آخرین شرایط تردد در مرزهای خراسان رضوی

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/خراسان رضوی نائب رئیس انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 98، مرزهای زمینی ما با ترکمنستان توسط دولت این کشور بسته شد و از آن موقع تا به امروز تردد جاده ای وجود ندارد.

آخرین شرایط تردد در مرزهای خراسان رضوی

محمود امتی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد شرایط مرزهای استان و تردد در آن اظهار کرد: در کل کشور مرزهای زیادی با کشورهای همسایه داریم که احوالات آن متغیر و متفاوت است اما اگر به استان خودمان نگاه کنیم، چهار مرز وجود دارد که سه مرز سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان است.

وی افزود: در 30، 40 روز اخیر تنها بخش ریلی فعال شده و برخی ترددها به ترکمنستان انجام می شود. بنابراین بسیاری از محموله های صادراتی و ترانزیتی ما در آنجا متوقف شده و حتی برخی از این محموله های ترانزیتی همچنان در بندرعباس متوقف مانده است. به همین دلیل صادرکنندگان ما در زمینه ارسال کالا به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه متضرر شدند.

امتی بیان نمود: مرز دوغارون با کشور افغانستان نیز مرز دیگر استان ماست که مرز اصلی استان و دروازه ورودی به کشور افغانستان است. خوشبختانه در این ایام این مرز بسته نشد و تردد در آن وجود داشت که همچنان نیز ادامه دارد اما مشکل عمده در مرز دوغارون، توقف کامیون ها پشت مرز است که گاه حدود 2000 تا 2500 دستگاه کامیون در مرز متوقف می شود. بخشی از این مشکل به کشور ما و بخشی به کشور افغانستان و عدم پذیرش این کشور برای ورود کامیون بازمی شود. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم این مساله را به خوبی تدبیر و مدیریت کنیم.

توقف حدود 9 روزه کامیون ها پشت مرز افغانستان

نائب رئیس انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط فعلی و بعد از عید قربان، حدود 8، 9 روز کامیون ها پشت مرزها متوقف شدند که این توقف ها نارضایتی تجار، شرکت های حمل و نقل، راننده ها و بازرگانان ایرانی و افغانستانی را در پی داشته، هزینه های حمل را افزایش داده و کرایه های حمل در برخی راستاها تا 100 یا 150 درصد و همچنین هزینه بهای تمام شده کالاهای ترانزیتی و صادراتی به افغانستان افزایش داده است. اگر برای این موضوع فکری نکنیم، هدف ما برای افزایش تراز تجاری با افغانستان محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های دولتمردان ما افزایش روابط تجاری با کشورهای همسایه است و از این طریق می توان مقداری از مسائل و عواقب تحریم ها را خنثی کرد، مطرح نمود: مقدمه و پیش احتیاج این کار روان سازی مرزهاست. زمانی که مرزهای ما با تمام کشورهای همسایه روان و توقف ها کم باشد و مسائل برطرف شود، بهای کالای ترانزیتی و صادراتی تمام شده برای کشورهای همسایه ارزان تر تمام خواهد شد؛ محوله های تجاری سریع تر و ارزان تر به دست آن ها خواهد رسید و در کنار آن موقع کمتری صرف ارسال محموله ها می شود.

گره های ترافیکی و توقف در گمرک دوغارون موجب خسارت حمل و نقل بین المللی شده است

امتی گفت: در برخی مرزها مسائل ما کمتر است اما متاسفانه در اغلب مرزها مشکل داریم. یکی از کشورهایی که می توانیم تراز تجاری خود را با آن افزاش دهیم، افغانستان است که دروازه این کشور نیز مرز دوغارون است اما متاسفانه یکی از دلایل عمده ای که نارضایتی تجار، صادرکنندگان، شرکت های حمل و رانندگان را در پی داشته، گره های ترافیکی، شلوغی، ترافیک و توقف مرزی در گمرک دوغارون است که باعث شده خسارت و آسیب های زیادی به بدنه حمل و نقل بین المللی وارد و موجب توقف سرمایه ملی شود.

نائب رئیس انجمن حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی افزود: در روزهای اخیر 2000 کامیون توقف داشته که هر کدام از آن ها یک تا 4 میلیارد ارزش دارد. این مساله از یک سو توقف سرمایه ملی و از سوی دیگر توقف تجار ایرانی و افغانستانی است که 7، 8 روز در مرز متوقف می مانند. می توانیم با مدیریت، برنامه ریزی، تدبیر، هماهنگی و برطرف موانع این مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه عبور و مرور از برخی مرزها به دلیل شیوع پدیده کرونا در اواخر سال 98 و ابتدای سال 99 با سال قبل قابل قیاس نیست، توضیح داد: برخی مرزها به طور کامل بسته بوده و تا الان نیز بسته است و برخی نیز مانند مرز میرجاوه تا خرداد ماه بسته بود. برخی مرزها نیز باز و سپس بسته شد؛ برخی دیگر هم مانند مرزهای عراق و ترکیه گاه بسته بود و برخی زمان ها نیز باز می شد یا تردد در آن محدود بود.

افزایش خروج محموله های صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون در دوران کرونا

امتی اعلام کرد: ما در مرز دوغارون افزایش خروج کالا را داشتیم. علت این موضوع این بود که برخی کالاهای ترانزیتی از کشور پاکستان به راستا ایران منتقل شد. همچنین برخی محموله های صادراتی ما برای کشور افغانستان به صرفه تر بود. همچنین برخی محموله ها که از مرز نیمروز خارج می شد، به دلیل مسائل این مرز، به مرز دوغارون انتقال داده شد که همه این موارد موجب افزایش خروج محموله های صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون شده است.

طفره: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22414

به "آخرین شرایط تردد در مرزهای خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط تردد در مرزهای خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید