AMD از کارت گرافیک های سری RX 7000 رونمایی کرد

به گزارش شیوا مارکت، بالاخره پس از مدت ها انتظار، شرکت AMD از کارت گرافیک های سری RX 7000 به نام های RX 7900 XTX و RX 7900 XT رونمایی کرد که از معماری نو RDNA 3 بهره می برند. این یعنی پردازنده های گرافیکی این کارت ها مبتنی بر طراحی چیپلت هستند و از این نظر مشابه پردازنده های رایزن محسوب می شوند.

AMD از کارت گرافیک های سری RX 7000 رونمایی کرد

هر دو کارت قرار است در تاریخ 22 آذر با قیمت 999 و 899 دلار به دست کاربران برسند. برای مقایسه باید بگوییم که انویدیا برای RTX 4080 قیمت 1199 دلار را معین نموده و مدل 4090 با قیمت هنگفت 1599 دلار راهی بازار شده است. RX 7900 XTX مدل پرچم دار این خانواده AMD به شمار میرود که بر اساس ادعای این شرکت، در زمینه اجرای بازی های 4K نسبت به RX 6950 XT می تواند تا 1.7 برابر سرعت بیشتری ارائه کند. در این کارت 96 واحد پردازشی با سرعت 2.3 گیگاهرتز و 24 گیگابایت حافظه GDDR6 تعبیه شده است. مصرف این کارت به 350 وات می رسد و این در حالی است که RTX 4090 تا 450 وات انرژی مصرف می نماید. این یعنی از نظر عملکرد به ازای وات، کارت گرافیک AMD بهتر از گرافیک انویدیا ظاهر شده است.

RX 7900 XT طبیعتا ضعیف تر است و از 84 واحد گرافیکی با سرعت 2 گیگاهرتز به همراه 20 گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می نماید. بعلاوه توان مصرفی آن به 300 وات می رسد. AMD اعلام نموده علت انتخاب GDDR6 به جای GDDR6X عمدتا به مصرف انرژی کمتر برمی گردد. برای تامین انرژی این کارت ها نیازی به استفاده از کابل های مخصوص ندارید و برای هر دو باید از دو کانکتور معمولی 8 پین بهره ببرید. لازم به ذکر است کاربران برای بهره گیری از کارت RTX 4090 انویدیا باید از کانکتور مخصوص 12VHPWR استفاده نمایند.

در زمینه معماری RDNA 3 هم اعداد هیجان انگیزی مطرح شده است. به عنوان مثال می توانیم به وعده بهبود 54 درصدی عملکرد به ازای وات در مقایسه با معماری RDNA 2 اشاره کنیم. در رزولوشن 4K، AMD می گوید کارت گرافیک 7900 XTX در صورت فعال سازی فناوری رهگیری پرتو و قابلیت FSR می تواند 62 فریم در ثانیه را برای کاربران ارائه کند. این یعنی در این زمینه نسبت به RTX 4090 حرف کمتری برای گفتن دارد و عمدتا رقیبی برای RTX 4080 محسوب می گردد.

در رزولوشن 4K برای بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 با حدود 306 فریم در ثانیه روبرو می شویم که البته این عدد در صورت فعال سازی مشخصه FSR به دست می آید. عملکرد این فناوری مشابه قابلیت DLSS کارت گرافیک های انویدیا است که به زبان ساده بازی در رزولوشن پایین تر اجرا می گردد و سپس با یاری هوش مصنوعی رزولوشن بازی ها افزایش پیدا می نماید. AMD وعده داده که برای این کارت گرافیک های تازه نسل تازه FSR را سال آینده معرفی خواهد نمود که عملکرد آن را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

هر دو کارت گرافیک تازه AMD مجهز به پورت DisplayPort 2.1 هستند که نسبت به DisplayPort 1.4 قرار گرفته در گرافیک های تازه انویدیا می تواند رفرش ریت بالاتری برای محتواهای 4K و 8K ارائه کند. بعلاوه مانند انویدیا، AMD هم تصمیم گرفته قابلیت دیکود و انکود همزمان برای AV1 را امکان پذیر کند که این قابلیت احتمالا مورد توجه استریمرها قرار می گیرد.

بر اساس اعلام AMD، این شرکت برای اولین بار به ساخت تراشه گرافیکی مبتنی بر طراحی چیپلت روی آورده است. در این نوع طراحی به جای یک تراشه یکپارچه، چندین بخش مختلف روی یک بستر مشترک قرار می گیرند. همین فناوری به AMD اجازه داده که مثلا برای واحد محاسباتی گرافیکی از فناوری ساخت 5 نانومتری استفاده کند و برای واحد کش حافظه از لیتوگرافی 6 نانومتری بهره ببرد. AMD قبلا برای پردازنده های رایزن از این طراحی استفاده نموده و شرکت هایی مانند اینتل، سامسونگ، ARM و کوالکام هم مشغول آنالیز این رویکرد برای تراشه های خود هستند. AMD اعلام نموده که در همان ابتدا، معماری تازه این تراشه ها مشکل خاصی برای توسعه دهندگان به وجود نمی آورند ولی با بهبود نرم افزار و درایورها، عملکرد آن ها بهتر هم خواهد شد.

AMD بعلاوه از یک قابلیت نرم افزاری به نام Hypr-RX هم رونمایی نموده که صرفا با یک کلیک می تواند برترین تنظیمات مربوط به فناوری هایی مانند FSR را اعمال کند. این یعنی کاربران برای دستیابی به برترین فریم ریت لازم نیست به طور دستی ویژگی های مختلفی را دستکاری نمایند.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29983

به "AMD از کارت گرافیک های سری RX 7000 رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AMD از کارت گرافیک های سری RX 7000 رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید