شروع نشست قلب آسیا در تاجیکستان

به گزارش شیوا مارکت، نهمین نشست قلب آسیا امروز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شروع به کار کرد.

شروع نشست قلب آسیا در تاجیکستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آناتولی، نهمین نشست وزیران امور خارجه کشور های عضو قلب آسیا صبح امروز با موضوع تقویت اجماع برای صلح و رشد و با سخنرانی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور شروع شد.

رحمان گفت: روابط تاجیکستان و افغانستان ریشه در همسایگی، مشترکات تاریخی، فرهنگی دارد. اما بیش از 40 سال است که این کشور با بحران روبرو شده و این به یکی از مسائل بین المللی تبدیل شده است. از این جهت احتیاج به همکاری بیشتر جامعه جهانی برای حل و فصل این بحران وجود دارد. جامعه جهانی باید برای برقراری صلح در افغانستان دست به دست هم بدهند.

او در ادامه اظهارداشت: ما مطمئنیم که برگزاری نشست قلب آسیا می تواند به صلح و ثبات افغانستان یاری کند. دوشنبه همواره هوادار صلح و آرامش در کشور همسایه افغانستان بوده و ما همواره در کنار این کشور هستیم. همچنین تامین صلح و ثبات در افغانستان زمینه گسترش و توسعه تجارت و ترانزیت میان دو کشور، منطقه و اتصال آسیای مرکزی به دیگر کشورها را فراهم می نماید.

رحمان همچنین توضیح داد: ما بارها تاکید کردیم که خواهان وحدت و ثبات در افغانستان بوده و همکاری با این کشور در اولویت سیاست خارجی کشورمان قرار گرفته است. همچنین ما کوشش می کنیم روابط میان این 2 کشور در زمینه های مختلف از جمله تجاری و انرژی گسترش یابد. طرح انتقال برق کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان به وسیله خاک افغانستان به پاکستان کاسا 1000 مهم است. معاملات تجاری ما علی رغم کرونا طی سال 2020 به بیش 70 میلیون دلار رسیده و ما کوشش می کنیم مبادلات تجاری افزایش یابد.

لازم به ذکر است نخستین نشست قلب آسیا در سال 2011 در استانبول و با شرکت وزرای امور خارجه 14 کشور شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار گردید. استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این فرایند هستند. چندین سازمان منطقه ای و بین المللی نیز از آن پشتیبانی نموده اند.

دومین نشست در سال 2012 در افغانستان، سومین دور آن در سال 2013 در قرقیزستان، چهارمین آن در سال 2014 در چین، پنجمین بار در سال 2015 در پاکستان، ششمین دور آن در 2016 با حضور نمایندگان 40 کشور در هند و هفتمین دور آن در 2017 در باکو پایتخت آذربایجان برگزار گردیده بود. هشتمین دور نشست نیز در سال 2019 با حضور رئیس جمهوری افغانستان، رئیس جمهوری ترکیه، وزیران خارجه و مقامات ارشد کشورهای عضو این نشست در شهر استانبول ترکیه برگزار گردیده بود.

کالارنا: کالارنا | تا حالا از ارزانترین فروشگاه اینترنتی خرید کردید؟

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28885

به "شروع نشست قلب آسیا در تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع نشست قلب آسیا در تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید