10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

به گزارش شیوا مارکت، ویروس کرونا کووید 19 تا این لحظه در 149 کشور جهان فراگیر شده و مهم ترین کاری که در حال حاضر از دست ما برمی آید پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. پرهیز از حضور در اماکن عمومی و اجتماعات، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و البته تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ابتلا و درگیر شدن با ویروس کرونا است. به همین دلیل مدیریت تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه 10 توصیه تغذیه ای براساس دستورالعمل پزشکان برای پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه نموده است. 10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را در مجله خبرنگاران بخوانید.

10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

در ابتدا ذکر این نکته بسیار لازم است که هیچ ماده غذایی تاثیر مثبت و اثبات شده ای در پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه های بیماری کرونا ندارد اما مسئله اینجاست که برای گذراندن این دوره احتیاج به یک سیستم ایمنی بدنی قوی دارید تا حتی در صورت مبتلا شدن آن را به سلامت بگذرانید.

1- آجیل را چطور استفاده کنیم؟

یک توصیه مهم پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده از مواد غذایی مطمئن و بهداشتی است. یادتان باشد از مواد غذایی فله ای به خصوص آجیل و خشکبار فله ای استفاده نکنید. در حال حاضر بهترین کار استفاده از آجیل بسته بندی و بدون نمک است. آجیل و مغزها سیستم ایمنی بدن را حسابی تقویت می نمایند. افزایش مصرف انواع آجیل و توجه به خواص آجیل و خشکبار، به عنوان بخشی از الگوهای غذایی سالم، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن بسیار توصیه می گردد.

2- سیر و زنجبیل برای پیشگیری از کرونا واقعا مفید هستند؟

سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می توانند در مقابله با عفونت های باکتریایی و ویروسی مفید باشند اما شواهدی مبنا برای مصرف آن در درمان بیماری کرونا وجود ندارد. بهتر است صرفا برای تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت متعادل مصرف شوند و در مصرف آن ها هم زیاده روی نگردد.

3- چند لیوان آب بنوشیم؟

نوشیدن روزانه 6 الی 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می گردد. این یک توصیه همیشگی حتی در زمان های عادی است. نوشیدن مایعات به اندازه کافی در طول شبانه روی به تقویت و حفظ سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

4- سوپ و غذاهای مایع در پیشگیری از کرونا موثرند؟

در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید از غذاهایی مثل سوپ و آش به همراه آب لیموترش تازه بهره ببرید. مصرف مایعات گرم مثل شیر، شربت عسل و آبلیمو و زنجبیل و … را نباید فراموش کنید. این مواد غذایی سالم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می نمایند.

5- کدام سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی از انواع جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود بهره ببرید (بهتر است در منزل آن ها را تهیه کنید). استفاده از هویج، کدو حلوایی، لبو و شلغم در رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می گردد.

6-کدام میوه ها و جوشانده ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

انواع میوه های فصل مثل انار، پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، نارنج، سیب و … سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. برای استفاده از این میوه ها پروتکل ضدعفونی کردن آن ها را رعایت کنید: یک ظرف عظیم و تمیز را از آب پر کنید و چند قطره مایع ظرفشویی در آن بریزید، میوه ها را در آن بریزید و 2 الی سه دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسکاچ تمیز میوه ها را کف اقتصادی کنید و بشورید. سپس آب بکشید و اجازه دهید خشک شوند. می توانید سینک ظرفشویی را هم تمیز بشورید و ضدعفونی کنید و میوه و سبزیجات را در سینک ظرفشویی را به همین ترتیب بشورید. مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت توصیه می گردد.

7- فست فود چه کاری با بدن ما می نماید؟

استفاده از مواد غذایی چرب و پرنمک می تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی گردد. بهتر است در این روزها از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

8- بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از کرونا از منابع پروتئینی مثل انواع گوشت مرغ و ماهی، حبوبات و تخم مرغ به صورت کاملا پخته شده بهره ببرید. کرونا ویروس در دمای معمولی پخت (70 درجه سانتی گراد) کشته می گردد. پس به عنوان یک اصل کلی از مصرف محصولات حیوانی (شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی) خام و کامل پخته نشده اجتناب کنید. در صورتی که محصولات گوشتی کاملا پخته باشد و با دست های تمیز و شسته شده آماده گردد برای خوردن ایمن و سالم است.

9- بسته های مواد غذایی را هم ضدعفونی کنیم؟

اگر فرد بیماری در خانه هست که سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا اگر در خانه کودک خردسال دارید حتما قبل و بعد از غذا دادن به آن ها دست ها را تمیز و اصولی با آب و صابون بشورید. دست فرد بیمار و کودک را هم قبل و بعد از غذا دادن بشورید و ضدعفونی کنید. یادتان باشد امکان انتقال ویروس به وسیله بسته های مواد غذایی هم وجود دارد پس حتما قبل از مصرف بسته های مواد غذایی را با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشورید و خشک کنید.

10-از مکمل های دارویی استفاده کنیم؟

چه در زمان اضطرار و شیوع بیماری و چه در شرایط عادی حتما باید در مصرف مواد غذایی تعادل را رعایت کنید. دریافت تمام ویتامین های مورد احتیاج بدن برای افزایش و بالا بردن سطح ایمنی و مقابله با بیماری ها لازم است. یادتان باشد منابع غذایی و ویتامین ها هیچ ارجحیتی بر یکدیگر ندارند. استفاده از ویتامین هایی مثل D که محلول در چربی هستند باید بعد از انجام آزمایش خون و در صورت کمبود تحت نظر پزشک با دوز صحیح و در روزهای مشخصی از ماه مصرف شوند. مصرف دوزهای بالای ویتامین ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17266

به "10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید