رمزگشایی از کمدی قرون وسطایی آقای رئیس جمهور!

به گزارش شیوا مارکت، این روزها لیبرال ها برای جلوگیری از فروپاشی اتحادیه اروپایی در حال دست و پا زدن هستند.

رمزگشایی از کمدی قرون وسطایی آقای رئیس جمهور!

به گزارش ، رئیس جمهور فرانسه کمتر از یک ماه و نیم پس از نمایش قرون وسطایی مشترک با صدراعظم آلمان، یک نمایش کمدی با عنوان رنسانس اروپایی را در کاخ الیزه روی صحنه سیاست برد. امانوئل مکرون دیروز در سرمقاله ای که به صورت دستوری در روزنامه های سراسری هر 28 کشور عضو اتحادیه اروپایی منتشر شد، انتخابات سراسری این اتحادیه در بهار آینده (ماه مه) را سرنوشت ساز خواند و خواستار تشکیل یک اروپای جدید با ایجاد یک رنسانس اروپایی شد. طنز ماجرا آنجاست که مکرون در حالی می خواهد نقش قیم 27 ملت اروپایی دیگر علاوه بر فرانسه را بازی کند که چند ماهی می گردد در مواجهه با بی سابقه ترین اعتراضات ضد رژیم در خانه خود دچار بحران مشروعیت جدی شده است.

مکرون در مقاله اخیرش تلویحا وضعیت فعلی اروپا را با انحطاط قرون وسطی مقایسه نموده، چرا که ناامیدانه خواستار شروع یک دوران رنسانس دیگر شده است. رنسانس در زبان لاتین به معنی احیا است که این عنوان به دوره ای از تاریخ اروپا در قرون شانزدهم و هفدهم میلادی ارجاع می گردد که پادشاهی های اروپایی رفته رفته از رخوت عصر تاریک موسوم به قرون وسطی بیدار شده و عصر مدرنیته را شروع کردند.

او در سرمقاله ای که در روزنامه هایی، چون گاردین به زبان انگلیسی، دی ولت به زبان آلمانی و ال پائیس به زبان اسپانیایی منتشر شد، اعتراف کرد وضعیت قاره کوچک از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون هیچگاه تا این حد بحرانی نبوده و تاکنون نیز اروپا تا این حد در خطر قرار نگرفته است. مکرون پیشنهاد هایی را برای ایجاد نهادی تمرکزگرا در اروپا برای حفاظت از دموکراسی، بازنگری در سیستم شنگن، ایجاد پلیس مشترک مرزی و یک اداره مشترک پناهندگی در اتحادیه اروپایی بیان کرد.

تحلیلگران پیغام چندزبانه مکرون را که مشخصا به تقلید از پیغام های سال های اخیر رهبر عالی ایران صادر شده است به معنای آخرین تقلای رژیم فرانسه به نمایندگی از اردوگاه لیبرال ها برای بازپس دریافت رهبری اروپایی چند پاره و ناسیونالیسم افراطی و ضربه خورده از ظهور ترامپیسم با شعار نخست آمریکا در آن سوی اقیانوس اطلس، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی (بریگزیت) در آن سوی کانال مانش، افزایش تهدید های روسیه به عنوان قدرت اول قاره و چین که در حال تبدیل به اژد هایی مالی است همراه با احیای قطب های جدید مثل ایران و هند در خاورمیانه و آسیا، برزیل در آمریکای لاتین و همچنین بحران مالی اروپا تحت تاثیر خیزش اقتصاد های نوظهور می دانند.

جالب اینکه اصلاحات مورد درخواست مکرون بسیاری از بنیان های لیبرالی را که اتحادیه اروپایی بر آن ها بنا شده بود، نفی می نماید؛ مانند کنترل سختگیرانه مرز های داخلی و خارجی شنگن و سختگیری برای ورود مهاجران و تحمیل تغییرات سیاسی و اجتماعی از جانب مرکزیت اتحادیه به اعضا به سبک توتالیتری (تمامیت خواستاره) اتحاد جماهیر فروپاشیده شوروی. او همچنین خواستار مبارزه با رویکرد ملی گرایانه در حال احیا در کشور های اروپایی شده که معنایی جز اعلان جنگ اتحادیه اروپایی به هویت بومی مردم کشور های عضو ندارد. در نهایت مکرون خواستار آن شده که این کشور ها به صورت دستوری عضو پیمان ناقص الخلقه جدید دفاعی و امنیتی اروپا شوند که در حقیقت همان پیمان فرانکی ـ. ژرمنی منعقد شده در آخن در ماه ژانویه گذشته میان او و آنگلا مرکل برای احیای امپراتوری قرون وسطایی شارلمانی نیست و تنها یک تقلای کمدی دیگر برای بیرون آمدن از زیر سلطه پیمان آمریکایی محور سازمان آتلانتیک شمالی یا ناتو است.

ساز و کار اجباری اصلاحات مکرونی حتی درباره تشکیل سپر اجتماعی در کشور های عضو برای مبارزه با روند های غیر لیبرال داخلی یا اجبار آنان به شرکت در کنفرانس سالانه که حکم استنطاق از دولت ها و ملت های عضو درباره میزان وفاداری شان به تبعیت از آلمان و فرانسه را دارد، کارکردی ندارد جز کمدی تر کردن نمایش قرون وسطایی رنسانس اروپایی. با ادعا های مطرح شده در این نامه 28 زبانه، رئیس جمهور فرانسه که در کشور خودش دچار سقوط آزاد مشروعیت شده و بیش از 70 درصد مردم در آخرین نظرسنجی ها از مدیریت او بر فرانسه قطع امید نموده اند، دقیقا حکم موشی را دارد که در تقلای ناکام برای ورود به سوراخش، جارو به دم خود بسته بود.

منبع:وطن امروز

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3901

به "رمزگشایی از کمدی قرون وسطایی آقای رئیس جمهور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از کمدی قرون وسطایی آقای رئیس جمهور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید