اثرگذاری محدودیت های کرونایی تا 2 هفته دیگر ، لزوم افزایش تست ها و پیگیری موارد مثبت

به گزارش شیوا مارکت، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، با بیان اینکه نتیجه اعمال محدودیت ها در کنترل موارد کرونا تا دو هفته دیگر مشخص خواهد شد، در عین حال درباره تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر افزایش تستهای تشخیص این بیماری، گفت: افزایش تست ها همانطور که می تواند به بیماریابی بیشتر کمک کند، می تواند به کنترل بیماری هم کمک کند منوط بر آن که پیگیری موارد مثبت با اصول خود دنبال شود.

اثرگذاری محدودیت های کرونایی تا 2 هفته دیگر ، لزوم افزایش تست ها و پیگیری موارد مثبت

به گزارش خبرنگاران، دکتر مسعود مردانی در مصاحبه با ایسنا درباره تاثیر افزایش ظرفیت تست های کرونا در بیماریابی، گفت: افزایش ظرفیت تست ها در بسکمک از کشورها مانند کره جنوبی و سنگاپور موثر بوده است؛ زیرا هرچه زودتر موارد مشکوک و مبتلا را شناسایی کنیم، می توانیم اقدام به جداسازی آنها کنیم و با پیگیری آنها سعی کنیم جلوی انتقال بیماری از موارد مثبت به سایرین را بگیریم. به همین دلیل افزایش ظرفیت تست ها باید همزمان با افزایش پیگیری ها باشد.

وی اضافه نمود: در تمام دنیا زمانی که تست فردی مثبت می شود، یا در خانه قرنطینه می شود و یا به هتل هایی فرستاده می شود تا پس از بهبودی وارد جامعه شوند. افزایش تست ها همانطور که می تواند به بیماریابی بیشتر کمک کند، می تواند به کنترل بیماری هم کمک کند منوط بر آن که پیگیری موارد مثبت با اصول خود دنبال شود.

ایمنی گله ای، سیاستی غیرکارا

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا کشور در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی یا گله ای است یا خیر؟، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت که در مصاحبه ای از دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواندم دریافتیم تا به امروز حدود 30 میلیون در کشور به کرونا مبتلا شدند که حدودا 30 درصد جمعیت است؛ در حالی که برای تحقق ایمنی گله ای باید 60 تا 70 درصد جامعه به بیماری مبتلا شوند و تا آن زمان فاصله زیاد است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت دنیای ممکن است میزان ابتلا در کشورها تا جایی افزایش یابد که سیستم بهداشتی-درمانی نتواند پاسخگو باشد. برای همین استراتژی ایمنی گله ای و عدم استفاده از سایر روش ها برای مهار بیماری به تنهایی کارا نخواهد بود.

تاثیر اعمال محدودیت ها در کنترل ویروس کرونا

وی درباره محدودیت های اعمال شده در 43 شهرستان با هدف کنترل ویروس کرونا، شرح داد: به نظر می رسد بتواند موثر باشد. ما تجربه خوبی از اسفند و فروردین ماه که مردم سفر نرفتند، محدودیت هایی اعمال شد و... داشتیم و دیدیم موارد بیماری در اردیبهشت ماه تا حد چشمگیری کاهش یافت و امیدواریم این محدودیت ها نیز موثر باشد.

وی اضافه نمود: توصیه می شود همه کوشش های جمعی اینچنینی با افزایش ظرفیت تست های آزمایشگاهی، جدا سازی موارد مثبت از سایرین و... باشد. این مهم است اگر جواب تست کارگری مثبت می شود و 14 روز به قرنطینه می رود، از او حمایت کافی شود.

تعیین شدن نتیجه اعمال محدودیت ها؛ تا دو هفته آینده

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: تا دو هفته آینده نتیجه اعمال محدودیت ها در کاهش موارد مراجعه کننده به بیمارستان ها و سه تا چهار هفته بعد در کاهش مرگ و میرها مشاهده خواهد شد.

مردانی ادامه داد: موج اپیدمیک 4 تا 8 هفته بیشتر طول نمی کشد و ما در مراحل آخر این موج اپیدمیک هستیم. ولی نمی توان نسبت به بالا یا پایین رفتن موارد واکنش چندانی نشان داد؛ زیرا نه نشان دهنده شرایط مطلوب است و نه نشانده دهنده شرایط وخیم؛ ما باید فرایند بیماری را در یک بازه زمانی ببینیم و نمود هر اتفاق و رفتاری بلافاصله حس نخواهد شد.

موج چهارم کرونا در راه است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال ورود به موج چهارم کرونا هستیم یا خیر؟، گفت: فکر نمی کنم در حال ورود به موج چهارم باشیم؛ زیرا هنوز بسکمک از شهرها در موج دوم بیماری هستند و حتی به موج سوم بیماری هم نرسیدند.

مجله سلو بلاگ: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24781

به "اثرگذاری محدودیت های کرونایی تا 2 هفته دیگر ، لزوم افزایش تست ها و پیگیری موارد مثبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرگذاری محدودیت های کرونایی تا 2 هفته دیگر ، لزوم افزایش تست ها و پیگیری موارد مثبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید