یادگیری آسان نرم افزار مایکروسافت اکسل

به گزارش شیوا مارکت، معرفی نرم افزار اکسل

رپرتاژآگهی - نرم افزار اکسل (Excel) از بسته مایکروسافت آفیس (Microsoft Office)، برنامه ای برای فراوری و پردازش کاربرگ­ های گسترده است. این نرم­ افزار در محاسبات، تحلیل و مصورسازی داده پرکاربرد است. در اکسل می­توان برای دسترسی به پایگاه­ های داده­ای خارجی و همچنین داده­های درون اکسل پردازش و برنامه نویسی کرد. اکسل ابزاری بسیار توانمند برای مدل­ سازی داده، آمار و محاسبات اقتصادی محسوب می گردد و دارای توابع و فرمول­ های درون­ ساخته ای برای انجام سریع و آسان بسیاری از کارهای معمول در این حوزه ها است. بکارگیری نرم افزار اکسل مهارتی ضروری در بیشتر مشاغل امروزی، به ویژه اقتصادی و حسابداری، فراکاوی و تحلیل کسب وکار، تحلیل داده و مشاغل متضمن تحلیل­ های آماری است.

یادگیری آسان نرم افزار مایکروسافت اکسل

کاربردهای محاسباتی اکسل

اکسل کاربردهای گوناگون فردی و حرفه­ ای در محاسبات مختلف آماری، اقتصادی، تحقیقاتی، مهندسی، و حتی پردازش متن و تاریخ دارد. همچنین، بسیاری از محاسبات تکرارپذیر را می­توان با فرمول­ها، توابع و قالب­ های ازپیش آماده در اکسل انجام داد و تسریع کرد.

این امر، امکان خطای انسانی را به صفر می­رساند. انجام وظایف اقتصادی و حسابداری، شامل برنامه ریزی بودجه، آنالیز و تحلیل مخارج و هزینه ها، گزارش­ها و صورت­های اقتصادی و محاسباتی، همچون میزان بهره­ وام و حق بیمه، تنها شماری از کاربردهای اکسل هستند.

در حدود 89 درصد شرکت­ها از توابع اکسل برای انجام امور اقتصادی خود بهره می­گیرند. همچنین اکسل دارای انواع قالب­ های (template) آماده و به زیبایی طراحی شده است که کافیست با ورود داده­ها و شاید بعضی تغییرات جزئی در فرمول­ ها، کارهای مختلف حسابداری و محاسباتی انجام گردد. به همین دلیل است که خیلی از افراد به یادگیری اکسل احتیاج دارند.

کاربرد اکسل در برنامه ریزی

علاوه بر محاسبات داده­ای و رقمی، می توان اکسل را برای انواع امور برنامه­ ریزی، طراحی جداول و سازمانده فعالیت­ ها مورد استفاده قرار داد. این کاربرد، با قابلیت­ های جداول زمانی و تقویم های آماده و قابل سفارشی­ شدن، اکسل را به ابزاری منحصر به فرد برای طیف گسترده­ای از وظایف مدیریت پروژه تبدیل نموده است. ایجاد کاربرگ برنامه ریزی و هدف­ گذاری نیز از مهمترین کاربردهای اکسل است. می­توان اکسل را برای مدیریت و هدف­ گذاری و ردیابی پیشرفت اهداف اقتصادی، ورزشی، درسی و غیره به کار برد و برای یاری به حفظ تمرکز و مدیریت پیشرفت فعالیت­ها از آن بهره گرفت.

اکسل ابزاری بسیار توانمندی برای هدف­گذاری و برنامه­ریزی در راستای دستیابی به اهداف فردی و سازمانی می­باشد. هر هدفی، اعم از فردی، شخصی و یا سازمانی و حرفه­ ای را می­توان به آسانی در اکسل زمانبندی و مدیریت نمود. بکارگیری اکسل، به تمرکز بر اهداف یاری می­کند و امکان ردیابی، پیگیری و ثبت سوابق و نتایج فعالیت­ های صورت گرفته را می­سازد.

محیط اکسل

محیط اکسل علاوه بر ویژگی­ ها و قابلیت های اولیه­ کار با کاربرگ­های گسترده، دارای محیط کاربردی و راحت است. محیط اکسل شامل کاربرگ ایی است که هر یک شامل خانه ها یا سلول (cell) هایی می­باشد. سطرها شماره گذاری عددی و ستون­ ها با حروف الفبا تعیین می­گردد.

از ترکیب این دو، برای ارجاع به داده های هر خانه هنگام فرمول نویسی در اکسل استفاده می­گردد. همچنین، منوها و فرمان­های اکسل، به شیوه­ی آشنا و کاربردی ریبون­ های نرم افزارهای مایکروسافت آفیس، توابع و فرمول­های ازپیش تعریف­ شده دارد که بر حسب کاربرد، به دسته­ های مهندسی، آمار، اقتصادی، ریاضی و مثلثات، منطقی، جستجو و ارجاع داده­ها، پردازش متن، مهندسی و وب تقسیم بندی شده اند.

امکان نوشتن فرمول­ های پیچیده تر با تلفیق این توابع نیز موجود است. تعداد این توابع در نسخه 2016 اکسل 484 تابع ازپیش تعریف شده است. این توابع قابلیت و کارایی این نرم­ افزار خارق­ العاده را افزایش می­ دهد.

قابلیت توسعه پذیری اکسل

آنچه توانمندی اکسل را نامحدود می­سازد، امکان برنامه نویسی و افزودن قابلیت­های جدید با زبان برنامه­نویسی درون­ساخته Visual basic است. این زبان برنامه­نویسی همراه با نرم­افزارهای مایکروسافت آفیس ارائه می­گردد و امکان بکارگیری طیف گسترده­ای از متدهای رقمی، حل معادلات ریاضی و دیفرانسیلی، و افزودن قابلیت­ های جدید را به محیط اکسل می­دهد. محیط برنامه­ نویسی VB در اکسل دارای ویرایشگر کد به منظور سازماندهی، ویرایش کد و استفاده از ویژگی­های ویژوال (بصری) برای طراحی محیط کاربری همانند ویندوز می­باشد.

با این محیط قدرتمند، می توان بسیاری از وظایف از جمله قالب­ دهی به داده­ ها، و انجام چندین محاسبه پیچیده و حتی روش حل مسائلی را با استفاده از داده­ های اکسل نوشت. این قابلیت امکان دستکاری فایل اکسل را در مواردی که با تکنیک­ ها و روش­های مرسوم ممکن نیست، یا سخت است، فراهم می­کند. همچنین بسیاری از فعالیت­ های تکراری و فرآیندی را می­توان با برنامه­نویسی در اکسل، اتوماتیک نمود. که در دوره آموزش رایگان اکسل مکتب خونه بطور مفصل این مسائل توضیح داده شده است.

مزیت اکسل در تصمیم گیری مبتنی بر داده

اکسل همچنین امکان نگارش سیستم پشتیبان تصمیم­ گیری (DSS) را با محیط کاربری کاملاً سفارشی فراهم می­کند. با استفاده از تحلیل سناریو، می­توان بر اساس نتایج تحلیل داده­ها به تصمیم­ گیری در حوزه­های مختلف از جمله تصمیم های اقتصادی و بازار سرمایه، گزارش­ دهی و گزارش سازی پراخت و از مزایای یک سیستم خبره بهره مند شد.

همچنین، این قابلیت در تلفیق با امکان دریافت پایگاه داده اکسس و سایر فرمت­ های استاندارد و حتی ابزارهای اندازه­ گیری، اکسل را برای طراحی یک سیستم خبره و پشتیبان تصمیم­ گیری مناسب می­سازد. داده­ها در اکسل قابلیت به­ روزآوری اتوماتیک و زمانبندی شده (update schedule) را دارند. نتایج تحلیل این داده ها در قالب دیتابیس یا پایگاه داده، ورد، یا پاورپوینت برای ارائه آماده می­گردند و حتی به وسیله ایمیل به صورت زمان بندی شده در زمان مقرر قابل ارسال می باشند.

ضرورت یادگیری اکسل

اکسل، با توجه به قابلیت ها و کاربردهای گسترده­ای که دارد، از محبوبیت بسیار زیادی نزد کارفرمایان برخوردار است. در بازارکار، این مهارت به عنوان یکی از پیش فرض­های لازم برای استخدام بسیاری از مشاغل محسوب می­گردد و نداشتن این مهارت، به میزان چشمگیری احتمال انتخاب شدن درخواست شغل را کاهش می­دهد. در واقع، در بسیاری از مشاغل، داشتن مهارت­ های کار با اکسل، نه تنها یک مزیت، بلکه یک ضرورت محسوب می­گردد. با آنالیز میزان جستجوی واژه Excel تنها در یک سایت کاریابی، 600000 نتیجه نمایش داده می­گردد. اکسل، در هر صنعت و کسب­ وکاری مورد احتیاج است و پیوسته در صدر فهرست مهارت­ های ضروری برای رزومه و استخدام عنوان می­گردد. علاوه بر این، یادگیری و تقویت مهارت­ های کار با نرم­ افزار اکسل، برای شاغلین، سبب افزایش عملکرد، بهبود نتایج کاری و ترقی در شغل فعلی می­گردد و آنها را به نیروی کلیدی و رقابتی در بازار کار مبدل می­سازد. مکتب خونه با فراهم کردن بستری از آموزش های آنلاین تمام مهارت های لازم در مورد ورود به بازار کار را در اختیار شما قرار می دهد.

مجله آزمون اول: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25211

به "یادگیری آسان نرم افزار مایکروسافت اکسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری آسان نرم افزار مایکروسافت اکسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید