آشنایی با تفلیس، سرزمینی زیبا در قلب آسیا

به گزارش شیوا مارکت، اگر به دنبال مقصد گردشگری در نزدیکی ایران هستید، پایتخت کشور گرجستان، شهر تفلیس را به شما پیشنهاد می دهیم. بسیاری از ایرانیان به صورت زمینی و با خودروهای شخصی به این منطقه سفر می نمایند و از جاذبه های گردشگری تفلیس لذت می برند. تفلیس شهر با قدمتی است و دیدنی های تفلیس بسیارند. در ادامه این مطلب به معرفی بیشتر جاهای دیدنی تفلیس می پردازیم.

آشنایی با تفلیس، سرزمینی زیبا در قلب آسیا

معرفی

در قسمت غربی گرجستان، بزرگترین شهر و پایتخت این کشور به نام تفلیس نهاده شده است. این شهر قدیمی از طریق امپراطوری ایبری در قرن 5 میلادی ساخته شد. بعد از آن حکومت های مختلفی مانند رومیان باستان، ساسانیان، سلجوقیان، اشکانیان، مسلمانان و مغول ها وارد این شهر شدند. تا سال 1918 میلادی این منطقه متعلق به شوروی بود و از آن سال به بعد به استقلال رسید. با توجه به این تاریخ غنی و پربار، جاذبه های تاریخی بسیاری در تفلیس پیدا می شوند. تفلیس به دلیل قرارگیری در بین کوهستان جاذبه های طبیعی زیبایی داشته که در ادامه به معرفی بعضی از آن ها می پردازیم:

منطقه تاریخی شهر

بیشتر جاذبه های گردشگری تفلیس در منطقه تاریخی این شهر وجود دارند. این منطقه با خیابان ها و ساختمان های قدیمی، مکان بسیار مناسبی برای پیاده روی و گشت و گذار است. با عبور از این کوچه ها و خیابان ها، با فرهنگ و هنر این کشور و همچنین مردم این شهر بیشتر آشنا می شوید. معماری این منطقه خود به تنهایی از جاهای دیدنی تفلیس به حساب می آید. در این خیابان ها معماری هایی به سبک کلاسیک، اروپایی، آسیایی و عربی دیده می شوند. قسمت شمالی و شمال شرقی این منطقه به رستوران ها و کافه های جذابش معروف است. حمام های گوگردی در محله آبانوتوبانی قرار دارند و به همین دلیل افراد بسیاری به این محله می آیند. در منطقه تاریخی تفلیس، خیابان قدیمی و جذاب کوته آبخازی را که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس هست، می بینیم. اگر به دنبال مکانی برای عکاسی هستید، قسمت غربی این منطقه مکان بسیار مناسبی است.

مسجد جامع تفلیس

زمانی که مسلمان ها و اعراب وارد این منطقه شدند، مساجد بسیاری در این شهر ساخته شد اما به مرور زمان همه آن ها از بین رفتند و تنها تعداد کمی مانند مسجد جامع تفلیس باقی ماندند. در واقع مسجد جامع را می توان نماینده تمامی مساجدی که در این شهر ساخته شدند و دیگر وجود ندارند، دانست. مسجد سنی و مسجد شیعه در نزدیکی کلیسا متخی از جمله مساجد تخریب شده در این شهر هستند. مرکز شهر تفلیس، منطقه تاریخی این شهر است که با کمی گشت و گذار در آن بنای مسجد جامع تفلیس که یکی از برترین دیدنی های تفلیس هست، چشم شما را خواهد گرفت. این مسجد دارای یک مناره هشت ضلعی به رنگ قرمز است و معماری این بنا را می توان در رده سبک اسلامی و گوتیک دانست. مسجد جامع تفلیس در قرن 19 میلادی ساخته شد و تا به امروز پا بر جا باقی مانده است. امروزه هم مسلمانان سنی و هم شیعه از این مکان مذهبی بهره می برند.

قلعه ناریکالا

در مرکز شهر تفلیس یکی از مهمترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس، به نام قلعه ناریکالا نهاده شده است. این قلعه متعلق به قرن 4 میلادی است. حدود 300 سال بعد این بنا به دستور خاندان اموی، بزرگتر و گسترده تر شد و بعد از آن، مغول ها به این شهر حمله کردند و این قلعه را تسخیر کردند. در این زمان نام این بنا، قلعه کوچک یا نارین قلعه بود و با گشت زمان به نام ناریکالا تغییر پیدا کرد. کلیسای سنت نیکلاس در حیاط پائینی این قلعه واقع شده که در قرن 4 میلادی ساخته شد. در سال 1997 میلادی کلیسای سنت نیکولاس مورد بازسازی نهاده شد. این قلعه بین حمام های گوگردی و باغ های گیاه شناسی نهاده شده و برای دسترسی به آن باید سوار تله کابین شوید و از روی پارک رایک گذر کنید. هزینه تله کابین 1 لاری است. در واقع ناریکالا بر بالای تپه ای به همین نام نهاده شده و برای بازدید از آن 24 ساعته می توانید مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بازید از این مکان تاریخی که یکی از بهترین دیدنی های تفلیس بوده، رایگان و بدون هزینه است.

حمام های گوگردی

در نزدیکی تفلیس کوه تابوری قرار داشته و در دامنه این کوه 30 چشمه آب گرم وجود دارند که در طی روز 30 میلیون لیتر آب از این چشمه ها می جوشد. دلیل نامگذاری این شهر، چشمه های آب گرم است. در واقع تفلیس از کلمه تبلیس و این کلمه نیز از تیبلی به معنای گرم گرفته شد. از ویژگی های آب این چشمه ها که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس هستند، دمای 38 تا 40 درجه آن، درصد بالای گوگرد و مواد معدنی دیگر است و به دلیل این خواص، از گذشته تا به امروز از این آب به عنوان درمان بعضی امراض مانند آرتروز استفاده می گردد. به همین دلیل در این شهر چندین حمام گوگردی ساخته شد که هم به عنوان مکانی برای استراحت و میهمانی های رسمی و هم مکانی برای درمان بیماری ها مورد استفاده بود. بیشتر این حمام ها را می توانید در خیابان آبانو که در قسمت تاریخی این شهر نهاده شده است، پیدا کنید. از جمله این حمام های گوگردی می توان به شرلی و ارکل اشاره نمود که معماری بسیار زیبایی با زمینه آبی دارند. معماری حمام های گوگردی اکثرا شبیه به هم است و در آن ها بیشتر از گنبدهای کوچک استفاده می گردد. برای بازدید از این حمام ها که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس هست، توجه داشته باشید که شنبه ها و یکشنبه ها تعطیل هستند. همچنین هزینه بلیت ورودی این حمام ها معمولا بین 40 تا 80 لاری است.

کلیسای آنچیسخاتی

از جمله جاذبه های اصلی شهر تفلیس، کلیساها و صومعه های متعدد آن است. یکی از این کلیساها که آن را به عنوان قدیمی ترین کلیسای شهر می شناسند، کلیسای آنچیسخاتی است. این کلیسا در قرن 6 میلادی با معماری منحصر بفردی ساخته شد. در داخل این بنا نیز نقاشی ها و معماری زیبای آن جلب توجه می نمایند. بعضی از نقاشی های کشیده شده بر روی دیوار کلیسا متعلق به 400 سال پیش هستند و از ارزش بسیار بالایی در بین دیدنی های تفلیس برخوردارند.

کلیسا متخی

یکی از بناهای تاریخی و کلیساهای معروف این شهر، کلیسای متخی واقع در خیابان متخی اول است. این مجموعه در قرن 12 میلادی در کنار رود کر به عنوان قلعه و اقامتگاه تزارهای گرجی ساخته شد. از زمانیکه این مجموعه ساخته شد تا به امروز، چندین بار تخریب و سپس بازسازی شد. امروزه تنها یک کلیسا، معبد و قلعه از این مجموعه باقی مانده است. کلیسا متخی بنای بسیار مرتفعی است که زیر گنبد آن سنت شوشانیک، اولین شهید گرجی دفن شد. به عنوان یادبودی از سازنده شهر تفلیس به نام شه واختانگ، بنای جدید الساختی رو به روی این کلیسا ساخته شد. در گذشته در کلیسای متخی صلیب مقدس سنت نینو نگهداری می شد و به همین دلیل این کلیسا برای مردم از قداست به خصوصی برخوردار بود. گفته می گردد این صلیب ساخته شده از موهای سنت بوده و یکی از معروف ترین دیدنی های تفلیس به حساب می آید.

کلیسای سیونی

در کنار رود کر و در مرکز شهر تفلیس، کلیسای سیونی نهاده شده است. این کلیسا متعلق به قرن 5 میلادی است و از زمان ساخت تا به امروز، چندین بار تخریب و دوباره بازسازی شد. بنای امروزی چیزی است که در قرن 13 میلادی ساخته شد. صلیب سنت نینو که در کلیسا متخی قرار داشت، امروزه در کلیسا سیونی نگهداری می گردد.

اپرای دولتی تفلیس

گفته می گردد زمانی در گرجستان ناآرامی های بسیاری وجود داشته و به همین دلیل در سال 1832 میلادی، برای آرام کردن مردم، خانه اپرایی به نام اپرای دولتی تفلیس ساخته می گردد. ساخت این خانه اپرا، اعتبار دادن به سیاست های فرهنگی از سوی امپراطوری در مقابل طبقه سرکش و اشرافی این کشور بود. در کتاب قفقاز، الکساندر دوما از این خانه اپرا بسیار تعریف نموده است. اپرای دولتی تفلیس بنای بسیار با شکوه و زیبایی است که هر فردی جذب آن می گردد، همانطور که در کتاب قفقاز نیز نوشته شده است. از زمان ساخت این بنا تا به امروز، دو بار دچار آتش سوزی شده و هر بار مورد بازسازی نهاده شد. بازسازی آخر بعد از 6 سال در سال 2016 به انتها رسید و بعد از آن مردم به راحتی می توانستند از آن دیدن نمایند. برای بازدید از این خانه اپرا که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس هست، باید به خیابان روستاولی 25 بین ساعات 11 صبح تا 7 عصر مراجعه کنید.

پانتئون متاتسمیندا

در خیابان ماما داویتی، آرامگاهی از افراد بزرگ و سرشناس این کشور وجود دارد. این آرامگاه در واقع بر روی دامنه کوه های متاتسمیندا نهاده شده است. افراد معروف بسیاری مانند هنرمندان، قهرمانان ملی، نویسندگان در پانتئون متاتسمیندا دفن شده اند که از جمله این افراد می توان به آهنگساز، نویسنده و هنرمند معروف گرجی به نام الکساندر گریبایدوف اشاره نمود، در کنار آرامگاه این هنرمند سرشناس، آرامگاه همسر او نهاده شده است. در نزدیکی پانتئون، شهربازی متاتسمیندا وجود دارد. در زمان بازدید از این کلیسا و آرامگاه، از شهربازی این منطقه نیز دیدن کنید و از وقت خود برای تماشای جاهای دیدنی تفلیس لذت کافی را ببرید.

بازار درای بریج

در نزدیکی میدان آزادی، پلی به نام درای بریج یا پل خشک بر روی رودخانه کر وجود دارد. دلیل چنین نامی، خشک شدن قسمتی از رودخانه کر در پایین این پل است. درای بریج متعلق به 160 سال پیش بوده و به عنوان یکی از قدیمی ترین پل ها و یکی از بهترین دیدنی های تفلیس شناخته می گردد. امروزه بر روی این پل بازار روزی برپا شده که شهرت آن را بیش از پیش نموده است. این بازار هر روز بین ساعات 10 صبح تا 5 بعدازظهر باز است و افراد بسیاری در آن حضور دارند. برای خرید سوغاتی و یادگاری این بازار روز که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس به شمار می آید، مکان بسیار مناسبی است.

برای کسب اطلاعات بیش تر از تور تفلیس، می توانید به سایت سفرزون مراجعه نموده و اوقات شادی را تجربه کنید.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13625

به "آشنایی با تفلیس، سرزمینی زیبا در قلب آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تفلیس، سرزمینی زیبا در قلب آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید