کوسه ها به یاری درمان سرطان و زخم ها می آیند

به گزارش شیوا مارکت، محققان به تازگی دریافتند که مطالعات بر روی ژنوم کوسه های سفید می تواند به درمان سرطان و بهبود زخم ا نسان ها یاری کند.

کوسه ها به یاری درمان سرطان و زخم ها می آیند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، برای بسیاری از ما کوسه سفید و بزرگ، یک موجود اسرار آمیز و ترسناک در اعماق دریاها است. در حال حاضر تیمی از دانشمندان، ژنوم کوسه سفید را مورد آنالیز قرار دادند و سرنخ هایی یافتند که این جاندار می تواند برای بهبود زخم ها و مقاومت در برابر سرطان ها مفید باشد.

براساس گزارش نیواطلس،کوسه ها مدت ها قبل از دایناسورها وجود داشتند و نسلشان منقرض نشده ،به طور ویژه زخم های خود را بهبود می بخشند و به ندرت به سرطان مبتلا می شوند.

لازم به ذکر است؛ تیم بین المللی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه های کرنل، نوا ساوت ایسترن و Monterey Bay Aquarium آنالیز این ژنوم را برعهده داشتند.

نخستین نکته مهم این است که ژنوم کوسه یک و نیم برابر بزرگ تر از ژنوم انسان ها است. محققان در میان کدهای ژنتیکی، دریافتند که فرایند انتخاب طبیعی، مقاومتی را برای ژن های درگیر در اصلاح DNA ، پاسخ به آسیب DNA و تحمل آسیب به DNA ایجاد و از حیوان در برابر سرطان و دیگر بیماری های مرتبط با سن حفاظت می نماید.

همچنین محققان دریافتند که ژن های مرتبط با بهبود زخم و لخته شدن خون در این حیوان توضیحی برای عملکرد بهبود زخم ها در کوسه ها است.

طبق این گزارش، وجود بی ثباتی ژنوم در انسان مشکل بسیار مهمی است که منجر به بیماری در انسان می گردد. در حال حاضر دانشمندان استراتژی هوشمندانه حفظ ثبات ژنوم در کوسه ها را پیدا کردند.

از طرفی بسیاری از این ژن های سودمند در ژنوم کوسه نهنگ ها نیز مشاهده شد که مطالعات بر روی آنها می تواند به درمان جدیدی برای سرطان و بهبود زخم در انسان ها یاری کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3504

به "کوسه ها به یاری درمان سرطان و زخم ها می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوسه ها به یاری درمان سرطان و زخم ها می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید