آسفالت ورودی محوطه تاریخی هگمتانه!

به گزارش شیوا مارکت، کارگران شهرداری همدان از صبح امروز، سه شنبه 15 اسفند در حالِ آسفالت بخشی از محوطه هگمتانه این مکان تاریخی در لیست موقت یونسکو هستند!

آسفالت ورودی محوطه تاریخی هگمتانه!

چهارماه پیش نخستین هشدارها نسبت به آینده طرح پیاده راه کردن شش رینگِ تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام (ره) مطرح شد چون در ازای انجام این پروژه، مسئولان طرح فراموش کردند راهی برای عبور و مرور وسایل نقلیه کسبه بازار آهنگرها که چیزی کمتر از 50 مغازه را شامل می شد، باز نمایند.

در نتیجه با اعتراض کسبه به استانداری، شورای تامین استان همدان وارد موضوع شد و درخواستِ دادن جهتی از عرصه 40 هکتاری هگمتانه را برای عبور ماشین های کسبه این بازار قدیمی داد.

هر چند از همان ابتدای بحث، میراث فرهنگی برای جلوگیری از دائمی شدن این جهت، نخست پیشنهاد داد تا خودروهای کسبه به صورت موقت از گیت ورودی محوطه تاریخی هگمتانه عبور نمایند، تا زمانی که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، محوطه را آنالیز نموده و در نهایت نظر نهائی اعلام گردد. اما به نظر می رسد این کار به مذاق کسبه بازار آهنگرها و شغل های کاذب در این محوطه خوش آمده و با چند اعتراض شورای تامین استان نه تنها به فکر آسفالت بخشی از محوطه تاریخی هگمتانه برای عبور ماشین های این کسبه افتاده، بلکه سریع دست به کار شده و مراحل نهایی آسفالت کردن هگمتانه را پشت سر گذاشته است!

اقدامی که هر چند بر اساس دستور شورای تامین استان باید در نواری باریک به عرض شش متر انجام می شد، به تشخیص کارگران در ده متر اجرا شد و این بخش از محوطه هگمتانه که هنوز هیچ مطالعه و کاوش باستان شناسی روی آن انجام نشده است را آسفالت می نمایند.

علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت:

این اقدام بر اساس مصوبه شورای تامین و در راستای اجرای آن، انجام می گردد.

او شرح داد که پیش از این و با آنالیز معاون میراث فرهنگی کشور، یک راه بینابینی که بحث نقل و انتقال داشته باشد را در کمیته تخصصی پایگاه ها مصوب کردیم؛ اما متاسفانه بخشی از طرح که اجرا شد، براساس مصوبه شورای تامین استان و در جهت دیگری که از داخل سایت محصور رد می گردد، در حال اجرا است.

وی با تاکید بر این که میراث فرهنگی استان همدان نمی تواند در قبال این مصوبه کاری انجام دهد، تاکید می نماید: شورای تامین استان همدان برخلاف نظر میراث فرهنگی این مصوبه را صادر نموده است.

مالمیر جهت آسفالت این محوطه را این طور توصیف کرد:

کوچه ای در کنار محوطه هگمتانه واقع شده است که به سمت بازار آهن فروش ها می رود، ادامه آن کوچه از داخل عرصه هگمتانه به داخل پارکینگ منتهی می گردد تا نهایتا به میدان هفت تیر که میدان ورودی هگمتانه است، برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان تاکید نمود:

در شرایط کنونی احتمالا تا امروز این بخش از محوطه تا میدان هفت تیر را آسفالت می نمایند.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی استان همدان نیز بعد از تماشا این محوطه تاریخی و اقداماتی که در این محوطه در حال اجرا است گفت:

محوطه را شخم زده اند. روز درختکاری است اما کارگران شهرداری درخت ها را بریده اند، آن هم در مکانی تاریخی که قرار بود ثبت جهانی گردد. اکنون بیل مکانیکی در محوطه حرکت می نماید و در حال از بین بردن آثار تاریخی این محوطه است. با این اقدام، بخش مهمی از هگمتانه به پارکینگ تبدیل شده است.

وی با بیان این که مصوبه شورای تامین استان، آسفالت کردن در عرض شش متری بوده است، اعلام کرد:

این در حالی است که کارگران شهرداری عرضی حدود 10 متری را آسفالت می نمایند و از سوی دیگر ماشین ها فضای داخلی هگمتانه را با پارکینگ اشتباه گرفته اند. این شرایط باعث شده تا یگان حفاظت میراث فرهنگی با کارگران شهرداری درگیر گردد.

او با بیان این که متاسفانه استانداری نمی تواند شهر را اداره کند و مدیران شهری، برای کمتر از 50 کسبه آهن فروش یک اثر تاریخی را نابود می نمایند، اعلام کرد:

این محوطه در لیست موقت یونسکو به ثبت رسیده است، اما در این شرایط همه شانس ها برای ثبت جهانی هگمتانه از بین می رود.

زندی با اشاره به گذشت سه ماه از سال 2018 و انتخاب همدان به عنوان مرکز گردشگری آسیا اعلام کرد:

آقای استاندار از انجام اقدامات مناسب برای جذب گردشگری در این یک سال صحبت می نماید و تاکید دارد که هیچ جاذبه گردشگری در این استان ازبین نمی رود؛ اما از سوی دیگر به راحتی و بدون هیچ اقدامی چنین کارهایی را انجام می دهند.

این فعال میراث فرهنگی همدان در ادامه با بیان این که در ابتدا قرار بود بخشی از پروژه پیاده راهی که شهرداری در خیابان اکباتان انجام می دهد و به ورودی تپه هگمتانه می رسد به میراث فرهنگی واگذار شده و به تپه هگمتانه ضمیمه گردد، اظهار کرد:

باید بر اساس آن طرح، املاک آهن فروش هایی که در این بخش کاسبی می نمایند و شغل های مزاحم املاکشان به وسیله شهرداری خریداری و آزادسازی و به تپه 40 هکتاری هگمتانه ضمیمه می شد.

او اضافه کرد:

از سوی دیگر بر اساس قراری که با شورای تامین برای این جهت موقت در نظر گرفته بودند -که آن هم عملی نشد- قرار بوده با ایجاد جهت کوچه آهن فروش ها با گذشتن از عرض خیابان اکباتان به سمت کوچه دباغ خانه پایین وصل گردد و مشکل تردد آنها حل گردد و در مراحل بعدی آهن فروشان از این نقطه از شهر همدان منتقل شوند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه بخشی از تپه هگمتانه را آسفالت نموده و یک جهت نو درست نموده اند تا آهن فروش ها و شغل های کاذب راحت تر آن جا رفت و آمد نمایند.

زندی با اشاره به آسیبی که به صنعت گردشگری همدان با تکمیل این کار وارد می گردد، ادامه داد:

با جانمایی شغل های کاذب در این نقطه تاریخی و تبدیل هگمتانه به بارانداز ماشین های آهن فروش و پارکینگ، نمی توانیم انتظار توسعه گردشگری داشته باشیم.

او با تشریح موقعیت کنونی هگمتانه، ادامه داد که از یک سو شغل های مزاحم و از سوی دیگر در سرگذر شهرداری پارک سوار ایجاد نموده است و آهن فروش ها و مرغ فروش ها نیز در این نقطه قرار گرفته اند، این یعنی منظر محوطه تاریخی هگمتانه از بین می رود.

این فعال میراث فرهنگی در این زمینه راهکاری را نیز پیشنهاد داد:

با توجه به وجود زمین ها و مغازه های زیادی که در اطراف شهر به خصوص چهارراه بابک وجود دارد، آن منطقه در اختیار آهن فروش ها قرار بگیرد و در مقابل مغازه هایی که در دل تپه هگمتانه است به میراث فرهنگی واگذار گردد تا بتوان این مشکل را به درستی رفع کرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29844

به "آسفالت ورودی محوطه تاریخی هگمتانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسفالت ورودی محوطه تاریخی هگمتانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید