بنا بربیاید.

دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ

با داشتن ارتفاعی به اندازه 100 متر، می توان این بنا را دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ بعد از کلیسای پیتر و پل دانست. یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری شهر در این مکان واقع شده است. بیشتر توریست ها و گردشگران برای تماشای نمای شهر از بالا، خود را به تراس چوبی کلیسا در بالای برج آن می رسانند. برای رسیدن به بالای برج، می بایست پله ها را تا بالا طی کنید.

برای طراحی تماشایی درون کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ از متریال ها و مواد بسیاری استفاده شده است. به طور نمونه، از 900 پوند (408 کیلوگرم) طلا، 16 تن مالاکتیت، 1100 پوند (نزدیک به 500 کیلوگرم) سنگ ارمنی و 1000 تن برنز در طراحی و تزئین دکوراسیون داخلی بنا وجود دارد.

یکی دیگر از دلایلی که برای تماشا و بازدید از کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ برای خوانندگان بیان می کنیم، وجود مجسمه های بزرگی از فرشتگان، الهه ها و خدایان در این بناست. آثار هنرمندان را حتی در نمای بیرونی و در اطراف گنبد بزرگ کلیسای جامع خواهید دید.

در اطراف گنبد حدود 24 مجسمه از الهه ها و فرشتگان مقرب خداوند را خواهید دید که فضایی مابین واقع گرایی و در عین حال روحانی را به وجود آورده اند.

ساختمان و نمای بیرونی کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ یکی از بهترین مکان ها، برای اجرای نمایش های 3 بعدی و نورپردازی های شبانه است. در طول فستیوال نورها در نوامبر 2016 زیباترین نورپردازی را در بر روی این ساختمان سنگی اجرا نمودند. این مراسم و فستیوال یکی از جشن های دیدنی و تماشایی برگزار گشته در روسیه بود که هر ساله بر پا می گردد.

  • آدرس کلیسا: میدان ایزاکوفسکایا، 4

می توانید مترو را به مقصد ایستگاه ادمیرالتیسکایا (Admiralteyskaya) سوار شوید. یادتان باشد که روزهای چهارشنبه بازدید از کلیسا امکانپذیر نیست. با این حال در دیگر روزهای هفته از ساعت 10:30 صبح تا 6 بعد از ظهر می توانید به تماشا و بازدید از زیبایی های کلیسای سنت اسحاق بروید. برای افراد نیازمند هم ویلچر فراهم است. در شب های سپید سنت پترزبورگ نیز از ساعت 10:30 شب تا ساعت 04:30 صبح می توانید به دیدن این بنای باشکوه با گنبد طلایی اش بروید.

منبع: saint-petersburg.com

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: الی گشت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8716

به "کلیسای سنت اسحاق، دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت اسحاق، دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید