آیا حضور ایران در عراق کمرنگ می شود؟

به گزارش شیوا مارکت، وزیرخارجه تازه عراق مورد انتقاد برخی گروه های سیاسی در این کشور قرار گرفته است.

آیا حضور ایران در عراق کمرنگ می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، کار عراق با روی کار آمدن الکاظمی تمام نشده. این تازه آغاز جهت طولانی برای ترمیم زخم های کشوری است که در سی سال گذشته با تحریم، جنگ، فساد و بحران دست و پنجه نرم کرده است. نخست وزیر جدید عراق بالاخره کابینه اش را تکمیل کرده و دولت او رسما کار خود را آغار کرد. در میان کسانی که الکاظمی به عنوان اعضای دولت به مجلس عراق معرفی کرده و رای اعتماد آنها را گرفت، فواد حسین، سیاستمدار کرد عراقی است.انتخاب او به دلیل مواضع پیشینش در حمایت از انتخابات اقلیم کردستان، مورد انتقاد برخی از احزاب و گروه ها قرار گرفته است.

جعفر حق پناه، استادیار مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگاران می گوید:

فواد حسین به دلیل رویکردش نسبت به مساله کردستان مورد انتقاد برخی از رقباست. از جمله برخی از گروه های شیعه در عراق با روی کارآمدن او به عنوان وزیرخارجه مخالفند. اما جدای از مسائلی از این دست، او فرد پرسابقه ای است که شناخت خوبی از مسائل دیپلماتیک و حوزه بین الملل دارد. یک ویژگی مثبت دیگر او این است که با همه کشورهای ذی نفع در عراق، چه کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس و چه کشورهایی مانند ایران و ترکیه روابط خوب و مثبتی دارد. به چندین زبان مسلط است و سابقه طولانی دارد. از سوی دیگر هر چند برخی از احزاب از حضور او در سمت وزیر خارجه ناراحتند اما او به طور کلی هم با شیعیان و هم سنی ها در عراق روابط محبت آمیز دارد.

به عقیده من فواد حسین، فردی متعادل در سیاست خارجی عراق خواهد بود. اگر او بتواند در مورد مسائل پیچیده ای که عراق درگیر آن است تصمیمات درستی بگیرد و در مسائل دیگری چون رقابت آمریکا با ایران در این کشور رویکردی متعادل پیشه کند، ما شاهد گسترش روابط خارجی عراق در زمان وزارت او خواهیم بود.

مشروح این مصاحبه را در اینجا بخوانید.

312 310

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21111

به "آیا حضور ایران در عراق کمرنگ می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حضور ایران در عراق کمرنگ می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید