آیا فیلم گودزیلا علیه کونگ سینمای دنیا را از رکورد کرونایی نجات می دهد؟

به گزارش شیوا مارکت، در روزهای پایانی سال 2019 بود که اخبار شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین منتشر شد. در ابتدا، به نظر می رسید این ویروس با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه در کشور چین مدیریت می گردد. اما حالا بسیاری از کشورهای جهان درگیر این ویروس کشنده هستند. براساس آمارهای رسمی، تا امروز بیش از 150 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند و بیشتر از سه میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. بنابراین طبیعی است که عوارض این ویروس، تاثیر شگرفی روی صنایع مختلف جهان داشته باشد.

آیا فیلم گودزیلا علیه کونگ سینمای دنیا را از رکورد کرونایی نجات می دهد؟

فیلم های سینمایی و البته سریال های تلویزیونی، از مهم ترین کسب و کارهای دنیای بودند که تحت تاثیر ویروس کرونا نهاده شدند. در بازار سینما هم همه چیز از چین شروع شد. شیوع کرونا، تقریبا همه سینماها و پارک های سینمایی این کشور را در ماه ژانویه 2020 تعطیل کرد. تعدادی از استودیوهای سینمایی چین هم برای مدتی طولانی تعطیل شدند. کارگردانان چینی از حضور در جشنواره های فیلم دنیای که در ابتدا شیوع ویروس کرونا شروع شده بودند هم منع شدند. پس از مدتی، جشنواره های سینمایی با حضور حداقلی منتقدان و تماشاگران دنبال شد و در نهایت رنگ و بویی مجازی پیدا کرد. هالیوود اما بیشترین تاثیر را از ویروس کرونا گرفت.

در سال های اخیر، چین به عنوان یکی از درحال رشدترین بازارهای سینمایی دنیا سود بسیاری را برای استودیوهای هالیوودی به ارمغان آورده و به همین علت در سال گذشته میلادی هم امید بسیاری از استودیوهای آمریکایی به چین بود. اما شیوع کرونا در این کشور همه معادلات را تغییر داد. تحلیلگران مالی باور دارند شیوع ویروس کرونا ضرری فراتر از 5 میلیارد دلار برای صنعت سینما به همراه داشته و ممکن است این رقم بیشتر شود.

اما حالا پیروزیت یک فیلم سینمایی مجذوب نماینده و خیره نمایند به نام گودزیلا علیه کونگ این را احتمال را مطرح نموده که احتمالا دوران سیاه سینما به خاتمه رسیده و هنر هفتم دوباره به جایگاه واقعی اش بازمی شود. آیا این اتفاق رخ می دهد یا پیروزیت این فیلم هیولایی فقط اتفاق بوده است؟

ویروسی که سینما را برای همواره بیمار کرد

پس از آن که برای پنج سال متوالی عایدی گیشه آمریکای شمالی از مرز 11 میلیارد دلار عبور کرد، این عایدی در سال 2020 به پایین ترین مقدار خود در 40 سال گذشته رسید و روی عدد باورنکردنی 2 میلیارد و 300 میلیون دلار متوقف شد. این سقوط تاریخی به معنای کاهش 80 درصدی فروش سینماهای ایالات متحده و کانادا در مقایسه با سال قبل است. عایدی بازارهای دنیای هم که در دوران شیوع کرونا نسبت به آمریکا به مراتب وضع بهتری داشتند، طبق پیش بینی ها در نهایت روی عدد 11 تا 12 میلیارد دلار متوقف می شود؛ عایدیی که در سال 2019 به 42 میلیارد و 500 میلیون دلار هم رسیده بود حالا حدود یک چهارم به نظر می رسد.

سال گذشته هم بیشتر سالن هایی سینما در آمریکا به مدت شش ماه و در دوران پررونق فصل تابستان تعطیل بودند. فصلی که معمولا حدود 40 درصد از عایدی سالانه سینماها در آن به دست می آمد در سال 2020 در سکوتی تاریخی به خاتمه رسید. شاید جالب باشد بدانید که در سال های 2019 و 2019 سینماها در ایالات متحده و در فصل تابستان بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار عایدی داشتند اما در سال 202 این عایدی به 176 میلیون و 500 هزار دلار کاهش پیدا کرد که بیشتر آن هم از سینماهای ماشینی به دست آمده است.

در این زمینه بخوانید:

تاریخچه پینوکیو: پسرک چوبی 140 ساله شد

با عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی آشنا شوید

فیلم های محبوب لئوناردو دی کاپریو را بشناسید

لیست 10 فیلم پرفروش سال 2020 هم آمار بسیار عجیبی را نشان می دهد. در این لیست آثاری در رتبه های تک رقمی نهاده شده اند که در برترین حالت می توانستند تعدادی از محبوب ترین فیلم های سال باشند. اما شیوع ویروس کرونا همه برنامه ها را ویران کرد. فیلم پسران بد تا ابد با بازی ویل اسمیت که در ماه ژانویه 2020 اکران شد در نهایت با 206 میلیون و 300 هزار دلار فروش در ردیف اول پرفروش ترین فیلم های سال نهاده شد و در گیشه دنیای نیز پس از فیلم چینی هشتصد، رتبه دوم پرفروشترین فیلم سال را به دست آورد.

ظهور هیولاها

در شرایطی که به نظر می رسید در سال 2021 هم کابوس رکود صنعت سینما همچنان پابرجا باقی می ماند اما پیروزیت فیلم گودزیلا علیه کونگ نشان می دهد رونق دوست داشتنی دوباره به سینما بازگشته است. این فیلم تنها در نخستین آخر هفته فروشی بیشتر از 32 میلیون دلار در گیشه داخلی آمریکا داشت که در حقیقت بیشترین مقدار فروش از زمان شیوع بیماری کرونا بوده است. این فیلم تا خاتمه هفته دوم آوریل بیشتر از 70 میلیون دلار در آمریکا فروخته و بیشتر از 268 میلیون دلار از سینماهای سایر کشورهای دنیا عایدی داشته است. فروش دنیای این فیلم هم تا خاتمه هفته دوم آوریل از 338 میلیون دلار عبور نموده و کارشناسان پیش بینی می نمایند که این رقم می تواند از 500 میلیون دلار هم فراتر رود.

فیلم گودزیلا علیه کونگ در نخستین هفته اکرانش در ایالات متحده در 42 هزار سینما روی پرده رفت و به همین علت 82 درصد از سهم بازار آخرهفته را تصاحب کرد. این فیلم فقط با یاری افتتاحیه درخشانی که تجربه کرد از همه عناوینی که در دوران شیوع ویروس کرونا اکران شده اند هم پرفروش تر شد. تنها با اتخاذ مقدار فروش فیلم گودزیلا علیه کونگ در یک هفته اول این فیلم پیروز شد از فیلم هایی مانند تنت با 66 میلیون و 600 هزار دلار و مولان با 40 میلیون و 722 هزار دلار عبور کند. ضمن اینکه این فیلم به بیشترین فروش در گیشه های آمریکا از زمان اکران سریع و خشن: هابز و شاو در آگوست 2019 دست پیدا نموده است.

تحلیلگران سینما باور دارند که این فیلم با یاری فروش خوبی که می تواند در چین تجربه کند به بازگشت حماسی سینماها به نقطه اوج پیش از شیوع ویروس کرونا یاری می نماید. این دقیقا همان دستاوردی است که بسیاری از مردم عادی هم تصور نمی کردند در سال 2021 ثبت شود اما فرایند قابل قبول واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا در آمریکا به مردم این کشور یاری نموده تا راحت تر از قبل در صحنه های عمومی ظاهر شوند و یکی از آن ها هم سالن های سینما است. بنابراین باید پیروزیت دوباره سینما پس از خاتمه اکران فیلم گودزیلا علیه کونگ باشیم.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29732

به "آیا فیلم گودزیلا علیه کونگ سینمای دنیا را از رکورد کرونایی نجات می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فیلم گودزیلا علیه کونگ سینمای دنیا را از رکورد کرونایی نجات می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید