گلستانی ها پیوندی دیرینه و محکم با هنر نمایش دارند

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، علیرضا امیدی نمایشنامه نویس و هنرمند جوان گلستانیِ ساکن شهرستان گرگان و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی، در آخرین روزهای سال 1399 نمایشنامه اپیدمی را به همت نشر مهر نوروز در 56 صفحه روانه بازار نشر کرد. وی به زودی نمایشنامه دیگری را با عنوان تطهیر روانه بازار نشر خواهد نمود. به بهانه چاپ کتاب اپیدمی درباره شرایط هنر نمایش و نیز نمایشنامه نویسی در استان گلستان و ضروریات و نیازهای این حوزه، با او به گفت و گو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

گلستانی ها پیوندی دیرینه و محکم با هنر نمایش دارند

به تازگی نمایشنامه اپیدمی به قلم شما و به همت نشر مهر نوروز روانه بازار کتاب شده است. کمی درباره نحوه شکل گیری این اثر، بُن اندیشه و دنیا داستانی نمایشنامه و نیز فرایند چاپ و نشرش شرح دهید.

اپیدمی از ایده ای شکل گرفت که چندین سال ذهنم را به خود مشغول نموده بود، یک طرح و موضوع بسیار ساده (مذمت دروغ)، داستان شهری که همه در آن درگیر بیماری راستگویی شوند. خُب! تا اینجای ماجرا که چندان بکر و منحصر به فرد نیست؛ بنابراین به عنوان نویسنده در اولین قدم می بایست سعی می کردم که متن را گرفتار کلیشه و تکرار نکنم تا حرف تازه ای به مخاطب عرضه می شد؛ مساله، زاویه نگاه به موضوع بود؛ به نظرم این تازگی و جذابیت باید در پیرنگ و ساختار متن شکل می گرفت، در اینجا بود که برای هر یک از شخصیت ها (اهالی ناکجا آباد) قصه تازه ای تعریف شد تا در فرایند داستانی و جذابیت خرده پیرنگ ها، اثر لازم را داشته باشند.

تا حد توان سعی کردم در کنار جذابیت نمایشی، محتوا و مضمون اثر را به بهترین شکل ممکن بیان کنم و چون قبلاً بیشتر تمرکز و تجربه ام در تئاتر روی کارگردانی و بازیگری بود، علاوه بر شیوه نگارشی سعی کردم به قابلیت های اجرایی متن توجه زیاد داشته باشم، خوشبختانه بازخورد اولیه خوبی در بین دوستان و اساتید اهل فن دریافت کردم.

این اثر بعد از اجرای عموم در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهرستان گرگان به مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر مردمی که به کوشش بنیاد آموزشی استاد علیرضا کوشک جلالی و انتشارات مهر نوروز (ناشر تخصصی کتب فرهنگی، ادبی و هنری) برگزار شده بود، شرکت داده شد و در فرایند مسابقه از بین تعداد زیادی از متون شرکت نماینده به بخش نهایی مسابقه راه پیدا کرد. پس از مذاکراتی که با دکتر بهنام زنگی مدیر این موسسه انتشاراتی انجام شد به لطف وی و زحمات همکارانشان این نمایشنامه توسط همین انتشارات که ناشر شناخته شده ای برای اهالی هنر و ادبیات است، به چاپ رسید.

در سالی که گذشت، نمایشنامه اپیدمی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت اجرا شد. همچنین در نخستین جشنواره آنلاین هنر زنده است، حضور داشت و تجربه اجرا در تالار فخرالدین اسعد گرگانی را نیز پشت سر گذاشته است. لطفا کمی درباره نظرات و بازخوردها از سوی اساتید، صاحب نظران و مخاطبان که چراغی برای آینده نمایشنامه نویسی شما شد، بگوئید.

خوشبختانه از بدو تقدیم متن به شورای متون در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان که متشکل از اساتید با تجربه و اهالی فن و صاحب نظر در حوزه نمایش و ادبیات نمایشی است، بازخورد خوبی را دریافت کردم. انصافاً نظرها و اشاره های ارزشمند اساتید و صاحبنظران نقش موثری در تقویت و برطرف نواقص متن بر عهده داشت، همینطور در طول اجرای عموم نمایش اپیدمی نیز بازخورد خوبی از مخاطبین دریافت کردم؛ البته و قطعاً کارگردانی خوب، تیم بازیگری باتجربه و عوامل خوش فکر فراوری نمایش در ایجاد این ارتباط خوب و موثر بین مخاطبین و متن نقش بسزایی داشتند و جا دارد از تک تک گروه 50 نفره فراوری نمایش اپیدمی تشکر کنم.

نمایشنامه اپیدمی نخستین اثر شماست که روانه بازار نشر شده است. لطفا کمی درباره انگیزه و انرژی های قلمی و اندیشه ای که در شما به وجود آورده و نیز بازخورد مخاطبان بگویید.

در هر حال اولین و مهمترین نتیجه این انرژی عالی و بازخورد خوب مخاطبین ایجاد حس مسئولیت برای بنده و انگیزه بالا و جدیت بیشتر در جهت ادامه این جهت خواهد بود و من را در ادامه راهم مصمم تر کرد که بی شک بازهم با دانش افزایی و بهره مندی از تجارب اهل فن کوشش می کنم، قدم رو به جلوتری را در ادامه فعالیت های قلمی ام بردارم.

با نگاهی به پیشینه تئاتر گلستان چهره شاخصی چون زنده یاد محمدهادی نامور راد در عرصه نمایشنامه نویسی به چشم می خورد که همچنان از پرافتخارترین چهره های ادبیات نمایشی گلستان به شمار می آید. لطفا کمی درباره شرایط هنر نمایش در استان بگوئید.

استان گلستان دارای سابقه درخشانی در حوزه هنرهای نمایشی بوده و سال ها فراوریات تئاتر این منطقه در جشنواره های مطرح کشور افتخار آفرین بوده است. خوشبختانه مردم استان هم پیوند محکمی با آثار و فراوریات نمایشی دارند و این رغبت و استقبال عموم از نمایش در استان به عقیده بنده میراث عظیم عزیزانی است که سال ها با حضور بر روی صحنه های نمایش این استان و خلق آثار فاخر و به یاد ماندنی و پر افتخار سبب ایجاد این دوستی دیرینه و به عبارتی تربیت مخاطبین وفادار به این هنر زیبا شده اند؛ عظیمانی همچون زنده یادان هادی نامور، عطا ءاله صفرپور، فرج الله زاهد و بسیاری دیگر از استادان، نامداران و عظیمان این عرصه که سبب غنای هنر تئاتر در این منطقه شده اند.

آموزش و داشتن روحیه آموزش پذیری از نیازهای اولیه و بسیار مهم یک نمایشنامه نویس برای بلوغ قلم اش است. به باور شما چه میزان روحیه آموزش پذیری، گرایش به خواندن و تمرین مدام در نسل جوان گلستان وجود دارد و باید برای برای رشد و بالندگی هنر نمایشنامه نویسی در بین نسل جوان چه اقداماتی صورت بگیرد؟

طبعا مطالعه و تجربه شخصی سهم قابل توجهی در تربیت و بلوغ قلم یک نویسنده را بر عهده دارد اما همگی می دانیم که نقش آموزش بعنوان رکن اساسی فعالیت در این زمینه اجتناب ناپذیر است. مطالعه در کنار آموزش دو بال ارزشمند برای بالندگی و کمال یک نویسنده به شمار می فرایند.

به عقیده من نویسنده با هر درجه از توانمندی و نبوغ، بدون برخورداری از آموزش درست امکان پیشرفت بیشتر از یک حدی را نخواهد داشت و از یک مرحله ای یا دیگر پیشرفتی نیست یا اگر هم باشد این ارتقاء چندان چشمگیر نیست. اینجاست که نقش مسئولین و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر در تربیت هنرمند متبلور می گردد، در اینجا می بایست تمهیدات و تسهیلات لازم برای بهره مندی از شرایط آموزش برای علاقه مندان و فعالان این حوزه فراهم گردد؛ خصوصاً در شهرستان ها که به نسبت پایتخت کمترین میزان برخورداری از بستر های آموزشی فراهم است.

متاسفانه در این استان کم هستند افرادی در حوزه نمایشنامه نویسی فعالیت می نمایند و فقر متن همواره یکی از مسائل فعالان حوزه تئاتر بوده، لذا توجه به آموزش و تربیت در این زمینه مسئله ای ضروری و حائز اهمیت است که امیدوارم مورد توجه بیشتری از سوی مسئولین امر قرار گیرد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29404

به "گلستانی ها پیوندی دیرینه و محکم با هنر نمایش دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلستانی ها پیوندی دیرینه و محکم با هنر نمایش دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید