اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش ، تدوین سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت

به گزارش شیوا مارکت، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: با توجه به اختصاص یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش ما تا به امروز 7500 قرارداد منعقد نموده ایم.

اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش ، تدوین سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور که امروز 27 آذر ماه 98 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار گردید، گفت: یکی از برنامه های اولویت دار وزارت علوم ایجاد زیرساخت نوآوری و تجاری سازی، توسعه علمی است. ما در این جهت کیفیت را بر کمیت رجحان داده ایم.

برومند ادامه داد: چالش های زیادی در کشور وجود دارد ما نمی توانیم چشممان را بر چالش هایی همچون آلودگی هوا ببندیم در این جهت سوالی مطرح می گردد که آیا ما می توانیم با روشی که تا به امروز پیش گرفته ایم تا پنج سال دیگر نیز از همین روش استفاده کنیم؟ پاسخ بنده منفی است، زیرا ما نباید در سازمان های خود منتظر باشیم تا کارفرمایان به سراغ ما بیایند چرا که هیچ گاه این امر رخ نمی دهد.

اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش توضیح داد: تا به امروز 7500 قرارداد منعقد شده است بعضی از این پروژه ها با تاخیر اجرا شده و بعضی از آن ها همچنان مسکوت مانده اند.

وی ادامه داد: از تعداد 7500 قرارداد منعقد شده 5000 پروژه به اتمام رسیده اند. بعضی از این پروژه ها نیز راکت مانده اند و یا مسئولان آن از انجام پروژه انصراف داده اند؛ این در حالی است که باید در تعریف پروژه دقت کنیم؛ چرا که راکت ماندن و توقف پروژه به معنای هدررفت اعتبارات است.

برومند با اشاره به اینکه تدوین روش های جدید برای انجام طرح ها لازم است، اظهار کرد: دانشگاهیان و محققان اگر الگوی جدیدی را دارند می توانند به ما ابلاغ نمایند؛ چرا که با یک الگوی واحد نمی توان برای همه استان ها برنامه ریزی کرد. همچنین این پروژه ها باید اثربخشی لازم را داشته باشند.

سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت تدوین شده

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت تدوین شده است، گفت: در اجرای این طرح استان ها همکاری نموده اند و نحوه اجرای این طرح به گونه ای نبوده است که ما در تهران برای سایر استان ها سند علم و فناوری تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه برای اشتغال روستایی اعتبارات زیادی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: اجرای طرح های اشتغال روستایی احتیاج به یک برنامه دارد در حقیقت همه مسائل با راه اندازی استارتاپ برطرف نمی شوند؛ بلکه احتیاج به طرحی مبتنی بر مطالعات جامع دارد.

برومند با اشاره به برگزاری نمایشگاه تستا در نمایشگاه بین المللی تهران بیان نمود: احتیاج های اعلام شده در این نمایشگاه متنوع بوده اند بعضی از سست بودن کانال های فاضلاب گفتند؛ به طوری که اگر نیروی انسانی در آن وارد گردد آن کانال فرو می ریزد چالش انتشار بوی نامطبوع نیز از صحبت های دیگر در این نمایشگاه بود سوالی که اینجا مطرح می گردد این است که چرا ما به جای طراحی و ساخت ربات فوتبالی به سمت ساخت ربات هایی که فعالیت پایش لوله های فاضلاب را انجام می دهند، نمی رویم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در کوشش هستیم تا رساله ها به سمت احتیاج های کشور حرکت نمایند طبق قانون رونق فراوری دانشگاه ها اگر رساله تحصیلات تکمیلی را در جهت حل مسائل کشور تدوین شوند براساس آئین نامه ها به اعضای هیئت علمی امتیازات بیشتری اعطا خواهیم کرد.

وی در انتها گفت: در این جهت بزرگترین چالش ما تاکید احتیاج ها است؛ از این رو از دستگاه ها درخواست می گردد که احتیاج ها و اولویت های خود را به صورت دقیق و شفاف اعلام نمایند. بودجه های پژوهشی نیز باید در بخش هایی تزریق شوند که احتیاج ها به صورت دقیق اعلام شده باشند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14651

به "اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش ، تدوین سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها به امر پژوهش ، تدوین سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید