امنیت سایبری، یک جعبه ابزار ماهیگیری

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران بی شک تمام جانداران در پی زندگی در مکانی امن هستند که کوچکترین خطری زندگی آن ها را تهدید نکند. به راستی داشتن امنیت در فضای کار و زندگی، موجب بروز خلاقیت ها و آزادی های مطلوب انسانی است. بنابراین می توان گفت امنیت دغدغه ای اساسی برای نسل بشر از ابتدا تا به امروز بوده است.

امنیت سایبری، یک جعبه ابزار ماهیگیری

از آنجایی یکی از جرایم مهم در دنیای امروز مربوط به فضای سایبری است، اهمیت امنیت سایبری بیش از گذشته نمایان شده است؛ جرایمی نرم که تنها با یک سیستم رایانه ای قابل انجام است و نام های مختلفی هم ازجمله هوش سیاه یا کلاه سیاه به آن ها داده اند.

مایکل کالیچی از بزرگترین هکرهای یک دهه پیش ایالات متحده که هنگام دستگیری اش 72 جرم را پذیرفت، گفته است: اینترنت بیشتر از آنچه که فکرش را کنید ناامن و گاهی حتی خطرناک است. در این میان کتاب امنیت سایبری نوشته حسن رحیق اغصان و فرناز هاشم زاده، فرهنگ افراد را در زمینه به کار دریافت بهترین راهکارهای امنیت سایبری و سناریوهای مختلف و اینکه کدام ابزارها بیشترین حفاظت را در محیط های چندوجهی از افراد به عمل می آورند، آموزش می دهد. در حقیقت این اثر نگاه ساده و راهبردی به بهترین روش ها و ابزارها دارد که برای هر دو طیف مدیریت امنیت سایبری و متخصصان در دسترس است؛ چه آن هایی که به تازگی وارد این صنعت شده اند و چهع آن هایی که به دنبال کسب تجربه هستند.

هیاهوی شبکه جهانی

رضا میرزایی ورزنه در پژوهشی در باب امنیت سایبری آورده است: امروزه با گسترش اینترنت و فضاهای شبکه ای در کشورمان لزوم امنیت برای فعالیت در این فضاهای مجازی بیش از پیش احساس می گردد. هر جامعه ای چارچوب های اطلاعاتی خاص خود را دارد. طبیعی است که هر نوع اطلاعاتی که این حد و مرزها را بشکند، می تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر اندازد. از این رو به کارگیری روش ها و راهکارهای مختلف برای پیشگیری از نفوذ داده های مخرب و مضر و گزینش اطلاعات سالم در این شبکه ها رو به افزایش است. خوشبختانه با وجود هیاهوی بسیاری که شبکه جهانی اینترنت و فضاهای سایبر را غیرقابل کنترل معرفی می نماید، فناوری لازم برای کنترل این شبکه رو به گسترش است.

ظرفیت منفی فضای سایبر

بعضی پژوهشگران بر این باورند؛ یافته های به دست آمده، نشان می دهد فضای سایبر دارای ظرفیت های منفی بالایی برای تحت تاثیر قرار دادن و به چالش کشیدن امنیت اجتماعی است. به طوری که حضور و استفاده رو به گسترش افراد از این فضا زمینه سست شدن بنیان خانواده به عنوان تکیه گاه و پایه اصلی هر جامعه، فاصله دریافت افراد از یکدیگر، تجمل گرایی، فردگرایی، مدگرایی، بی اعتمادی نسبت به مسئولان، نشر اکاذیب و ... را فراهم آورده است و سبب شده امنیت اجتماعی دچار چالش و مشکل گردد. بر این اساس از آنجا که رشد و تعالی هر جامعه ای نیازمند برقراری نظم و امنیت اجتماعی است. توجه به این عرصه جدید و شناخت آسیب های ناشی از آن بر جامعه می تواند صندلی برجسته ای در برقراری امنیت اجتماعی در جامعه داشته باشد.

اگر تا به حال ماهیگیری نموده یا دوستان ماهیگیر داشته باشید، می دانید که یکی از چیزهای مورد علاقه آن ها جعبه ماهی گیری و داستان هایی است که بازگو می نمایند. نویسندگان در کتاب امنیت سایبری معتقدند، این کتاب چیزی شبیه به جعبه ابزار ماهیگیری است. مخاطبان هم چیزهای عجیب و غریبی دارند، در واقع ما برای پیروز شدن مجبور هستیم تا یاد بگیریم در کجا و چگونه از ابزارهای خودمان استفاده کنیم. دانش این که چه زمانی از کدام ابزار استفاده کنیم و این که چه محصول آسیب پذیری را یافته رفع نموده و در صورت لزوم کاربران مخرب را به دام اندازیم، تا حدی به تجربه کسب شده بستگی دارد.

برگی از کتاب

در بخشی از این اثر می خوانیم: پیش از این که راهی کنفرانس امنیت سایبری بلک هت در لاس وگاس شوم، یکی از دوستانم به نام داگلاس براس متنی در لینکدین خود با این مضمون منتشر کرد: قبل از بتن ریزی برای خانه، به سراغ خرید پرده برای آن نروید. در این سال های متمادی که در حوزه فناوری اطلاعات کار می کنم افرادی را دیدار نموده ام که فقط به دنبال ابزارهای جدید پر زرق و برق بودند، بدون اینکه اطلاعی از اصول اولیه داشته باشند. قبل از اینکه بتوانید از هر ابزار جدید و پر زرق و برق بودند بدون اینکه اطلاعی از اصول اولیه داشته باشند. قبل از اینکه بتوانید از هر ابزار جدیدی بهره ببرید باید پایه در آن زمینه برای خود فراهم نموده باشید.

کتاب امنیت سایبری در 228 صفحه با شمارگان یکصد نسخه از سوی انتشارات ادبستان راهی کتابفروشی ها شد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24600

به "امنیت سایبری، یک جعبه ابزار ماهیگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت سایبری، یک جعبه ابزار ماهیگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید