سینما ها عید فطر باز می شوند؟

به گزارش شیوا مارکت، نه تنها ایران که تمام سالن های سینمای جهان در موقعیت سختی قرار گرفته اند و هیچ فیلمی اکران نمی کنند. از عربستان و امارات متحده عربی و دیگر کشور های خاورمیانه گرفته تا سراسر اروپا و امریکا برای جلوگیری از گسترش کرونا سالن های سینما را بسته اند.

سینما ها عید فطر باز می شوند؟

تینا جلالی| از شرایط بغرنج و نگران کننده سینما ها همین بس که بگوییم 60 روزی می گردد که کرکره سالن های نمایش فیلم در سراسر کشور پایین کشیده شده و به طور دقیق دو ماه است که هیچ فیلمی رنگ پرده عریض سینما ها را به خود ندیده است.

بعد از مشکلاتی که ویروس کرونا در سراسر ایران به پا کرد، سینما ها از این مصیبت در امان نماندند و صاحبان سالن ها هم برای نجات جان خودشان و هم به خاطر احترامی که برای سلامت تماشاگران خود قائل بودند در سینما ها را بستند و بازگشایی آن را به اطلاع ثانونی موکول کردند.

نه تنها ایران که تمام سالن های سینمای دنیا در موقعیت سختی قرار گرفته اند و هیچ فیلمی اکران نمی کنند. از عربستان و امارات متحده عربی و دیگر کشور های خاورمیانه گرفته تا سراسر اروپا و امریکا برای جلوگیری از گسترش کرونا سالن های سینما را بسته اند.

حالا بعد از دو ماه و همزمان با آغاز به کار مشاغل کم خطر و رعایت فاصله اجتماعی، خبر هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه مسوولان سینما تصمیم هایی برای بازگشایی سینما ها دارند.

محمدمهدی طباطبایی نژاد، معاون شورای نظارت و ارزشیابی و رییس شورای عالی اکران در همین زمینه خبر از بازگشایی سینما ها در عید فطر داده و گفته اگر شرایط فعالیت سینما ها مناسب اعلام گردد، اداره کل عرضه و نمایش سازمان سینمایی، مقرراتی را بر اساس برنامه وزارت ارشاد تنظیم می کند که ممکن است با فاصله گذاری و مراقبت های بهداشتی سالن های سینما منعی برای بازگشایی و ادامه فعالیت نداشته باشند.

نه تنها در ایران که سینما های امریکا هم به دنبال صدور دستور بازگشایی 3 مرحله ای کسب وکار ها در این کشور در ماه های آینده به صورت تدریجی بازگشایی می شوند. اما پرسش اینجاست که آیا با بازگشایی سالن های سینما امید به رونق مجدد سالن ها می توان داشت؟

آیا عید فطر افتتاحیه خوبی برای سالن های سینما بعد از بیماری واگیردار کووید 19 می تواند باشد؟ با چند تن از سینماگران در این رابطه گفت وگویی انجام دادیم و نظرشان را درباره چگونگی گشایش سالن های سینما جویا شدیم که ملاحظه می کنید.

فقط کرونا را کم داشتیم

محمد احمدی

محمد احمدی، تهیه کننده سینما بحث را در میان گذاشتیم. او توضیح می دهد که اگر شرایط بازگشایی سالن های سینما ایجاد گردد و ما شاهد شرایط سفیدی در سراسر کشور باشیم، می توان امیدوار بود که با رعایت تمام جوانب و نکات بهداشتی سالن های سینما باز شوند و مردم هم از تماشای فیلم ها استقبال کنند.

او بازگشایی سینما را در شرایط مشقت باری که بیماری کرونا بر کشور تحمیل کرده غیرقابل پیش بینی می داند و معتقد است: هیچ چیز برای اینکه پیش بینی درستی در آینده داشته باشیم، نداریم حتی کشور چین هم که بعد از یک مدت طولانی سالن هایش را به روی مخاطبان باز کرد دوباره سینماهایش را بست حال در ایران چه اتفاقی می افتد هیچ معین نیست.

به باور احمدی، شیوع ویروس کرونا شرایط نادری را در کشور و دنیا تحمیل کرده است. او با لحنی آمیخته به طنز می گوید: از سیل و زلزله و... همه چیز را تجربه کرده بودیم فقط کرونا مانده بوده که آن را هم از سر گذراندیم. واقعیت این است که همه چیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و نمی دانیم فردا چه خواهد شد. ولی او جان انسان ها را در این روز ها مهم تر از کسب منافع مالی می داند و معتقد است نباید با جان انسان ها معامله کرد.

احمدی هم همچون علی سرتیپی معتقد است که ماه رمضان در میزان جذب تماشاگر تاثیر بسزایی نداشته و فیلم ها در این ماه از فروش چندانی برخوردار نبودند و بود و نبود نمایش و اکران فیلم در این ماه چندان فرقی نمی کرد ولی به حرف هایش اضافه می کند: به نظرم مهم ترین بحث در بازگشایی سالن های سینما این است که باید فیلم های خوب و قوی و مخاطب پسند در چرخه اکران قرار بگیرند تا تماشاگران بتوانند با حال خوب به تماشای فیلم بنشینند.

محمد احمدی که فیلم های قتل عمد به کارگردانی سعید دولتخانی و بعد از تو ساخته جدید فرهاد نجفی را برای نمایش در سالن های سینما در سال پیش رو تهیه کرده، معتقد است همچنین تبلیغات و حمایت جدی تلویزیون را برای معرفی هر چه بیشتر فیلم ها به مردم بعد از بازگشایی سالن های سینما نیازمندیم و به نظر می رسد، صدا وسیما در این جهت همکاری بیشتری با فیلمسازان داشته باشد.

احمدی با تاکید دوباره بر اهمیت جان انسان ها آرزو می کند شرایط اضطراری بیماری کرونا از کشور رخت ببندد و مردم دچار آسیب روحی و جسمی نشوند تا با دل و روحیه خوش به سالن های سینما بیایند.

ضرر 4 میلیارد تومانی پردیس کوروش

علی سرتیپی

علی سرتیپی، تهیه کننده سینما رقمی را که پردیس سینمایی کوروش در این مدت تعطیلی متضرر شده چهار میلیارد و دویست میلیون تومان اعلام می کند و معتقد است، عید فطر برای بازگشایی سینما ها زمان مناسبی است.

او در عین حال اضافه می کند که حتما شرایط جامعه باید عادی گردد و در یک شرایط مطلوب، سینما ها باز شوند تا مردم هم تمایل داشته باشند به سینما بیایند: با توجه به اینکه ماه رمضان را در پیش داریم و سینما ها در این ماه از سال با استقبال مخاطبان همراه نبوده و رونق خاصی نداشتند فعلا در شرایط آسیب پذیری کرونا همان بهتر که تعطیل باشند. به اعتقاد سرتیپی همزمان با بازگشایی سینما ها تصمیم گیری درستی برای چیدمان سینما ها انجام گردد و فیلم هایی در سینما ها نمایش داده شوند که با روحیه مردم همخوان باشند.

آغاز اکران با یک فیلم توقیفی

رضا سعیدی پور

به نظر رضا سعیدی پور، عضو هیات مدیره انجمن سینماداران در شرایط سختی که بیماری کرونا به وجود آورده، مردم از بازگشایی سینما ها استقبال نمی کنند، چون بعد از دو ماه از تعطیلات پی در پی به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارند و به اصطلاح جیبشان خالی است.

او می گوید: درست است که در سبد خرید کالای خانواده ها، محصولات فرهنگی هم قرار گرفته است، اما در این شرایط بعید به نظر می رسد در اولویت خانواده ها تماشای محصولات هنری قرار بگیرد؛ برای اینکه مردم در فروردین ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و مدت زمانی هم که اوضاع و شرایط مالی آن ها بهبود پیدا کند کمی طولانی است بنابراین در این شرایط سخت، اولویت زندگی مردم چیز های دیگری است.

بر فرض اینکه در سالن های سینما باز گردد و فیلم های جدید بر پرده سینما ها عرض اندام کنند آیا مخاطبی پیدا می گردد که بدون ترس و با خیال راحت دو ساعت از وقت خود را در سالن بگذراند و بنشیند فیلم ببیند که سعیدی پور معتقد است مردم همچنان اضطراب ابتلا به بیماری کرونا دارند و به نظر او در این شرایط به سینما ها نمی آیند.

او بازگشایی سینما ها را (در شرایط شیوع بیماری کووید 19) هزینه مضاعف و چند برابر می داند که مدیران سینما ها باید متقبل شوند: وقتی سالن سینما باز می گردد به دنبال آن کارکنان و پرسنل سینما هم باید سر کارشان حاضر باشند پس باید دستمزدشان را دریافت کنند از طرفی هزینه های جاری مثل آب و برق تلفن هم با بازگشایی سینما ها بالا می رود، حالا صحبت من این است وقتی در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، مدیر سینما از بازگشایی سالن هایش درآمدی کسب نکند و سودی نبرد، آیا باز کردن در سالن برای مدیر سینما به منزله خرج اضافه نیست و به ضررش تمام نمی گردد و بر مخارجش نمی افزاید؟ او ما را به بازگشایی سالن های سینمای کشور چین ارجاع می دهد که تجربه ناموفقی بود.

سعیدی پور در انتهای صحبتش توضیح می دهد که اگر قرار است عید فطر در سینما ها باز گردد، اهمیت انتخاب فیلم های قوی و با کیفیتی در سینما ها دوچندان است تا به واسطه فیلم های خوب، انگیزه ای برای سینما رفتن در مردم به وجود آید. به اعتقاد او جذابیت بالای یک فیلم اثر زیادی در حضور مردم در سالن های سینما دارد: می توان بازگشایی سالن های سینما با یک فیلم توقیفی صورت بگیرد.

تعداد صندلی ها را کم کنیم

مهدی صباغ زاده

اگر شرایط کشور ظرف یک ماه آینده همچنان تحت حمله بیماری کرونا باشد و قرار دریافت مردم در سطح شهر و اجتماع به سلامتی آن ها خدشه وارد کند چه تدبیری باید اندیشیده گردد تا مردم برای تقویت روحیه و سرگرم شدنشان به سالن های سینما بیایند؟

مهدی صباغ زاده به همین دلیل معتقد است اگر شرایط بهبود پیدا کند که طبیعتا سالن های سینما بازگشایی می گردد ولی اگر اوضاع بر همین منوال امروز باشد طبیعتا سینما ها باز نمی گردد، چون کنار هم قرار دریافت مردم و اجتماع آن ها پیامد هایی ممکن است به دنبال داشته باشد و از نظر بهداشتی هم به صلاح نیست.

او با یک نگاه دوراندیش به این معضل نگاه می کند و می گوید: اگر گرفتاری شیوع بیماری کرونا ادامه دار باشد و برای اینکه مردم از سینما و فیلم بهره ببرند، می توان با برنامه ریزی مناسب به بازگشایی سالن های سینما فکر کرد.

به عنوان مثال می توان از فروش تعداد صندلی های سالن کم کرد فرضا اگر سالنی 400 صندلی دارد 200 صندلی به مخاطبان عرضه گردد و حتما تاکید گردد، مخاطبان با ماسک وارد سالن سینما ها شوند و برای سلامتی خودشان هم که شده شرایط بهداشتی را رعایت کنند.

با یک نگاه معمولی به میزان استقبال مخاطبان از مجموعه سالن های سینما در تهران متوجه می شویم که مجموعه های چند منظوره ای مثل کوروش یا ملت تماشاگران زیادی را به خود اختصاص می دهند و سالن ها در ساعاتی از روز با اجتماع مخاطبان هم همراه هستند.

تحلیل صباغ زاده این است که ملاحظات و رعایت همه جانبه نکات بهداشتی برای بازگشایی سالن های سینمایی باید بیشتر معطوف به پردیس ها و سالن هایی باشد که اجتماع مخاطبان در آن شکل می گیرد و سالن ها از تماشاگر پر می گردد وگرنه برای سینما های مرکز یا پایین شهر که در بهترین حالت خلوت است و 20 تا 30 نفر مخاطب دارند، بازگشایی سینما خطر کمتری دارد و سلامت مخاطبان تهدید نمی گردد اگرچه که تمام سالن های سینما باید در صورت بازگشایی، نکات بهداشتی را تماما رعایت کنند.

فقط سلامتی مردم

علی اکبر ثقفی

علی اکبر ثقفی، تهیه کننده سینما از منظر دیگر به قضیه نگاه می کند و می گوید که اگر به میل خواسته من بود، می خواستم که هر چه زودتر سینما ها باز گردد و چراغ سالن های آن روشن گردد ولی آنچه مسلم است، بحث بازگشایی سینما بسیار فراتر و جدی تر از این حرف هاست: در درجه اول برای گشایش سالن های سینما حتما باید تایید وزارت بهداشت صادر گردد و محیط پاک و پاکیزه ای در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. همچنین مردم باید ترغیب به تماشای فیلم در سینما ها شوند تا مثل گذشته سالن ها از رونق زیادی برخوردار شوند.

او تمام صحبت های مربوط به بیماری کرونا را یک امر تخصصی، علمی و پزشکی می داند که باید سلامت خانواده ها را در بازگشایی سالن ها مد نظر قرار داد: همین الان وقتی مردم می خواهند به سر کار بروند با ترس و اضطراب سوار مترو و تاکسی می شوند که اگر به خودشان بود و امکانات مالی داشتند هیچ وقت سر کار نمی رفتند یا از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کردند. سینما و تماشای فیلم که در اولویت دوم زندگی مردم قرار می گیرد.

او پیش بینی بازگشایی سالن های سینما را در عید فطر دور از ذهن می داند و می گوید که در وهله اول شدنی نیست اگر هم امکان بازگشایی سالن ها فراهم گردد باید با دقت و کارشناسی بالا صورت بگیرد. ثقفی با بیان اینکه رزق و روزی همه سینماگران وابسته به سینماست و همه اهالی سینما چشم امیدشان به فعالیت در آن است به صحبت هایش اضافه می کند که هیچ کس به اندازه ما اهالی سینما از بازگشایی سینما خشنود نمی گردد، چون با باز شدن سالن، تولید فیلم ها هم دوباره از سر گرفته می گردد و رونق دو باره به سینما برمی گردد، اما همه این موارد متضمن این است که سلامتی و امنیت مردم تامین گردد. باید سازوکاری فراهم گردد که به لحاظ پزشکی و علمی مردم مسئله ای برای حضور در سالن ها نداشته باشند.

ثقفی در انتهای صحبتش از مسوولان امر می خواهد در کنار بازگشایی سالن های سینما به فکر معاش آن دسته از سینماگرانی باشند که در این مدت تعطیلی از بیکاری ضربه می بینند و حداقل های زندگی را در حال حاضر ندارند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فرادید
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19075

به "سینما ها عید فطر باز می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما ها عید فطر باز می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید