10 دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران - ترجمه از حسین علی پناهی: شهر باکو، پایتخت آذربایجان، یکی از جدیدترین و دوست داشتنی ترین مقاصد گردشگری در حال شلوغ شدن در دنیا است که می توان آن را ترکیبی هیجان انگیز از پیشرفت نفت-محور و فرهنگ های باستانی آسیایی دانست. شهر باکو ترکیبی بی نقص از قدیم و جدید است با آسمانخراش های آینده نگرانه که در برابر معماری باستانی مساجد محلی و دیگر بنا های مشهور شهر قرار گرفته اند.

10 دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

باکو یک مقصد گردشگری هیجان انگیز و کشف نشده است که پس از ورود به آن کار های زیادی برای انجام دادن خواهید داشت. از جاذبه های مهم این شهر می توان به غذا های محلی خوشمزه، قصر ها و قلعه های زیبای متعلق به دوران قرون وسطی و یا راستا های پیاده روی در خیابان های شهر و تماشای معماری مدرن آن اشاره نمود. اگر قصد سفر به آسیای مرکزی به شکل تور یا به صورت شخصی را دارید در ادامه دلایلی که بر اساس آن ها باید باکو را نیز به فهرست مقاصد گردشگری خود اضافه کنید آورده ایم.

1- ارزان بودن شهر

باکو شهری بسیار ارزان در مقایسه با دیگر شهر های توریستی پرطرفدار منطقه است و می توانید با استفاده از مبلغی نسبتاً ناچیز در بهترین مکان های اقامتی شهر ساکن شده و از هر جایی که خواستید دیدن کنید. برای گشت و گذار در داخل شهر نیز می توانید از اتوبوس یا مترو بهره ببرید که هزینه هر راستا با آن ها کمتر از یک دلار خواهد بود.

2- امنیت باکو

اگر چه تعداد گردشگرانی که به شهر باکو می آیند در سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما در مقایسه با دیگر شهر های توریستی آسیا تعداد گردشگران کمتری دارد. با این وجود شهر باکو از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای گردش در شهر چه در روز و چه در شب با مشکل خاصی از این لحاظ روبرو نخواهید شد. مردم محلی رفتار بسیار محبت آمیز ای داشته و بسیار خونگرم هستند. آن ها حتی با وجود موانع زبانی نیز با لبخند و کنجکاوی از گردشگران استقبال می نمایند.

3- بخش قدیمی شهر باکو

بخش قدیمی شهر با عنوان شهر قدیمی در داخل یک دیوار قرار گرفته و توسط محلی ها با نام ایچری شهر (Icheri Sheher) شناخته می گردد. این بخش از شهر باکو در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته و دریچه ای حیرت انگیز را به درون زندگی و دوران زندگی ساکنان شهر باکو در قرون 12 تا 16 میلادی باز می نماید. می توانید در تور گردش در این بخش از شهر شرکت کنید یا خودتان به تنهایی به گردش در آن بپردازید. با این وجود استفاده از راهنما های صوتی که در بسیاری از کیوسک های گردشگری مستقر در سراسر شهر یافت می گردد بهترین گزینه خواهد بود. با دنبال کردن این راهنمای صوتی همه این منطقه از شهر را بدون مشکل پیدا نموده و در نهایت شیفته فرهنگ گذشته این شهر دوست داشتنی خواهید شد.

4- دیوار قلعه

دیوار قلعه در باکو تا قرن شانزدهم میلادی از این شهر در مقابل حملات اقوام مهاجم حفاظت نموده است. این دیوار ابتدا در قرن 12 میلادی ساخته شد، اما در طول قرن های بعد بار ها ویران شد. در نهایت در قرن شانزدهم بود که ساکنان محلی دیوار را به شکلی مستحکم بازسازی نموده و یک دیوار جدید را با ارتفاعی کمتر از دیوار اصلی در اطراف شهر احداث کردند. در این صورت اگر مهاجمی می توانست از دیوار اول عبور کند خندق پر از آبی که بین دو دیوار وجود داشت گرفتار می شد و بدین ترتیب اسیر کردن او بسیار راحت می بود. روی در ورودی این دیوار، علامت نگهبان شهر حک شده است، سر گاو نری که توسط سر های چند شیر، یک خورشید و یک ماه محافظت می گردد و حفاظت 24 ساعته شبانه روزی را نشان می دهد. دیوار قلعه بیش از 25 برج و 5 دروازه بزرگ دارد که پیدا کردن راستا در میان آن ها بدون راهنما کمی سخت خواهد بود.

5- کاروانسرا های دیدنی

باکو داستان های زیادی از گذشته خود برای گفتن دارد، زیرا این شهر در راستا جاده مشهور ابریشم قرار داشته است، جاده ای که توسط بیابان نشینان و بازرگانان سراسر آسیا مورد استفاده قرار می گرفت. کاروانسرا ها نیز اماکنی شبیه مهمانخانه و هتل در گذشته بودند که از آن ها برای استراحت و مهیا شدن برای ادامه سفر استفاده می شد. نکته جالب این است که معماری این کاروانسرا ها در طول هزاران کیلومتر از جاده ابریشم مشابه و استاندارد است. شهر باکو دارای دو کاروانسرای بسیار بزرگ و معروف متعلق به قرن 14 میلادی است که به خوبی حفظ شده اند. این کاروانسرا ها هنوز هم کاربردی بوده و مکانی فوق العاده برای غذا خوردن و سر کشیدن نوشیدنی های محلی در زیر درختان باستانی است.

6- برج دوشیزه

برج موسوم به برج دوشیزه (Maiden Tower) یکی دیگر از اماکن به ثبت رسیده در میراث فرهنگی یونسکو در شهر باکو است که به خاطر ظاهر منحصربفرد و کاربرد خود باعث حیرت باستان شناسان و تاریخ نگاران شده است. اگر چه کسی هنوز به طور دقیق و قطعی نمی داند هدف از ساخت این سازه زیبا چه بوده، اما شاید ساخت آن بخشی از یک استراتژی دفاعی توسط ساکنان شهر در قرن 5 یا 6 میلادی بوده است. یک تئوری دیگر نیز بر این باور است که مردم محلی سعی در آنالیز و تحقیق در خصوص ماه و دیگر اجرام آسمانی داشته اند و به همین دلیل سعی کردند بلندترین برجی که می شد ساخت را بسازند. بعضی دیگر نیز بر این باورند که این برج در واقع معبدی برای آتش پرستان بوده و اگر از بالا به آن نگاه گردد به شکل شکوفه یا buta است که نماد آتش و روشنی در میان زرتشتیان بوده است. برج دوشیزه دارای 8 طبقه یا سطح است که در هر کدام تجربه متفاوتی خواهید داشت؛ و وقتی که به بالای برج برسید، نمای زیبای 360 درجه ای از شهر باکو در انتظار شماست. این برج همچنین یک شاهکار معماری به شمار می آید، زیرا قرن ها راسخ مانده که از دیوار های ضخیم 5 متری و پایه های بسیار مستحکم آن نشأت گرفته است.

7- مجموعه خانقاه شهر باکو

در سال 1964 میلادی، باستان شناسان یک کلیسا و بازاری در مجاورت آن را در این شهر کشف کردند که قرن ها در زیر خاک مدفون شده بود. به مجموعه خانقاه شهر باکو بروید و به مکانی در سایه سر بزنید که فروشندگان در روز های گرم تابستان به آنجا پناه برده و هنوز هم فروشندگانی در آن فعالیت می نمایند. در وسط این بازار با چند تابوت سنگی روبرو خواهید شد که در قلعه سبائیل (Sabayil Fortress) پیدا شده اند، قلعه ای که اکنون در زیر آب های دریای خزر دفن شده است.

این تابوت های سنگی سال ها قبل به این بازار منتقل شده اند و داستان های بسیاری برای گفتن دارند. این سازه های سنگی یادبود دارای سمبل هایی حکاکی شده هستند که در خصوص افراد مرده دفن شده در آن ها اطلاعاتی را ارائه می دهند. برای مثال چکمه ها و کفش هایی که روی این تابوت ها حکاکی شده نشان می دهد که فرد دفن شده در آن کفاش بوده است. روی هم رفته، خرابه های این بازار قدیمی دریچه خوبی به روی زندگی مردم این منطقه در قرن 16 میلادی به روی شما باز خواهد نمود.

8- مرکز حیدر علی اف

زا ها حدید یکی از مشهورترین و خلاق ترین طراحان و معماران معاصر دنیا بود و مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو نیز قصیده ای دیدنی است که توسط او برای میراث اسلامی شهر سروده شده است. طرح این سازه از خوشنویسی به زبان عربی الهام گرفته شده و عناصر آن به شکلی سیال در هم تنیده شده اند. اگر چه در این مرکز چندین نمایشگاه بین المللی نیز فعال هستند، اما معمولاً آثار هنری و فرهنگی محلی در آن به نمایش در می آیند. ظاهر این بنا شما را حیرت زده نموده و گشت و گذار در داخل آن دستکم یک نصف روز زمان خواهد برد.

9- آتش یانار داغ

آتشی که بیش از 400 سال است بی محابا می سوزد باعث شده که به باکو لقب سرزمین آتش بدهند. این آتش که یانار داغ نامیده می گردد در پای یکی از کوهستان های اطراف شهر روشن است، جایی که گاز هایی که از عمق زمین می آیند باعث روشن ماندن این آتش شده اند. در واقع این گاز ها در واکنش با اکسیژن هوا باعث روشن شدن آتش شده اند که قرن هاست خاموش نشده است.

10- برج های شعله

برج های شعله در شهر باکو در واقع 3 آسمانخراش به شکل شعله هستند که با لامپ های LED تزیین شده اند و نمای زیبایی به آسمان شهر باکو داده اند. از سراسر شهر می توانید برج های شعله را ببینید، اما به شما توصیه می کنیم که برای داشتن بهترین نما سوار قایق در رودخانه شهر شوید. تمامی لامپ های این برج ها در طول شب روشن می شوند که نمایی خیره نماینده به آن ها می بخشند.

سخن آخر

در طی 5 سال گذشته تعداد گردشگرانی که به شهر باکو می آیند همیشه در حال افزایش بوده است، اما این شهر بسیار آرام و خلوت باقی مانده است. جاذبه های گردشگری متعددی در این شهر وجود دارند و باکو با سرعتی خیره نماینده در حال توسعه و بزرگ شدن است. به همین دلیل اطمینان داشته باشید که هر سلیقه ای داشته باشید چیزی در این شهر توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. در صورتی که کافه های شبانه و خرابه های تاریخی شهر نظرتان را به خود جلب نکرد به سراغ زیبایی های طبیعت باکو بروید و مهمان نوازی و مهربانی مردم محلی نیز در داشتن اوقاتی خوش در باکو به شما یاری خواهد نمود.

منبع: oneworld365

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: برترین ها
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6849

به "10 دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید