10 فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی

به گزارش شیوا مارکت، گوش کردن به موسیقی سرگرم کننده است، اما آیا ممکن است موسیقی درمانی به سلامتی شما هم یاری کند؟ موسیقی می تواند منبع خوبی برای لذت بردن و خرسندی باشد، اما تحقیقات درباره فواید موسیقی از نظر علمی همچنین نشان داده است که موسیقی درمانی در روانشناسی فایده های زیاد و مختلفی هم دارد.

10 فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی

این که موسیقی می تواند روی افکار، احساسات و رفتار تاثیر بگذارد، غافلگیرنماینده نیست. اگر شما هم با گوش کردن به موسیقی راک مورد علاقه تان به هیجان می آیید، یا گاهی موقع اجرای موسیقی زنده اشک در چشمان تان جمع شده است، پس به خوبی قدرت موسیقی در منقلب کردن احساسات و عواطف و ایجاد انگیزه را درک می کنید. اما تاثیرات روانی موسیقی می تواند بسیار قوی تر و گسترده تر از آنچه فکر می کنید باشد. موسیقی درمانی مجموعه کارهایی برای بهبود سلامت افراد از نظر احساسی، یاری به بیماران برای کنار آمدن با استرس و افزایش سلامت کلی است. حتی برخی از محققین اشاره می نمایند که سلیقه شما در موسیقی می تواند باعث درک ابعاد متفاوت شخصیت شما گردد.

موسیقی می تواند ذهن را آرام کند، بدن را به وجد بیاورد و حتی به افراد یاری کند تا درد را بهتر کنترل نمایند. مهم ترین فواید موسیقی از نظر علمی شامل 10 مورد زیر است.

1. موسیقی می تواند عملکرد شناختی ذهن را بهبود دهد

تحقیقات در مورد فواید موسیقی نشان داده است گوش کردن به موسیقی در پس زمینه حین کار کردن، می تواند عملکرد مهارت های شناختی در افراد بزرگسال را تقویت کند. خصوصا این که تحقیق دیگری نشان داده، پخش کردن موسیقی هایی با ریتم سریع تر و موسیقی های با ریتم آرام تر، هر دو برای حافظه مفیدند و علاوه بر آن موسیقی با ریتم سریع در پس زمینه باعث پیشرفت در سرعت نتیجه گیری هم می گردد. اگر می خواهید عملکرد ذهنی شما بهتر گردد، دفعه بعدی که روی یک پروژه کار می کردید، یک موسیقی در پس زمینه پخش کنید. دقت کنید که موسیقی بی کلام بهتر از موسیقی هایی است که در آن ها ترانه های پیچیده وجود دارد، چون کلام و ترانه ممکن است حواس شما را پرت کند.

2. موسیقی می تواند باعث کاهش استرس گردد

مدت زیادی است که موسیقی را برای کاهش استرس پیشنهاد می نمایند. موسیقی هایی هستند که برای آرام کردن ذهن بر پایه مدیتیشن فراوری می شوند و خوشبختانه علم از این موضوع حمایت می نماید. گوش کردن به موسیقی می تواند در کنترل استرس موثر باشد. در یک تحقیق، شرکت نمایندگان قبل از این که در شرایط استرس زا قرار بگیرند، در یکی از این سه شرایط قرار داده شدند؛ تعدادی از آن ها به موسیقی آرامش بخش گوش کردند، برخی از آن ها به صدهای ضبط شده از موج دریا گوش کردند و برای دسته سوم هیچ گونه موسیقی پخش نشد.

نتیجه نشان داد، گوش کردن به موسیقی آرامش بخش، روی عکس العمل های استرسی انسان، خصوصا دستگاه عصبی خودگردان (autonomic nervous system) تاثیر می گذارد. کسانی که به موسیقی گوش نموده بودند اغلب در شرایط استرس زا سریع تر بهبود پیدا می کردند.

3. موسیقی می تواند به کمتر خوردن یاری کند

یکی از شگفت انگیزترین فواید موسیقی تاثیر آن در کاهش وزن است. اگر قصد کاهش وزن دارید، هنگام غذا خوردن به موسیقی ملایم گوش و نور را کم کنید.

بر اساس یکی از تحقیقات، افراد در رستوران هایی با موسیقی ملایم، 18 درصد کمتر از افرادی غذا خوردند که به رستوران های دیگر می رفتند. اما چرا؟ محققین اضافه کردند، موسیقی و نور ملایم باعث می گردد این افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند و احتمالا آرام تر غذا بخورند. در نتیجه مطلع تر باشند که چه می خورند و به چه اندازه می خورند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

4. موسیقی ممکن است حافظه شما را تقویت کند

خیلی از دانش آموزان هنگام درس خواندن به موسیقی گوش می دهند. اما آیا این کار واقعا صحیح است؟ برخی احساس می نمایند گوش کردن به موسیقی مورد علاقه باعث بهبود حافظه آن ها می گردد، در حالی که افراد دیگر از موسیقی تنها به عنوان یک مزاحم لذت بخش استقبال می نمایند.

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن می تواند مفید باشد، اما تاثیر آن به فاکتورهای زیادی از جمله نوع موسیقی، لذتی که مستمع از موسیقی می برد و حتی سواد موسیقایی مستمع بستگی دارد.

در یک تحقیق به این نتیجه رسیدند که دانش آموزان آشنا با موسیقی، هنگام گوش دادن به موسیقی خنثی و بدون ژانر (neutral music)، در آزمون های یادگیری عملکرد بهتری نشان می دهند؛ احتمالا به این دلیل که این نوع موسیقی کمتر حواس شان را پرت می نماید و راحت تر می توانند آن را نادیده بگیرند.

از سوی دیگر دانش آموزانی که دانشی از موسیقی نداشتند، هنگام گوشی کردن به موسیقی شاد و روحیه بخش (positive music) بهتر یاد می گرفتند. احتمالا به این دلیل که این نوع موسیقی بدون تداخل داشتن با پروسه شکل گیری حافظه، احساسات مثبت بیشتری را برمی انگیزد.

در یک تحقیق دیگر، دانش و توانایی های شرکت نمایندگانی که در حال یادگیری یک زبان جدید بودند، با آواز خواندن کلمات و اصطلاحات جدید، نسبت به صرف مکالمه ساده یا ریتمیک، بهبود پیدا کرد.

بنابراین هر چند موسیقی می تواند روی حافظه تاثیر بگذارد، ولی نتیجه ممکن است در افراد مختلف با هم فرق کند. اگر حواس شما با موسیقی پرت می گردد، بهتر است در سکوت یا با پخش کردن موسیقی خنثی در پس زمینه درس بخوانید.

5. موسیقی می تواند به تحمل درد یاری کند

تحقیقات در زمینه فواید موسیقی نشان داده است که موسیقی می تواند به مدیریت درد بسیار یاری کند. یک تحقیق روی افراد دارای سندرم فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) انجام شد که در آن افرادی که برای یک ساعت و بیشتر به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در درد را تجربه کردند. فیبرومیالژیا یک سندروم درد اسکلتی-عضلانی مضمن است.

در مطالعاتی که در سال 2015 در مورد تاثیر موسیقی روی درد انجام شد، به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که قبل، حین و حتی بعد از جراحی موسیقی گوش نموده بودند، میزان درد و استرس کمتری، نسبت به کسانی که موسیقی گوش نداده بودند، احساس کردند. در حالی که فواید موسیقی در هر سه مرحله مشهود بود، محققان اضافه کردند فواید گوش کردن به موسیقی قبل از جراحی بیشتر از بقیه بوده است. این مطالعه روی 7 هزار بیمار انجام شد و طی آن نتیجه گرفتند، آن هایی که به موسیقی گوش می دهند، به داروی کمتری برای تسکین درد خود دارند.

6. موسیقی می تواند یاری کند بهتر بخوابید

بی خوابی مسئله ای جدی است که بسیاری از مردم را در گروه های سنی مختلف درگیر می نماید. در حالی که روینمودهای زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، تحقیقات نشان داده، گوش کردن به موسیقی آرامش بخش کلاسیک می تواند درمان مفید، موثر و قابل اجرایی باشد.

در تحقیقاتی که برای این موضوع روی دانشجویان انجام شد، شرکت نمایندگان به سه دسته تقسم شدند؛ دسته ای به موسیقی کلاسیک گوش دادند، دسته ای به کتاب صوتی (Audio Book) و دسته ای هم به هیچ کدام. محققین کیفیت خواب همه را مشاهده کردند و دریافتند کسانی که به موسیقی گوش داده بودند، مشخصا کیفیت خواب بهتری را نسبت به دو گروه دیگر تجربه کردند. از آن جا که موسیقی در درمان مسائل خواب موثر است، می تواند درمان ایمن و ساده ای برای درمان بی خوابی باشد.

بیشتر بخوانید: چه میزان خواب برای بدن کافی است؟ عوارض بی خوابی چیست؟

7. موسیقی می تواند انگیزه را بالا ببرد

محققان دلیل این که موسیقی ورزش کردن را راحت تر می نماید این گونه توصیف می نمایند که گوش کردن به موسیقی با ریتم تند هنگام ورزش، باعث افزایش انگیزه در افراد می گردد تا آن ها سخت تر کوشش نمایند. یک آزمایش برای آنالیز این مورد از فواید موسیقی صورت گرفته است و در آن سرعت تمپوی موسیقی که افراد حین دوچرخه سواری گوش می کردند را کم و زیاد کردند. از این تحقیق نتبجه گرفتند که بیشتر کردن سرعت موسیقی باعث افزایش عملکرد در میزان مسافتی که دوچرخه سوار طی می نماید، سرعتی که پدال می زند و قدرتی که اعمال می نماید می گردد. برعکس، پایین آوردن سرعت تمپوی موسیقی باعث کاهش عملکرد در تمام این فاکتورها شد.

شرکت نمایندگان با گوش کردن به موسیقی در حین دوچرخه سواری، نه تنها قدرت بیشتری احساس می کردند، بلکه احساس رضایت و لذت بیشتری هم داشتند. محققین توصیه می نمایند، اگر شما هم به صورت روتین ورزش می کنید، می توانید از فواید موسیقی در حین ورزش بهره ببرید و علاوه بر افزایش قدرت، تمرکز و سرعت، انگیزه ورزش کردن را نیز در خود افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: 10 روش پیدا کردن انگیزه برای ورزش صبحگاهی

8. موسیقی می تواند روحیه را بهتر کند

یکی دیگر از فواید موسیقی از نظر علمی تاثیر آن بر روحیه است؛ تحقیقات نشان داده است که موسیقی نقش پررنگی در روحیه هر فرد دارد. در یک تحقیق در مورد دلیل گوش دادن افراد به موسیقی، شرکت نمایندگان توانایی موسیقی برای یاری به کسب روحیه بهتر و خودمطلعی بیشتر را تایید کردند.

تحقیقی دیگر نشان داد کوشش مطلعانه برای بالا بردن روحیه با گوش کردن به موسیقی روحیه بخش و شاد می تواند در دو هفته تاثیر خود را نشان دهد.

9. موسیقی ممکن است علائم افسردگی را از بین ببرد

محققین فهمیده اند که موسیقی درمانی می تواند روشی ایمن و موثر برای بهبود بسیاری از اختلالات، شامل افسردگی باشد. طبق نتایج این تحقیقات موسیقی درمانی علاوه بر کاهش افسردگی و اضطراب در بیمارانی که از شرایطی مانند سکته مغزی یا زوال عقل، رنج می برند، هیچ عوارض جانبی نشان نداده است. این یعنی موسیقی درمانی یک روش بسیار ایمن و کم خطر است.

همچنین محققین اعلام کردند، در حالی که گوش کردن به موسیقی می تواند در روحیه بسیار موثر باشد، نوع موسیقی بسیار مهم است. این تحقیقات نشان می دهد موسیقی کلاسیک و موسیقی مخصوص مدیتیشن، بهترین نتیجه را در بهبود روحیه افراد دارند؛ درحالی که موسیقی Heavy Metal و Techno ناموثر یا حتی مضرند.

10. موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را تقویت کند

از دیگر فواید روانی گوش کردن به موسیقی تقویت عملکرد است. محققین به این نکته پی بردند که اضافه کردن موسیقی قوی و ریتمیک مثل موسیقی هایی با ریتم تند به پیاده روی و دویدن، می تواند افراد را به وجد بیاورد. دونده ها با گوش کردن به موسیقی نه تنها سریعتر می دوند، بلکه احساس انگیزه برای دویدن و استقامت بیشتری هم پیدا می نمایند.

دکتر Karageorghis در مجله Wall Street می گوید: موسیقی می تواند مانند یک داروی محرک یا آرام بخش، میزان برانگیختگی احساسی و روانی را تغییر دهد. گوش کردن به موسیقی در حال ورزش کردن، ادراک فرد از فشار وارد شده از ورزش را کم می نماید و در نتیجه او سخت تر ورزش می نماید و به خودش بیشتر سخت می گیرد. علت موضوع هم این است که توجه شما از ورزش به سمت موسیقی راهنمایی می گردد و شما کمتر متوجه علائم سختی و فشار ورزش، مثل نفس نفس زدن، عرق کردن و درد عضلات می شوید.

بیشتر بخوانید: تا به حال موسیقی باعث مور مور شدن بدن شما شده؟

منبع: Very Well Mind

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2162

به "10 فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید