یاری 300 میلیارد دلاری دانشجویان بین المللی به اقتصاد جهانی

به گزارش شیوا مارکت، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سال 2016 میلادی دانشجویان بین المللی رقمی به ارزش 300 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی یاری نموده اند.

یاری 300 میلیارد دلاری دانشجویان بین المللی به اقتصاد جهانی

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه اخیرا GlobalPortals گزارشی را منتشر نموده است که در آن گفته می گردد در سال 2016 میلادی دانشجویان بین المللی رقمی به ارزش 300 میلیارد دلار به اقتصاد دنیای یاری نموده اند، گفت: گلوبال پوتالز وب سایتی است در بوستون آمریکا که فعالیت عمده آن انجام مطالعات تطبیقی درباره آموزش است.

وی اضافه نمود: برآورد 300 میلیارد دلار یاری به اقتصاد دنیای بازتابی از تاثیر مالی مستقیم و غیر مستقیم 5 میلیون و یکصدهزار دانشجوی بین المللی است که در سال 2016 میلادی به تحصیل اشتعال داشتند. در سال 2016 میلادی آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، آلمان، فرانسه و هلند بر روی هم ثبت نام نیمی از دانشجویان بین المللی را انجام داده اند.

مهراد اعلام کرد: در این سال، یاری های دانشجویان بین المللی برحسب کشورها 57/3 میلیارد دلار به آمریکا، 25/5 میلیارد دلار به بریتانیا، 19/8 میلیارد دلار به استرالیا، 14/5 میلیارد دلار به فرانسه، 14/4 میلیارد دلار به آلمان (در آلمان دانشجویان بین المللی از پرداخت شهریه های دانشگاهی معاف هستند)، 11/1 میلیارد دلار به کانادا و 5/3 میلیارد دلار به هلند اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تخمین زده می گردد که در سال 2030 تعداد دانشجویان بین المللی نسبت به سال 2016 حدود 51 درصد بیشتر خواهد شد، گفت: پیش بینی برای سال 2030 میلادی برابر با 6/9 میلیون دانشجوی بین المللی است. رقابت برای جذب این تعداد دانشجوی بین المللی بسیار بالا است. عواملی را که در انتخاب محل تحصیل دانشجویان بین المللی، به عنوان کشورهای مقصد، طی 20 سال گذشته تاثیرگذار بوده است، می توان در سه مرحله تشریح کرد.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در فاز اول که از سال 2001 آغاز و به سال 2008 ختم می گردد دانشجویان بین المللی مقصدهای دیگری را مانند استرالیا، کانادا و بریتانیا به عنوان آلترناتیو ایالات متحده آمریکا برگزیدند. در این موج، جا به جایی دانشجویان در کشورهای اروپایی به اوج خود رسید و ژاپن در آسیا به کانون جذب دانشجویان بین المللی مبدل شد. این موج شاهد جا به جایی تعداد بیشماری از دانشجویان چینی و هندی است که تا به حال نیز ادامه دارد. در فاصله سال های 2001 تا 2008 برنامه های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای مقصد مملو از دانشجویان چینی و هندی بود.

وی اعلام کرد: در موج دوم که شامل سال های 2008 تا 2016 میلادی است کالج های چهار ساله در آمریکا با تقویت زیر ساخت ها و با برقراری پیوندهای قوی با انجمن های علمی و آموزشی دست به جذب دانشجویان بین المللی زدند. پردیس های بین المللی یکی پس از دیگری تاسیس و موسسات آموزش عالی آسیا در رتبه بندی های بین المللی درخشیدند. چین، هنگ کنگ، مالزی، ژاپن و سنگاپور تا سال 2016 میلادی به کانون های منطقه ای جذب دانشجویان بین المللی مبدل شدند. جا به جایی های بین منطقه ای ادامه داشت و چین دانشجویان بیشتری را برای تحصیل در دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به کشورهای مقصد اعزام کرد.

مهراد در ادامه گفت: در موج سوم که از سال 2016 میلادی آغاز شده است، آموزش عالی شاهد بی ثباتی های ژئوپلیتیکی، عوامگرایی و سیاست های ضد مهاجرتی مانند آمریکا و بعضی از کشورهای دنیا است که راه را برای دانشجویان بین المللی در انتخاب کشورهای مقصد دگرگون ساخته است. در این مرحله، سهم جذب دانشجویان بین المللی در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان کاهش یافته و در عوض استرالیا، کانادا و چین با اجرای سیاست های پذیرفته شده بر تعداد دانشجویان بین المللی خود اضافه نمودند. در این دوره، دانشگاه ها باتوجه به جمعیت های جوان و ظرفیت های ناکافی در آموزش عالی بعضی از کشورها مانند ویتنام و نیجریه، در جذب دانشجویان بین المللی با یکدیگر به شدت رقابت می نمایند.

وی گفت: مساله مهم در کشورهای مقصد این است که سیاست های ملی و راهبردهای سازمانی باید در یک راستا بوده و در تقابل با یکدیگر قرار نگیرند. در فضای کنونی، مثال های فراوانی را می توان ارایه داد که در آن سیاست های ملی در تقابل با راهبردهای سازمانی قرار گرفته است. برای مثال، در آمریکا دانشگاه ها علاقه مند به جذب دانشجویان بین المللی هستند. اما، دولت با ایجاد موانع مختلف برای صدور ویزا به ویژه برای دانشجویانی از آمریکای لاتین و خاورمیانه کار را برای دانشجویان و دانشگاه ها سخت نموده است یا، دولت هلند بر آموزش زبان هلندی برای دانشجویان بین المللی تاکید می نماید. دولت فرانسه نیز اکنون شهریه های دانشگاهی را برای دانشجویانی که از خارج از کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته می شوند، سال به سال افزایش می دهد.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: اکنون دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان کشورهای در حال توسعه که برای ادامه تحصیل به دانشگاه های کشورهای مقصد تقاضای پذیرش می دهند، به شاخص نتایج استخدام در رتبه بندی های بین المللی مانند QSS Graduate Employability Rankings یا Time Higher Educations Global University Employability Rankings توجه می نمایند. در این شاخص مولفه هایی مانند ارتباط معنی دار دانشگاه با صنعت یا گروه های حرفه ای حائز اهمیت است.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11116

به "یاری 300 میلیارد دلاری دانشجویان بین المللی به اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری 300 میلیارد دلاری دانشجویان بین المللی به اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید