10 واحه برای دیدن

به گزارش شیوا مارکت، احساس خستگی و ذوب شدن زیر آفتاب سوزان تابستان را دارید؟ آیا به دنبال مکانی آرام و سرسبز برای تجدید قوا و فرار از گرمای طاقت فرسا هستید؟ خب، واحه‌ها همان چیزی هستند که به دنبالش می‌گردید! این تکه‌های کوچک از بهشت در دل کویرهای خشک، با نخل‌های سر به فلک کشیده، آبشارهای خروشان و حوضچه‌های زلال، پناهگاهی ایده‌آل برای خنک شدن و لذت بردن از طبیعت بکر هستند.

در این مقاله، با 10 واحه خیره کننده در ایران و سراسر جهان آشنا می‌شویم که می‌توانند خاطرات به یاد ماندنی برای شما رقم بزنند.

10 واحه برای دیدن

احساس کنید نسیم خنک روی پوستتان می‌وزد، در حالی که زیر سایه نخل‌های سر به فلک کشیده در کنار آب‌های زلال یک چشمه طبیعی آرام می‌گیرید. این تصویری است که بسیاری از ما با کلمه «واحه» تداعی می‌کنیم. این تکه‌های کوچک بهشت که در دل بیابان‌های خشک و سوزان پدیدار می‌شوند، قرن‌هاست که مسافران را به خود جذب می‌کنند و مکانی برای استراحت و تجدید قوا در مسیرهای طولانی بوده‌اند.

اما فراتر از یک استراحتگاه صرف، واحه‌ها اکوسیستم‌های منحصربه‌فردی هستند که در آن‌ها طبیعت با عزم راسخ خود برای بقا، جلوه‌ای تماشایی خلق کرده است. آن‌ها اغلب دارای چشمه‌های آب گرم، دریاچه‌های زیبا، پوشش گیاهی سرسبز و حیات وحش جالبی هستند.

اگر شما هم به دنبال فرار از هیاهوی شهر و غرق شدن در آرامش و زیبایی طبیعت هستید، با ما همراه باشید تا 10 واحه خیره کننده در سراسر جهان را به شما معرفی کنیم که بی‌شک ارزش افزودن به لیست سفرهایتان را دارند.

واحه لیوا، امارات متحده عربی

لیوا واحه‌ای وسیع در دل صحرای عربستان است که با تپه‌های ماسه‌ای طلایی رنگ، نخلستان‌های سرسبز و آسمان پرستاره، تصویری رویایی را به نمایش می‌گذارد. در این واحه می‌توانید با اقامت در کمپ‌های لوکس و سنتی، سافاری مهیج با خودروهای مخصوص بیابان‌گردی را تجربه کنید. همچنین، تماشای غروب آفتاب در میان تپه‌های ماسه‌ای و شنا در آبشار مصنوعی مبرز، لحظات فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. 

واحه جغتای، خراسان جنوبی

واحه جغتای در نزدیکی شهرستان قائن، نگینی درخشان در شرق ایران است. این واحه‌ی تاریخی با قدمتی چند هزار ساله، با داشتن قنات‌های قدیمی، مزارع سرسبز و نخلستان‌های زیبا، تصویری رویایی از همزیستی انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارد. آرامگاه میرغنی که از عارفان بنام قرن ششم هجری بوده است، در این منطقه قرار دارد و باعث رونق گردشگری مذهبی این منطقه شده است.

واحه هوبره، کرمان

در دل کویر لوت، واحه‌ی هوبره مانند جزیره‌ای سرسبز خودنمایی می‌کند. این واحه با داشتن تالاب‌های زیبا، پوشش گیاهی منحصر به فرد و گونه‌های جانوری کمیاب، بهشتی برای دوست‌داران طبیعت است. تماشای پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر گردشگری خواهد بود.

واحه الداخله ، مصر

واحه الداخله در قلب صحرای بزرگ غرب مصر قرار دارد. این واحه تاریخی با داشتن چشمه‌های آب گرم طبیعی، مزارع سرسبز و بقایای معابد و اهرام باستانی، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت‌گردی است. در واحه واحه می‌توانید از حمام کردن در چشمه‌های آب گرم لذت ببرید، از تپه‌های ماسه‌ای بالا بروید و با فرهنگ غنی مردم این منطقه آشنا شوید.

واحه هوضه، الجزایر

واحه هوضه در جنوب شرقی الجزایر، به خاطر مناظر خیره‌کننده و فرهنگ منحصر به فردش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این واحه با داشتن صخره‌های سنگی عظیم، نخلستان‌های پهناور و خانه‌های سنتی ساخته شده از خشت خام، تصویری از گذشته‌های دور را به نمایش می‌گذارد. در هوضه می‌توانید از تماشای نقاشی‌های دیواری با قدمت هزار ساله بر روی صخره‌ها لذت ببرید، در رودخانه زاب شنا کنید و از طعم غذاهای محلی خوشمزه مانند “تاژین” (خوراکی که با گوشت و سبزیجات پخته می‌شود) لذت ببرید.

واحه مری، ایران

احتمالا با شنیدن نام مری، به یاد استان ساحلی در جنوب ایران می‌افتید. اما جالب است بدانید که در استان خراسان جنوبی نیز منطقه‌ای به نام مری وجود دارد که به خاطر داشتن واحه‌ای سرسبز و زیبا شهرت دارد. این واحه با داشتن باغ‌های انار و انجیر، قنات‌های قدیمی و نخلستان‌های باصفا، مکانی دنج و آرامش بخش برای گذراندن تعطیلات به شمار می‌رود. در مری می‌توانید از گشت و گذار در میان نخلستان‌ها، بازدید از آبشار کلاته مرز و چشیدن طعم لذیذ انارهای محلی لذت ببرید.

واحه یزد، ایران

اگر به دنبال واحه‌ای تاریخی و فرهنگی در دل کویر ایران هستید، یزد مقصد ایده‌آلی برای شماست. این شهر تاریخی با داشتن بادگیرهای زیبا، قنات‌های قدیمی و خانه‌های خشتی، تصویری از معماری سنتی ایرانی را به نمایش می‌گذارد. در یزد علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی، می‌توانید با قدم زدن در کوچه‌های خشتی و باریک، حس و حال زندگی سنتی را تجربه کنید. همچنین، چشیدن طعم شیرینی‌های خوشمزه یزدی مانند “قطاب” و “باقلوای یزدی” را فراموش نکنید.

واحه بافق، ایران

در استان یزد، علاوه بر شهر یزد، منطقه‌ای به نام بافق نیز وجود دارد که به خاطر داشتن واحه‌ای سرسبز و تاریخی شناخته می‌شود. این واحه با داشتن نخلستان‌های زیبا، آبشار باصفا و بافت تاریخی، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ است. در بافق می‌توانید از تماشای قلعه تاریخی “بافت” و آبشار “دره چنار” لذت ببرید

واحه مریوان، کردستان

در غرب ایران و در کنار مرز مشترک با عراق، واحه‌ی مریوان با دریاچه زلال زریوار، چشم هر گردشگری را خیره می‌کند. این منطقه با داشتن تالاب‌های زیبا، رودخانه‌های خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده را به نمایش می‌گذارد. قایق‌سواری روی دریاچه زریوار و لذت بردن از مناظر خیره‌کننده‌ی اطراف، از تفریحات محبوب گردشگران در این منطقه است.

واحه‌ی فیوم، مصر

فیوم واحه‌ای در نزدیکی قاهره است که با داشتن آثار تاریخی فراوان مانند اهرام سنگی کوچک و دره‌های باستانی، گنجینه‌ای برای علاقه‌مندان به تاریخ به شمار می‌رود. دریاچه قارون با نیزارهای انبوه و پرندگان مهاجر، جلوه‌ای دیگر از زیبایی‌های این واحه است.

واحه‌ی واحه، لیبی

نام این واحه، خود گویای همه چیز است! واحه‌ی واحه مجموعه‌ای از واحه‌های کوچک‌تر است که در جنوب غربی لیبی قرار دارند. این منطقه با داشتن چشمه‌های آب گرم، تپه‌های ماسه‌ای طلایی و نخلستان‌های سرسبز، تصویری جادویی از تضاد میان آتش و آب را به نمایش می‌گذارد.

واحه هوآکاچینا، پرو

احتمالا با شنیدن نام پرو، به فکر بیابان‌های خشک و بی‌آب و علف می‌افتید. اما در دل این بیابان‌ها، واحه‌ای به نام هوآکاچینا وجود دارد که با تپه‌های ماسه‌ای عظیم احاطه شده است. این واحه با داشتن یک دریاچه کوچک در مرکز خود، به واحه واحه شباهت دارد. در هوآکاچینا می‌توانید از تفریحاتی مانند ساندبورد سواری روی تپه‌های شنی، قایق سواری روی دریاچه و تماشای غروب‌های خیره‌کننده بیابان لذت ببرید.

واحه دَخل، تونس

در جنوب شرقی تونس، واحه‌ای به نام دَخل وجود دارد که به خاطر داشتن بیش از 250 هزار اصله درخت نخل، به عنوان بزرگترین واحه نخل در جهان شناخته می‌شود. دَخل مجموعه‌ای از روستاهای سنتی با معماری کاهگلی است که تصویری منحصر به فرد از زندگی در واحه را به نمایش می‌گذارد. در این واحه می‌توانید از بازارهای سنتی دیدن کنید، با زندگی روزمره مردم آشنا شوید و از طعم غذاهای محلی لذت ببرید.

واحه تاکلیماکان، چین

صحرای تاکلیماکان یکی از وسیع‌ترین بیابان‌های دنیا است. اما در دل این بیابان سوزان، واحه‌ای به همین نام وجود دارد که با داشتن دریاچه‌های متعدد و پوشش گیاهی متنوع، جواهر کمیابی به شمار می‌رود. واحه تاکلیماکان به خاطر داشتن رودخانه‌های زیرزمینی که آب را به سطح زمین می‌رسانند، توانسته است در این محیط خشن دوام بیاورد. در این واحه می‌توانید از دریاچه‌های زیبا و پوشش گیاهی خاص آن بازدید کنید و با گونه‌های مختلفی از پرندگان و حیوانات بیابانی آشنا شوید.

سخن پایانی

احساس خستگی و ذوب شدن زیر نور بی‌امان خورشید را دارید؟ آیا رویای شنا در آب‌های زلال و خنک در میان انبوهی از نخل‌های سر به فلک کشیده را در سر می‌پرورانید؟ پس وقت آن رسیده است که چمدان‌های خود را ببندید و راهی واحه‌های شگفت‌انگیز شوید. این تکه‌های بهشتی در دل بیابان‌های خشک، پناهگاه‌هایی سرسبز هستند که با طراوت و زیبایی‌شان، خستگی را از تن هر مسافری به در می‌کنند.

انتشار: 27 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1403 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 53

به "10 واحه برای دیدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 واحه برای دیدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید