15 نکته کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی

به گزارش شیوا مارکت، دید مثبت به زندگی شور و شوق و قدرتی قابل توجه در انسان ایجاد می نماید. ثابت شده است که تفکر مثبت، بر سلامت روحی، احساسی و جسمی تأثیر بسیاری دارد. همچنین شیوه زندگی را تغییر می دهد و مانع از افسردگی می گردد. مثبت اندیشی با بهبود قدرت ذهنی، باعث توانایی مدیریت بهتر شرایط سخت زندگی می گردد. اگر شما هم تمایل دارید که دید مثبتی به زندگی داشته باشید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

15 نکته کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی

مزایا دید مثبت به زندگی چیست؟

مزایای مثبت بودن به همینجا ختم نمی گردد. مثبت اندیشی و مثبت بودن یک ویژگی مسری است. در واقع انرژی مثبت شما می تواند در دیگران نیز تأثیر بگذارد و حال و هوای آن ها را به سمت مثبت اندیشیدن ببرد.

دید مثبت در محیط کار نیز موجب ارتباطی بهتر با مدیر، دوستان، همکاران و مشتریان می گردد. همچنین رویارویی با شرایط سخت کاری را ساده تر جلوه می دهد. در نتیجه باعث پیشرفت کاری خواهد شد. در محیط خانواده نیز، مثبت بودن موجب بهبود روابط خانوادگی می گردد و روابط را با اعضای خانواده تقویت کند. بنابراین نگاه مثبت به زندگی و مثبت اندیشی، موجب تحکیم بنیان خانواده می گردد و زندگی را شادتر و لذت بخش تر می نماید.

تاثیر نگاه مثبت در مثبت اندیشی

چگونه دید مثبت به زندگی داشته باشیم؟

حال که می دانیم دید مثبت چه نتایجی در زندگی دارد، راهکارهایی برای ایجاد این حس زیبا را معرفی می کنیم.

1. پذیرش احساسات منفی

مثبت بودن به معنای نادیده دریافت احساسات منفی نیست. احساسات منفی مانند خشم و غم را بپذیرید و به آن ها توجه داشته باشید. این به معنای پذیرش و نزدیک شدن به مسائل به قصد حل آن هاست. در واقع با نگاهی مثبت می توانید راهکاری برای مسائل خود بیابید و به این ترتیب به جای اتلاف انرژی برای غصه خوردن، در جهت برطرف آن ها انرژی صرف کنید.

2. رها کردن مسائل

گاهی اوقات بعضی مسائل هیچ راهکاری ندارند و فقط موجب آزار هستند. این همان زمانی است که باید قدرت رها کردن آن ها را داشته باشید و بپذیرید که بعضی از مسائل عملاً قابل حل نیستند. با رها کردن این مسائل و پرداختن به جنبه های مثبت زندگی، احساس شادی را به خود بازمی گردانید. یاد بگیرید که برای مسائل غیرقابل حل، انرژی خود را تلف نکنید.

3. انجام کارهای کوچک مثبت

دید مثبت به زندگی چیزی نیست که یک شبه حاصل گردد. باید یاد بگیرید دائما کارهای کوچک مثبت را در زندگی خود تبدیل به یک عادت همیشگی کنید. در این صورت می توانید مثبت اندیشی خود را تقویت کنید و همواره نگاهی مثبت به زندگی، مسائل و البته اتفاقات خوب داشته باشید.

خودتان و عملکردتان را تایید کنید، حتی می توانید از خودتان قدردانی کنید. به علاوه قدردانی کردن از اطرافیان نیز انرژی مثبت بسیاری را به زندگی شما و اطرافیان وارد می نماید.

4. توجه به هنر

هنر در خالص ترین حالت، بیان احساسات است. هنر حس بسیار مثبتی را به وجود می آورد، بنابراین یک فعالیت هنری را انتخاب کنید و روزانه انجام دهید. به یاد داشته باشید که این هنر به هیچ وجه نباید در مقایسه با دیگران یا برای دیگران انجام گردد. این هنر مال شما و برای ابراز و خلق احساسات شما است.

5. ورزش منظم

تحقیقان نشان داده اند افرادی که 45 دقیقه در روز ورزش می نمایند، معمولا زندگی شادتری دارند. زیرا ورزش اثر قابل توجهی در تعادل فعالیت های شیمیایی مغز انسان دارد. همچنین ورزش منظم سطح انرژی بدن را برای مبارزه با خستگی ناشی از احساسات منفی، بهبود می بخشد.

تاثیر ورزش در مثبت اندیشی

6. زمانی برای من

تفاوت بسیاری میان اجتماعی بودن و مثبت بودن وجود دارد. در واقع مثبت بودن به این معنی نیست که تمام زمان خود را صرف اجتماعی بودن کنیم. بلکه باید زمانی مختص خود نیز داشته باشیم تا لذت می برید را انجام دهید. تنها زمانی که می توانید عمیقاً خودتان باشید و رها شوید، همین زمان است.

7. یادگیری چیزهای جدید

روانشناسان بر این باورند که یادگیری مطلبی جدید، سازوکار شیمیایی مغز را تغییر و بهبود می بخشد. مثبت اندیش بودن نیازمند ذهنی سالم است و یادگیری چیزهای جدید، ذهن را قوی، سالم و سرزنده می نماید. در واقع به چالش کشیدن مغز برای انجام کارهایی که خارج از منطقه آسودگی ماست، موجب تقویت قدرت مغز و ایجاد احساس شادی و سرزندگی در ما می گردد.

8. کوشش کردن و تسلیم نشدن

یکی از اصلی ترین ارکان مثبت بودن و مثبت اندیشی، بهره وری است. بنابراین قبل از اینکه در مقابل مسائل تسلیم شوید و پا پس بکشید، تمام کوشش خود را بکنید. ظاهر سخت کار نباید شما را بترساند و باعث فرارتان گردد. به یاد داشته باشید که کوشش کافی برای برطرف چالش های زندگی، اعتماد به نفس شما را تقویت می نماید. اعتماد به نفس بالا انرژی مثبت را در زندگی جاری خواهد نمود.

9. یادگیری از گذشته و سپس رها کردن آن

بیشتر افکار منفی از تجارب گذشته به دست می آیند. اغلب ما به اشتباهات گذشته خود وفاداریم و آن ها فراموش نمی کنیم. همین اشتباهات، ما را از کسب تجارب جدید بازمی دارند. ترس از اشتباهی دوباره، فرصت انجام کارهای جدید و کسب احساسات و انرژی مثبت جدید را می گیرد. تنها کاری که باید در ارتباط با شکست های گذشته انجام دهیم، درس دریافت از آن هاست. برای این کار با دید مثبت به زندگی نگاه کنید، رویکرد و نوع نگاه خود را تغییر دهید، تجربیات خوب و بد خود را بنویسید، راهکار هایی برای شکست ها پیدا کنید و غیرقابل حل ها را رها کنید.

10. درک اطرافیان و قدردانی از آن ها

از اطرافیان تان برای بودن و عشقی که به شما دارند، قدردانی کنید. اگر مسئله ای در زندگی دارند، در برطرف آن یاری شان کنید. این کارها باعث می شوند او توجه شما را درک کند و احساس کند که دیده می گردد. قدردانی خود را به زبان بیاورید. اجازه دهید قدردانی شما را بشنوند. نگه داشتن این حرف ها نزد خود، به هیچ دردی نمی خورد. حتی می توانید هرازگاهی یادداشتی که بیانگر علاقه و قدردانی باشد برای عزیزان خود بنویسید. این کار به آن ها می فهماند که شما به چنین چیزهای کوچک اما باارزشی هم اهمیت می دهید. کارهای کوچک این چنینی، موجب ایجاد احساسی مثبت در زندگی می گردد.

11. زندگی جنسی سالم

تحقیقات ثابت نموده است که رابطه جنسی منظم و مبنی بر رضایت طرفین، باعث شادتر شدن زندگی خواهد شد. رابطه جنسی موجب آزاد شدن دوپامین در بدن انسان می گردد. همان ماده شیمیایی که مستقیماً با شادی در ارتباط است. رابطه با معشوق، استرس های جسمی و ذهنی را کاهش می دهد. این استرس ها که دلیل اصلی احساسات منفی هستند، با داشتن یک زندگی زناشویی آرام، تسکین می یابند.

12. به اشتراک گذاری

مهم ترین جنبه مثبت بودن، مسری بودن آن است. به عبارت دیگر داشتن دید مثبت به زندگی به هیچ وجه انحصاری نیست. این هم افزایی را می توان در محل کار، جامعه، خانواده و… مشاهده کرد. زمانی که شما انرژی مثبت خود را با دیگران به اشتراک می گذارید، در واقع آن ها این انرژی مثبت را در رفتار و گفتار شما می بینند. ناخودآگاه نوع نگاه شان به زندگی تغییر می نماید و سرشار از احساس خوب می شوند. پس سعی کنید وقت، دارایی و انرژی خود را با خانواده و عزیزان به اشتراک بگذارید. با اطرافیان ارتباطی مثبت برقرار کنید تا دید مثبت به زندگی آنها نیز راه پیدا کند.

مثبت اندیشی با به اشتراک گذاشتن احساسات مثبت

13. پیش قدم شوید

هیچ چیز مفید و مثبتی در منفعل بودن وجود ندارد. برای دنبال کردن آرزوها و منافع خود پیش قدم شوید و کوشش کنید. برای انجام کارهایی که می دانید یا احتمال می دهید از عهده آنها برمی آیید، اقدام کنید و کنترل اعمال خود را به دست بگیرید. اگر در محیط کار پروژه ای وجود دارد که شما می توانید از پس آن برآیید، آن را به عهده بگیرید. اگر می خواهید مهارتی جدید یاد بگیرید، برای آموختن آن پیش قدم شوید و راهی برای آن پیدا کنید. پیش قدم شدن برای انجام کارها اعتماد به نفس را بهبود می بخشد و نگرش مثبت به وجود می آورد.

14. انجام کارهای ساده و سالم

عادت های زندگی شما نقش مهمی در نوع نگاه تان دارد. ترکیب عادات خوب و سالم، باعث می گردد نگرشی مثبت تری داشته باشید. عاداتی مانند مدیتیشن، یوگا، تای چای، کتاب خواندن، خواب کافی و به موقع، رژیم غذایی سالم و به موقع و… همان عادات کوچک اما روتین زندگی هستند که در صورت رعایت کردن آنها، نگرش شما را به سمت نگرشی مثبت سوق خواهند داد.

15. زمانی برای تفریح

دید مثبت به زندگی فقط با ثروت ایجاد نمی گردد. کار مداوم و ثروت اندوزی حتی می تواند احساسات منفی بسیاری در شما به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است زمانی را برای استراحت و تفریح اختصاص دهید. تنها در این حالت است که مغز می تواند خستگی ناشی از کار را برطرف کند. کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، بازدید از یک گالری هنری، ورزش، مسافرت و… می توانند تفریحات خوبی به شمار آیند. بسیاری از تفریحات نیز هستند که نیازی به پول ندارند. تفریحاتی مانند ورزش، پیاده روی، رفتن به پیک نیک و… . در هر صورت بهتر است هر روز برای تفریحات خود وقت بگذارید.

موانع ایجاد نگرش مثبت

هنگام ایجاد نگرش مثبت در زندگی، باید مواظب عوامل مخرب باشید. بنابراین توصیه می کنیم از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • صرف زمان بیش از حد برای تماشای برنامه های تلویزیون
  • صرف زمان بیش از مقدار لزوم برای تفریحات
  • غرق شدن در افکار و احساسات منفی به جای کوشش برای حل آن ها
  • انداختن ناکامی های خود به عهده دیگران و دائما به دنبال مقصر گشتن

سخن پایانی

ایجاد دید مثبت به زندگی فرآیندی طولانی و نسبتا سخت است. بنابراین اگر به نتیجه ای نرسیدید یا اشتباهی مرتکب شدید، دلسرد نشوید و به کوشش خود ادامه دهید. ادامه دادن، صبر و شکیبایی در این جهت بسیار مهم است. یک روش بسیار عالی برای تست اینکه آیا شما اصلا قادر به مثبت نگری هستید یا خیر، تمرین آن به مدت 30 دقیقه است. اگر شما بتوانید نیم ساعت این کار را انجام دهید، پس حتما می توانید در طولانی مدت هم تکرار کنید.

البته ممکن است نگرش منفی یا عدم توانایی در ایجاد نگرش مثبت، نشانه ای از وجود بعضی مسائل روانی باشد. شرایطی مانند اضطراب و افسردگی که اجازه شکل گیری نگاه مثبت را نخواهند داد. پس در ابتدا باید این مسائل درمان شوند. اگر احساس می کنید که چنین مسائلی شما را از نگاه مثبت به زندگی بازمی دارند، به روانشناس مراجعه کنید. همچنین می توانید تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23115

به "15 نکته کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نکته کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید