آنفلوآنزای اسپانیایی، بلایی بدتر از جنگ جهانی

به گزارش شیوا مارکت، زمانی که آنفلوآنزای اسپانیایی شیوع پیدا کرد هنوز سفر هوایی رواجی نداشت و مناطقی در دنیا از این بیماری جان سالم به در بردند. آنفلوآنزای اسپانیایی با راه آهن و قطار مسافربری شیوع پیدا می کرد و رسیدن ویروس به بعضی مناطق ماه ها و سال ها طول کشید.

آنفلوآنزای اسپانیایی، بلایی بدتر از جنگ جهانی

بیمارستان ارتش آمریکا در کانزاس برای مبتلایان به انفلوآنزای اسپانیایی

صد سال پیش، دنیا داشت از جنگی که جان بیست میلیون نفر را گرفته بود خلاص می شد که خود را در بحران جدیدی به نام آنفلوآنزای اسپانیایی یافت.

گفته می شود همه گیری دنیای آنفلوآنزای اسپانیایی از اردوگاه های شلوغ آموزش نظامی در جبهه غرب شروع شد. شرایط غیر بهداشتی، به خصوص در سنگر های مرز فرانسه، به تکوین و شیوع این بیماری کمک کرد.

جنگ دنیای اول در نوامبر 1918 تمام شد، ولی با بازگشت سربازان به خانه به همراه این ویروس، جان بسکمک دیگر را در خطر قرار داد. گفته می شود بین 50 تا 100 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

بعد از آنفلوآنزای اسپانیایی، دنیا درگیر همه گیری های دنیای دیگری (از جمله سه همه گیری جدی آنفلوآنزا) شد، ولی هیچ کدام به اندازه آنفلوآنزای اسپانیایی فراگیر نبود و تلفات نداشت. در زمانی که اخبار مربوط به کرونای 2019، که تلفات بسیار کمتری از آنفلوآنزای اسپانیایی داشته، دنیا را نگران می کند نگاهی می اندازیم به درس هایی که از آنفلوآنزای اسپانیایی یاد گرفته ایم.

کشندگی ویروس کرونای 2019 کمتر از آنفلوآنزای اسپانیایی است

علت مرگ اغلب عفونت ریه است

ویروس کرونای 2019 سیستم ایمنی را تضعیف کرده و عفونت ریه جان بعضی مبتلایان را می گیرد. این نقطه مشترک این ویروس با آنفلوآنزای اسپانیاییست البته گفته می شود مرگ به علت کرونای 2019 بسیار کمتر از آنفلوآنزای اسپانیایی است. سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی شان ضعیف است در خطر عفونت ریه هستند و بیشتر موارد مرگ بر اثر کرونای 2019 در این افراد است.

جا هایی که از آنفلوآنزای اسپانیایی در امان ماندند

زمانی که آنفلوآنزای اسپانیایی شیوع پیدا کرد هنوز سفر هوایی رواجی نداشت و مناطقی در دنیا از این بیماری جان سالم به در بردند. آنفلوآنزای اسپانیایی با راه آهن و قطار مسافربری شیوع پیدا می کرد و رسیدن ویروس به بعضی مناطق ماه ها و سال ها طول کشید.

بعضی مناطق هم با استفاده از روش های ابتدایی که هنوز هم پس از صد سال استفاده می شوند توانستند از شیوع این بیماری جلوگیری کند. یکی از محله های خلیج بریستول آلاسکا تقریبا بدون هیچ آسیبی از آنفلوآنزای اسپانیایی در امان ماند.

آن ها مدارس و اماکن عمومی و راه هایی که شهر های دیگر را به این منطقه وصل می کرد بستند. برای جلوگیری از شیوع کرونای 2019 این روش ابتدایی یعنی ممنوعیت مسافرت در جا هایی مثل استان هوبی چین و شمال ایتالیا استفاده شد.

ویروس های متفاوتی که جمعیت های مختلفی را مبتلا می کنند

به عقیده پزشکان آنفلوآنزای اسپانیایی بزرگترین هولوکاست پزشکی تاریخ است. این بیماری نه تنها بسکمک از افراد را کشت بلکه بسکمک از قربانیان جوانان سالم بودند. معمولا سیستم ایمنی بدن جوان ها بخوبی با آنفلوآنزا مقابله می کند، ولی این بیماری سیستم ایمنی را غافلگیر می کرد که باعث واکنش بیش از حد این سیستم می شد که به آن طوفان سایتوکین می گویند. این عکس العمل باعث می شد در ریه ها مایع جمع شود و محل مناسبی برای عفونت ثانوی ایجاد شود. بر خلاف تصور، افراد مسن خیلی به این بیماری مبتلا نمی شدند، شاید به دلیل یک نوع آنفلوآنزای مشابه که در دهه 1830 در انسان شایع شد.

در ویروس کرونای 2019، سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای بیشتر در خطر هستند و آمار مرگ در افراد بالای 80 سال بیشتر است.

آنفلوآنزای اسپانیایی زمانی در دنیا شایع شد که جنگ دنیای اول تازه تمام و منابع عمومی اصلی صرف اهداف نظامی شده بود. ایده نظام سلامت همگانی هنوز کاملا شکل نگرفته بود و فقط اقشار متوسط و ثروتمند می توانستند دکتر بروند.

این آنفلوآنزا جان افراد زیادی را در زاغه ها و محله های فقیرنشین شهر ها گرفت و بسکمک از قربانیان سوء تغذیه، بهداشت ضعیف و بیماری زمینه ای داشتند.

از این رو دانشمندان و دولت ها به این نتیجه رسیدند که همه گیری های دنیای با سرعتی بیشتر شیوع پیدا می کنند به همین دلیل آنفلوآنزای اسپانیایی انگیزه توسعه نظام های بهداشت همگانی در کشور های توسعه یافته شد.

در زمان شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی تقاضا برای ماسک زیاد بود

در مناطق شهری، برای مقابله با همه گیری دنیای درمان افراد مبتلا کافی نیست و دولت ها باید مثل زمان جنگ، منابع را از جا های دیگر انتقال دهند، افرادی را که علائم بیماری دارند قرنطینه کنند، افراد با علائم خفیف را از بیماران حاد جدا و رفت و آمد شهروندان را محدود کنند تا شیوع بیماری مهار شود.

اقدام های نظام های بهداشت همگانی که امروزه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای 2019 می بینیم یکی از آثار بجا مانده از شیوع آنفلوآنزای اسپانیاییست.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: فرادید
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17382

به "آنفلوآنزای اسپانیایی، بلایی بدتر از جنگ جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوآنزای اسپانیایی، بلایی بدتر از جنگ جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید