ارز 4200 تومانی دارو عملا قطع شده است

به گزارش شیوا مارکت، ناصر ریاحی درباره نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی دارو، اظهار کرد: با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی بارها از دولت خواسته اند، دارو را از شمول ارز 4200 تومانی خارج کند و مابه التفاوت حمایتی را به بیمه بدهد تا بیماران فشاری را تحمل ننمایند، اما همچنان در امسال نیز داروها ارز دولتی دریافت می نمایند، هرچند به نظر می رسد این امر تنها روی کاغذ نهایی شده است.

ارز 4200 تومانی دارو عملا قطع شده است

وی با اشاره به تزریق بسیار محدود ارز از سوی بانک مرکزی در ماه های گذشته، بیان نمود: ما عملا از دو ماه پیش از عید تا به امروز ارز دولتی برای دارو دریافت ننموده ایم و ارز صرفا برای داروهای کمیاب و اضطراری اختصاص یافته است. در ابتدای اردیبهشت بانک مرکزی خاطرنشان کرد که برای تخصیص ارز اقدام می نماید اما این سیاست نیز تغییر کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران با بیان اینکه تا انتها خرداد باید 500 میلیون یورو برای مواد اولیه و داروی ساخته شده، ارز تخصیص می یافت، گفت: آمارها نشان می دهد که در این مدت تنها 90 میلیون یورو ارز تخصیص یافته که از این عدد نیز نیمی از آن به دلیل مشکل در جابجایی عملا به دست واردنمایندگان نرسیده است. به نظر می رسد سیاست فعلی تنها تخصیص ارز به داروهای خیلی ضروری و داروهایی است که به طور مطلق امکان ساخت آنها در داخل وجود ندارد.

ریاحی اضافه کرد: این سیاست می تواند در حوزه داروهایی که پزشکان ترجیح می دهند نمونه خارجی آن تجویز نمایند یا شرکت ها نگران هستند که شرکت داروساز داخلی نتواند تمام تعهدات خود را به اجرا بگذارد، مشکل ایجاد کند. البته شرکت های واردنماینده بخشی از این داروهای موردنیاز را از چند ماه قبل به گمرکات کشور وارد نموده و با قول وزارت بهداشت در زمان کمبود، تخصیص ارز یافته و توزیع می شوند.

وی درباره احتمال تاثیرگذاری کرونا بر عدم تخصیص ارز نیز گفت: با توجه به اینکه کرونا داروی خاصی ندارد که بخواهد ارز برای آن در نظر گرفته گردد، این فرضیه درست نیست. در کنار آن واردات داروی بیماری های زمینه ای نیز نمی تواند تخصیص ارز را طولانی کند. هرچند ما همچنان معتقدیم واردات دارو با ارز نیمایی و تغییر حمایت های دولت از تخصیص ارز به سیاست حمایت از بیمه ها می تواند بخش زیادی از مسائل این حوزه را رفع کند.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20803

به "ارز 4200 تومانی دارو عملا قطع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارز 4200 تومانی دارو عملا قطع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید